مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز
"مانلی"، نشانه سیال؛ بررسی نشانه-معناشناختی شعر "مانلی" نیمایوشیج

اکرم آیتی

دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1392، صفحه 1-16

https://doi.org/10.22099/jba.2014.1552

چکیده
  در دیدگاه نشانه-معناشناسی گفتمانی که فرآیند تولید معنا با شرایط حسی-ادراکی پیوند می خورد، سیر حضور نشانه از حالت مکانیکی و ثابت خارج شده و تابع فرآیندی پویا، زنده و حسی-ادراکی می گردد. در واقع، نشانه پدیداری ...  بیشتر
موتیف آیینه در دیوان خاقانی
موتیف آیینه در دیوان خاقانی

محمد بهنام فر؛ زهرا دلپذیر

دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1392، صفحه 17-40

https://doi.org/10.22099/jba.2014.1553

چکیده
  خاقانی در زمینه خیال پردازی و مضمون آوری سرآمد شاعران عصر خویش است. «آیینه» یکی از موتیف هایی است که وی برای خلق مضامین متنوع از آن بهره گرفته است و شاید بتوان گفت: این واژه پس از «خورشید» پربسامدترین ...  بیشتر
رویکردی انتقادی به نوع حَماسی در ادبیّات فارسی
رویکردی انتقادی به نوع حَماسی در ادبیّات فارسی

میلاد جعفرپور؛ مهیار علوی مقدّم

دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1392، صفحه 41-66

https://doi.org/10.22099/jba.2014.1497

چکیده
  آیا تشریح و تبیین نوع حماسی در ادبیّات فارسی سابقه¬ای داشته است؟ در تعریف کلیشه¬ای، مکرّر و نسبتاً غربی این نوع در ایران، کلیّت و پیکره¬ی میراث ادب فارسی مورد توجّه بوده است؟ نگرش¬های شاهکاراندیشانه ...  بیشتر
جایگاه تخلص در غزلیات مدحی حافظ
جایگاه تخلص در غزلیات مدحی حافظ

علی حیدری؛ مهرنوش دژم

دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1392، صفحه 67-90

https://doi.org/10.22099/jba.2014.1473

چکیده
  پس از روند گسترش غزل و افول قصیده سرایی، چون پیوند شعر و شاعری با دربار منقطع نگشته بود، غزل تا حدی، وظیفه‌ی اصلی قصیده را (مدح ممدوح) بر دوش کشید. مدیحه سراییِ در غزل، غالباً در دیوان شاعرانی ملموس‌تر ...  بیشتر
بینامتنی قرآنی و روایی در شعر ابن یمین فریومدی
بینامتنی قرآنی و روایی در شعر ابن یمین فریومدی

جواد رنجبر؛ سجاد عربی

دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1392، صفحه 91-108

https://doi.org/10.22099/jba.2014.598

چکیده
  چکیدهیکی از رویکردهای جدید نقد ادبی که در نتیجه­ی تحول بنیادین در ساختار نقد قدیم در غرب رواج پیدا کرد، نظریه­ی بینامتنی است. این نظریه که در اواخر دهه­ی شصت میلادی از سوی ژولیا کریستوا مطرح گردید، ...  بیشتر
بررسی تطبیقی «نوروزی‌نامه» عشقی و «نوروزیة» لاهوتی
بررسی تطبیقی «نوروزی‌نامه» عشقی و «نوروزیة» لاهوتی

باقر صدری نیا

دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1392، صفحه 109-134

https://doi.org/10.22099/jba.2014.1645

چکیده
  با وجود پژوهش‌های سودمند در باب شعر و ادب عصر مشروطه، هنوز بسیاری از جزئیات و جوانب آن به‌درستی بررسی و گزارش نشده است. دو سرودة «نوروزی‌نامة» میرزادة عشقی (م 1303ش) و «نوروزیة» ابوالقاسم لاهوتی ...  بیشتر
قصاید انوری و لزوم تصحیحی تازه از آنها
قصاید انوری و لزوم تصحیحی تازه از آنها

محمدحسین کرمی؛ محمدرضا امینی؛ حمیدرضا کوثری

دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1392، صفحه 135-150

https://doi.org/10.22099/jba.2014.1646

چکیده
  هر چند دیوان انوری از مهمترین و دشوارترین متون شعر فارسی است اما تنها دو تصحیح از آن وجود دارد. نخستین بار استاد سعید نفیسی و  دومین بار استاد محمدتقی مدرس رضوی این دیوان را به چاپ رسانیده‌اند. چاپ نفیسی ...  بیشتر
تحلیل میتوس‏های روایی لشکرکشی کیکاوس به مازندران در شاهنامه
تحلیل میتوس‏های روایی لشکرکشی کیکاوس به مازندران در شاهنامه

مصطفی ملک پائین؛ علی اکبر سام خانیانی

دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1392، صفحه 151-176

https://doi.org/10.22099/jba.2014.1472

چکیده
       روایت‏های شاهنامه به ویژه در قسمت پهلوانی دارای ساختاری مشابه است که از اصلی اسطوره‏ای در شیوه‏ی روایت پیروی می‏کند. شخصیت‏ها، کنش‏ها و ترتیب وقایع در این روایات به طور فراوانی ...  بیشتر