Criticizing and Analyzing the Anecdote “the right women whose husband has gone on a trip” in Attar’s Ilāhī-Nāma based on Greimas theory

Document Type : Research Paper

Authors

department of persian language and literature, bushehr branch, islamic azad university, bushehr, iran

Abstract

 
Algirdas Julien Greimas is one of the semioticians in the field of narrative who, after Propp,  presents a pattern in structural semantics  known as the actional model. This model includes components showing that the fundamental structure of narrative and language is the same. In this model, the actors create a plot within three contradictory pairs. Another component of this theory is the semantic square, which stem from a given oppositional properties. The present study, based on the Griemas theory, has performed a morphological analysis of one of the anecdotes of Attar’s Ilāhī-Nāma, The important point of this study is that the outline of the story, the manner of narration and characterization of the protagonists are subject to a general order and framework. This narrative is consistent with the criteria of Griemas model. Also with the help of semantic square, the general structure of narrative with its contradictory elements has been examined and analyzed and it is found that the actors, i.e. the brother-in-law, the young man, the merchant and ship inhabitants take a move from lust and evil desires to “no-evil” and as a result, they move from the status of “no-lust” to chastity.
 
ط

Keywords

Main Subjects


آبرامز، هایرهوارد. (1386). فرهنگ‌واره اصطلاحات ادبی. ترجمه­ی سیامک بابایی، تهران: جنگل جاودانه.
آذر، امیراسماعیل. (1393). الهی­نامه­ی عطار در نظریه­ی معناشناسی و شکل­شناسی. تهران: سخن.
احمدی، بابک. (1388). ساختار و تأویل متن. تهران: مرکز.
احمدی­پوراناری، زهره. (1382). تحلیل ساختاری و نقد داستان‌های کوتاه الهی‌نامه­ی عطار. پایان­نامه­ی کارشناسی­ارشد رشته­ی زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه یزد.
احمدی­پویا، مرضیه. (1394). بررسی خیر و شر در الهی‌نامه­ی عطار. پایان­نامه­ی کارشناسی ‌ارشد دانشگاه مازندران.
اسدی، محمود. (1379). تحلیل حکایات عرفانی الهی‌نامه­ی عطار. پایان­نامه­ی کارشناسی ­ارشد دانشگاه شهید باهنر کرمان.
اسکولز، رابرت. (1383). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات. تهران: آگه.
امامی، فاطمه. (1392). «ساختار معنایی الهی‌نامه­ی عطار».  ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختــی، 
دوره­ی9، شماره­ی30، صص11-38.  
برتنس، یوهانس ویلم. (1383). مبانی نظریه‌ی ادبی. ترجمه‌ی محمدرضا ابوالقاسمی، تهران: ماهی.
بی­نیاز، فتح­الله. (1388). درآمدی بر داستان‌نویسی و روایت­شناسی. تهران: افراز.
پورنامداریان، تقی. (1394). دیدار با سیمرغ. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
تایسون، لویس. (1387). نظریه‌های نقد ادبی معاصر. ترجمه­ی مازیار حسین‌زاده و فاطمه حسینی، تهران: نگاه امروز و حکایت قلم‌نویس.
شعیری، حمیدرضا. (1391) مبانی معناشناسی نوین. تهران: سمت.
عطار، فریدالدین. (1392). الهی‌نامه. تصحیح و تعلیقات: محمدرضا شفیعی­کدکنی، تهران: سخن.
گرین، ویلفرد و همکاران. (1391). مبانی نقد ادبی. ترجمه­ی فرزانه طاهری، ویراستار: هوشنگ گلشیری، تهران: نیلوفر.
میرصادقی، جمال؛ میرصادقی، میمنت. (1388). واژه‌نامه­ی هنر داستان‌نویسی. تهران: مهناز.