آبراهامیان، یرواند. (1385). ایران بین دو انقلاب. ترجمهی کاظم فیروزمند، حسن شمسآوری و محسن شانهچی، تهران: مرکز.
آلتوسر، لویی. (1396). علم و ایدئولوژی. ترجمهی مجید مددی، تهران: نیلوفر.
ایگلتون، تری. (1381). درآمدی بر ایدئولوژی. ترجمهی اکبر معصومبیگی، تهران: آگه.
باقینژاد، عباس. (1396). «جلوههای اعتراض و مقاومت در شعر شفیعیکدکنی».ادبیات و دفاع مقدس، دورهی1، شمارهی1، دانشگاه ارومیه، صص1-14.
پیروز، غلامرضا. (1388). «ایدئولوژیگرایی در رماننویسی معاصر فارسی (عصر پهلوی)». نشریهی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شمارهی 14، صص 149-166.
تاجبخش، پروین و قاسمیپور، سمیه. (1393). «بررسی داستان بچهی مردم آلاحمد بر اساس نظریهی ایدئولوژی آلتوسر». ادب و زبان، سال 17، شمارهی 35، صص 99-118.
تسلیمی، علی. (1390). نقد ادبی. تهران: کتاب آمه.
حسینپورچافی، علی. (1390). جریانهای شعری معاصر فارسی از کودتای 1332 تا انقلاب اسلامی 1357. تهران: امیرکبیر.
روزبه، محمدرضا. (1381). ادبیات معاصر ایران (شعر). تهران: روزگار.
زرینکوب، حمید. (1358). چشمانداز شعر نو فارسی. تهران: توس.
شفیعیکدکنی، محمدرضا. (1372). مفلس کیمیافروش؛ نقد و تحلیل شعر انوری. تهران: سخن.
_______________. (1379). آیینهای برای صداها. تهران: سخن.
_______________.(1383الف). «نقش ایدئولوژیک نسخه بدلها». نامهی بهارستان، سال 5، شمارهی 1، صص 93-110.
_______________. (1383ب). ادوار شعر فارسی از مشروطیت تا سقوط سلطنت. تهران: سخن.
شمس لنگرودی، محمد. (1390). تاریخ تحلیلی شعر نو. ج 3و 4، تهران: مرکز.
شوکینگ، لوینل. (1373). جامعهشناسی ذوق ادبی. فریدون بدرهای، تهران: توس.
صحرایی، قاسم و گلشنی، شهاب. (1388). «شور رهایی در اشعار پیش از انقلاب شفیعیکدکنی». پژوهشنامهی ادب غنایی، سال 7، شمارهی 12، دانشگاه سیستان و بلوچستان، صص 73-104.
فرتر، لوک. (1392). لویی آلتوسر. ترجمهی امیر احمدیآریان، تهران: مرکز.
فولادوند، عزتاله. (1387). از چهرههای شعر معاصر. تهران: سخن.
ولک، رنه و اوستین، وارن. (1390). نظریهی ادبیات. ترجمهی ضیا موحد و پرویز مهاجر، تهران: نیلوفر.
هیوود، اندرو.(1379). درآمدی بر اندیشههای سیاسی. ترجمهی محمد رفیعیمهرآیادی، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی (وزارت امور خارجه).
Nikki R. Keddie, Yann Richard. (2006). Modern Iran: Roots and Results of Revolution.