دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 8
"مانلی"، نشانه سیال؛ بررسی نشانه-معناشناختی شعر "مانلی" نیمایوشیج
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1392، صفحه 1-16
چکیده
در دیدگاه نشانه-معناشناسی گفتمانی که فرآیند تولید معنا با شرایط حسی-ادراکی پیوند می خورد، سیر حضور نشانه از حالت مکانیکی و ثابت خارج شده و تابع فرآیندی پویا، زنده و حسی-ادراکی می گردد. در واقع، نشانه پدیداری ... بیشترموتیف آیینه در دیوان خاقانی
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1392، صفحه 17-40
چکیده
خاقانی در زمینه خیال پردازی و مضمون آوری سرآمد شاعران عصر خویش است. «آیینه» یکی از موتیف هایی است که وی برای خلق مضامین متنوع از آن بهره گرفته است و شاید بتوان گفت: این واژه پس از «خورشید» پربسامدترین ... بیشتررویکردی انتقادی به نوع حَماسی در ادبیّات فارسی
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1392، صفحه 41-66
چکیده
آیا تشریح و تبیین نوع حماسی در ادبیّات فارسی سابقه¬ای داشته است؟ در تعریف کلیشه¬ای، مکرّر و نسبتاً غربی این نوع در ایران، کلیّت و پیکره¬ی میراث ادب فارسی مورد توجّه بوده است؟ نگرش¬های شاهکاراندیشانه ... بیشترجایگاه تخلص در غزلیات مدحی حافظ
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1392، صفحه 67-90
چکیده
پس از روند گسترش غزل و افول قصیده سرایی، چون پیوند شعر و شاعری با دربار منقطع نگشته بود، غزل تا حدی، وظیفهی اصلی قصیده را (مدح ممدوح) بر دوش کشید. مدیحه سراییِ در غزل، غالباً در دیوان شاعرانی ملموستر ... بیشتربینامتنی قرآنی و روایی در شعر ابن یمین فریومدی
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1392، صفحه 91-108
چکیده
چکیدهیکی از رویکردهای جدید نقد ادبی که در نتیجهی تحول بنیادین در ساختار نقد قدیم در غرب رواج پیدا کرد، نظریهی بینامتنی است. این نظریه که در اواخر دههی شصت میلادی از سوی ژولیا کریستوا مطرح گردید، ... بیشتربررسی تطبیقی «نوروزینامه» عشقی و «نوروزیة» لاهوتی
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1392، صفحه 109-134
چکیده
با وجود پژوهشهای سودمند در باب شعر و ادب عصر مشروطه، هنوز بسیاری از جزئیات و جوانب آن بهدرستی بررسی و گزارش نشده است. دو سرودة «نوروزینامة» میرزادة عشقی (م 1303ش) و «نوروزیة» ابوالقاسم لاهوتی ... بیشترقصاید انوری و لزوم تصحیحی تازه از آنها
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1392، صفحه 135-150
چکیده
هر چند دیوان انوری از مهمترین و دشوارترین متون شعر فارسی است اما تنها دو تصحیح از آن وجود دارد. نخستین بار استاد سعید نفیسی و دومین بار استاد محمدتقی مدرس رضوی این دیوان را به چاپ رسانیدهاند. چاپ نفیسی ... بیشترتحلیل میتوسهای روایی لشکرکشی کیکاوس به مازندران در شاهنامه
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1392، صفحه 151-176