Document Type : Research Paper
Authors
1 Postdoctoral Researcher, Academy of Persian Language and Literature
2 Professor of Persian Language and Literature, Tarbiat Modares University
Abstract
Keywords
قرآن کریم. (1392). ترجمهی فارسی جدید مکارم شیرازی، گردآورنده: سمیه ابراهیمی، تهران: انتشارات عابدزاده.
اسلامیندوشن، محمدعلی. (1349). «آیا ویس و رامین یک منظومهی ضداخلاق است؟». نگین، 31 شهریور، شمارهی 64، صص از 9 -11.
ـــــــــــــــــــــــــ. (1382). جام جهانبین. تهران: قطره.
بلخی، مولانا جلالالدین محمد. (1396). مثنوی معنوی. مقدمه و تصحیح محمدعلی موحد، ج۱، تهران: هرمس و فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
پراپ، ولادیمیر. (1368). ریختشناسی قصههای پریان. ترجمهی فریدون بدرهای، تهران: توس.
تقوی کوتنایی، علیرضا. (1396). «شناخت عنصر حقیقتمانندی در داستان ویس و رامین اثر فخرالدین اسعد گرگانی». تحقیقات جدید در علوم انسانی، دورهی 3، شمارهی 22، صص 219-226.
حیدری، بتول و دیگران. (1400). «دفاعیات ویس و رامین در دادگاه اخلاق: بررسی علل عملکردهای ضداخلاق در منظومهی ویس و رامین». مطالعات و تحقیقات ادبی، سال12، شمارهی1، پیاپی 19، صص29-56.
خانمحمدی، محمدحسین؛ رحیمیان، افسانه. (1395). «سوگند، شالوده بنیادین سرایشِ منظومهی ویس و رامین». پژوهشهای ادبی، دورهی 13، شمارهی 53، صص63-80.
دامغانی ثانی، کاظم. (1383). «مقایسه بین ویس و رامین و تریستان و ایزوت». کیهان فرهنگی، آذر، شمارهی 218، صص 64-68.
ذوالفقاری، حسن. (1399). یکصد منظومهی عاشقانهی فارسی. تهران: چرخ.
شکسپیر، ویلیام. (1381). مجموعهی آثار نمایشی (27 تراژدی و کمدی). ترجمهی علاءالدین پازارگادی، ج ۱، تهران: سروش.
طالبی، محمدحسین. (1385). «قانون طبیعی و نقش آن در فلسفهی حقوق یونان باستان». معرفت فلسفی، سال 3، شمارهی 4، صص 131-167.
ــــــــــــــــــ. (1389). «بازخوانی انتقادی آموزه قانون طبیعی در حکمت عملی یونان باستان». معرفت فلسفی، دورهی 8 ، شمارهی 2، پیاپی 30، صص169-201
ــــــــــــــــــ. (1390). «نقد و بررسی آموزهی قانون طبیعی از آغاز مسیحیت، تا پایان قرون میانه». حکومت اسلامی، سال 16، شمارهی 1، صص 61-88.
طوسی، خواجه نصیر. (1267). اخلاق ناصری. چاپ بمبئی.
عبداللهزاده، طیبه و همکاران. (1399). «شخصیّت ویس با نگاه به نظریهی عقدهی حقارت آلفرد آدلر». پژوهشنامه ادب غنایی دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال 18، شمارهی 35، صص 123-140.
غلامرضایی، محمد. (1370). داستانهای غنایی منظوم از آغاز شعر فارسی دری تا ابتدای قرن هشتم. تهران: فردابه.
فرای، نورتروپ. (1377). تحلیل نقد، کالبدشکافی نقد. ترجمهی صالح حسینی، تهران: نیلوفر.
کهدوئی، محمدکاظم؛ بحرانی، مریم. (1388). «تحلیل شخصیت موبد در ویس و رامین بر اساس نظریات یونگ». مطالعات ایرانی، دورهی 8، شمارهی 15، بهار، صص 223-238.
کاتوزیان، ناصر. (1377). فلسفهی حقوق. ج١، تهران: شرکت سهامی انتشار.
گرگانی، فخرالدین اسعد. (1389). ویس و رامین. تصحیح محمد روشن، تهران: چشمه.
مرتن، هنری. (1380). عهد جدید، کتاب مقدس: عهد عتیق و عهد جدید. ترجمهی فاضلخان همدانی، تهران: اساطیر.
مقربی، مصطفی (1375). هژده گفتار: مجموعه مقالات. تهران: توس.
موحد، محمدعلی. (1381). در هوای حق و عدالت. تهران: کارنامه.
مینورسکی، ولادیمیر. (1335). «ویس و رامین». فرهنگ ایرانزمین، ترجمهی مصطفی مقربی، زیرنظر و بهکوشش ایرج افشار، ج ۴، تهران: سخن.
هدایت، صادق. (1324). «چند نکته دربارهی ویس و رامین». پیام نو، سال 1، شمارههای 9 و 10.
هومر. (1378). ایلیاد. ترجمهی سعید نفیسی، تهران: علمی و فرهنگی.
Ambrose. (1972). “Flight from the World” (De Fuge Saeculi). The Father of the Church, vol. 65, Saint Ambrose, Seven Exegetical Works, Mchhugh M. (trans.). Washington, Dc: The Catholic University of America press.
Aquinas. (1966). Summa Theologiae, Vol. 28, Law and Political Theory, Gilby T. (trans.), London: Blackfrairs.
Augustine, Aurelius. (1982). Eighty-Three Different Questions (De Diversis Questionibus LXXXIII), in Musher D. trans., Washington, DC: The Catholic University of America Press.
Augustine, Aurelius. (1953). On Free Will, trans and intro. J. H. S. Burleigh, The Library of Christian Classics, Earlier Writings, Vol. 6. London: SCM Press.
Bacon, Francis (1857). The Advancement of Learning. vol. I, Parry and McMillan, PhiladelPhia.
Britannica. (2021). The Editors of Encyclopedia. “Poetic-justice”, https://www.britannica.com/art/poetic-justice-literature. Accessed 24 November.
Carl Joachim Friedrich. (1958). The Philosophy of Historical Perspective. Chicago: The University of Chicago Press.
Champbell, Timothy. (1998). Understanding Human Goods: A Theory of Ethics. 1st edition. Edinburgh University Press.
Chroust, Anton-Hermann. (1944). “The Philosophy of Law of St. Augustine”. In The Philosophical Review, 53 (2).
Finnis, Jhon. (1980). Natural Law and Natural Rights. Oxford: Clarendon Press.
............................ (1998). Aquinas: Moral, Political and Legal Theory. New York: Oxford University Press.
........................... (2020). "Natural Law Theories". in Zalta, Edward N. (ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy (summer 2020 ed.), Metaphysics Research Lab, Stanford University, retrieved 2020-10-19
Iser, Wolfgang. (1971). The Reader in the Text: Essays on Audience and Interpretation. New York: Colombia University Press.
Kelsen, Hans (2007). General Theory of Law and State. The Law Book Exchange. p. 392.
Lioyd, Dennis (1965). Introduction to Jurisprudence «with selected texts». London, Stevens and sons.
Bacon, Francis (1857). Works by Francis Bacon, “The Advancement of Learning”. vol. I, Parry and McMillan, PhiladelPhia, Qouted in A.
Reibenstein, A. A. (1930). A Study of the Principle of the Poetic Justice in the Tragedies of the Age of Elizabeth Exclusive of Shakespeare. A Thesis Presented to the English College of Pacific.
Rubin, Uri. (2003). “Prophets and Caliphs: the Biblical Foundations of the Umayyad Authority”. in Berg H. (ed.), Method and Theory in the Study of Islamic Origins, Leiden: Brill.