قرآن کریم.(1383). ترجمهی حسین انصاری، قم: اسوه.
آتشزای، یحیی؛ ایمانی، بهروز.(1395). «گزارههایی بر دو عید سنایی در حدیقهالحقیقه». گوهر گویا، سال10، شمارهی30، صص 129-144.
ابنعربی، محیالدین.(بیتا). فتوحات مکیه. ج2، بیروت: دارالصادر.
____________.(2004م). رسالهی وجودیه. اعتنی بها ابراهیم الکیالی الشاذلی الذرقاوی، بیروت: دارالکتبالعلمیه.
ابوترابی، خدیجه.(1395). «تجربهی عرفانی در اشعار سنایی غزنوی». مطالعات ادبیات، عرفان و فلسفه، دورهی 2، شمارهی 2/1، صص 106-130.
الهیمنش، رضا؛ ولیپور چهاردهچریک، فلور.(1393). «وحدت وجود از دیدگاه حکیم سنایی غزنوی». عرفان اسلامی، دورهی10، شمارهی40، صص 219-240.
انصاری، خواجهعبدالله. (1417ق). منازلالسائرین. محقق و مصحح علی شیروانی، تهران: دارالعلم.
باباپور، صغری؛ دهباشی، مهدی. (1391). «از فنا در خود تا بقا در حق». عرفان اسلامی، دورهی8، شمارهی32، صص 63-82.
جامی، عبدالرحمن.(1356). نقدالنصوص. تحقیق ویلیام چیتیک، تهران: انجمن حکمت و فلسفه.
دهباشی، مهدی؛ میرباقری فرد، سیدعلیاصغر.(1393). تاریخ تصوف یک. تهران: سمت.
رضاپور، زینب؛ میرباقریفرد، سیدعلیاصغر.(1392). «تحلیل و مقایسه فنا و بقا در سنت عرفانی اول و دوم». مطالعات عرفانی، شمارهی17، صص175-204.
زرینکوب، عبدالحسین.(1362). ارزش میراث صوفیه. تهران: امیرکبیر.
سراج طوسی، ابونصر.(بیتا). اللمع. قاهره: مکتبهالثقافهالدینی.
سنایی، مجدودبنآدم.(1383). حدیقهالحقیقه و شریعهالطریقه. تصحیح محمدتقی مدرس رضوی، تهران: دانشگاه تهران.
_____________.(1388). دیوان اشعار. تصحیح محمدتقی مدرسرضوی، تهران: سنایی.
_____________.(1389). مثنویهای سنایی. تصحیح عبدالرضا سیف و غلامحسین مراقبی، تهران: دانشگاه تهران.
_____________.(1396). سیرالعبادالیالمعاد. تصحیح مریمالسادات رنجبر، تهران: مولی.
سهروردی، شهابالدین ابوحفص. (1375). عوارفالمعارف. ترجمهی ابومنصور اصفهانی، تهران: علمی و فرهنگی.
شفیعیکدکنی، محمدرضا.(1390). تازیانههای سلوک. تهران: آگه.
علیپور، حسن.(1393). «سیر تاریخی و تکاملی اندیشهی فنا در عرفان اسلامی». آیین حکمت، دورهی6، شمارهی20، صص 95-120.
غزالی، ابوحامدمحمد.(1383). کیمیای سعادت. ج1، مصحح و محقق حسین خدیوجم، تهران: علمی و فرهنگی.
ـــــــــــــــــــــــــــــ.(1386). احیاء علومالدین. ج4، مصحح حسین خدیوجم، تهران: علمی و فرهنگی.
قشیری، عبدالکریم بن هوازن.(1374). رسالهی قشیریه. ترجمهی حسنبناحمد عثمانی، تصحیح بدیعالزمان فروزانفر، تهران: علمی و فرهنگی.
کاشانی، عزالدینمحمود.(1390). مصباحالهدایه و مفتاحالکفایه. تصحیح جلالالدین همایی، تهران: هما.
لاهیجی، محمد.(1371). مفاتیحالاعجاز فی شرح گلشنراز. تصحیح محمدرضا برزگر خالقی و عفت کرباسی، تهران: زوار.
محمودی، مریم.(1388). «فنا و بقا از دیدگاه عطار». فصلنامهی تخصصی عرفان، دورهی5، شمارهی19، صص 108-126.
میرباقریفرد، سیدعلیاصغر. (1391). «عرفان عملی و نظری یا سنت اول و دوم عرفانی». گوهر گویا، دورهی6، شمارهی2، صص65-76.
هجویری، ابوالحسن علی.(1375). کشفالمحجوب. تصحیح و- ژوکوفسکى و والنتین آلکسى یریچ، تهران: طهوری.
یزدانفر، ساره. (1391). «بررسی اصطلاحات عرفانی مشترک در حدیقهالحقیقه و مناقبالعارفین». عرفانیات در ادب فارسی، دورهی3، شمارهی11، 167-189.