آبرامز، هایرهوارد. (1386). فرهنگواره اصطلاحات ادبی. ترجمهی سیامک بابایی، تهران: جنگل جاودانه.
آذر، امیراسماعیل. (1393). الهینامهی عطار در نظریهی معناشناسی و شکلشناسی. تهران: سخن.
احمدی، بابک. (1388). ساختار و تأویل متن. تهران: مرکز.
احمدیپوراناری، زهره. (1382). تحلیل ساختاری و نقد داستانهای کوتاه الهینامهی عطار. پایاننامهی کارشناسیارشد رشتهی زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه یزد.
احمدیپویا، مرضیه. (1394). بررسی خیر و شر در الهینامهی عطار. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه مازندران.
اسدی، محمود. (1379). تحلیل حکایات عرفانی الهینامهی عطار. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید باهنر کرمان.
اسکولز، رابرت. (1383). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات. تهران: آگه.
امامی، فاطمه. (1392). «ساختار معنایی الهینامهی عطار». ادبیات عرفانی و اسطورهشناختــی،
دورهی9، شمارهی30، صص11-38.
برتنس، یوهانس ویلم. (1383). مبانی نظریهی ادبی. ترجمهی محمدرضا ابوالقاسمی، تهران: ماهی.
بینیاز، فتحالله. (1388). درآمدی بر داستاننویسی و روایتشناسی. تهران: افراز.
پورنامداریان، تقی. (1394). دیدار با سیمرغ. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
تایسون، لویس. (1387). نظریههای نقد ادبی معاصر. ترجمهی مازیار حسینزاده و فاطمه حسینی، تهران: نگاه امروز و حکایت قلمنویس.
شعیری، حمیدرضا. (1391) مبانی معناشناسی نوین. تهران: سمت.
عطار، فریدالدین. (1392). الهینامه. تصحیح و تعلیقات: محمدرضا شفیعیکدکنی، تهران: سخن.
گرین، ویلفرد و همکاران. (1391). مبانی نقد ادبی. ترجمهی فرزانه طاهری، ویراستار: هوشنگ گلشیری، تهران: نیلوفر.
میرصادقی، جمال؛ میرصادقی، میمنت. (1388). واژهنامهی هنر داستاننویسی. تهران: مهناز.