مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)

 

تعداد مقالات ارسال شده 3,486
تعداد مقالات رد شده 2,666
درصد عدم پذیرش 76
تعداد مقالات پذیرفته شده 426
درصد پذیرش 12
تعداد پایگاه های نمایه شده 18
   
تعداد دوره‌ها 16
تعداد شماره‌ها 61
تعداد مقالات 574
تعداد نویسندگان 803
تعداد مشاهده مقاله 1,132,898
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 546,532
نسبت مشاهده بر مقاله 1973.69

 

به نام خدا

 

کسب عنوان «نشریه هسته»  به مجله‌ی شعرپژوهی

در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) 

را به همه‌ی پژوهشگران محترم تبریک عرض می کنیم.

 

مجله‌ی «شعرپژوهی (بوستان ادب)» دانشگاه شیراز یکی از مجلات علمی تخصصی در حوزه زبان و ادبیات فارسی است که با مجوز کمیسیون نشریات کشور از سال 1388 با نام «بوستان ادب» از (مجله علوم اجتماعی  و انسانی دانشگاه شیراز، که از سال 1364 در حوزه های علوم اجتماعی، علوم انسانی، علوم تربیتی، علوم سیاسی، اقتصاد و حقوق و ... به صورت ویژه نامه به چاپ می رسید) تفکیک شده و به صورت مستقل از سال 1387 شروع به کار نموده و اولین شماره آن در بهار 1388 منتشر شد و از سال 1389 به دلیل افزایش تعداد مقالات پذیرش شده، به صورت فصلنامه به کار خود ادامه داد. در سال 1391، بر اساس سیاست وزارت محترم علوم و کمسیون محترم نشریات بر تخصصی‌تر شدن مجلات، و با پیشنهاد هیأت تحریریه و موافقت اعضای محترم کمسیون در نشست مورخ 21/4/91 ، از سال 1391، به موجب نامه شماره‌ی 3/142673/3 روز 9/7/1391 این مجله به صورت تخصصی، در زمینه‌ی پژوهش‌های شعر فارسی (متون نظم) و با عنوان جدید «شعرپژوهی» فعالیت خود را ادامه داده است.

نوع مجله:  علمی

شاپا: 8183-2008  / ISSN: 2008-8183

ناشر:دانشگاه شیراز

توالی انتشار: فصلنامه

زبان مجله: مقالات مجله به زبان فارسی نمایه می شود، مقالات منتشر شده از سال 1400 دارای چکیده گسترده لاتین و منابع لاتین هستند.

نوع داوری:داوری بسته (دو سو محرمانه)

هزینه بررسی: دارد. (راهنمای نویسندگان مطالعه شود)

دسترسی به مقالات: دسترسی آزاد و رایگان

همکاری با انجمن های علمی: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی

*توجه* از همه پژوهشگرانی که قصد ارسال مقاله به این مجله دارند، خواهشمندیم قبل از ثبت و ارسال مقاله خود حتماً قسمت راهنمای نویسندگان سامانه را به دقت مطالعه نموده و در صورت موافقت با همه موارد خواسته شده نسبت به ارسال و ثبت مقاله خود اقدام نمایند.

 

سامانه مشابهت یابی مقالات

توجه داشته باشید که تنها گواهی مشابهت یابی زیر هشت درصد (8%) مورد قبول مجله می باشد.

 

مقالات این مجله در وضعیت دسترسی باز است.

Open Access journal.

 فصلنامه علمی شعرپژوهی به خوانندگان اجازه خواندن، دانلود، کپی، توزیع، چاپ، جستجو و پیوند متن کامل مقالات را داده و خوانندگان برای استفاده از آن‌ها برای هر مقصود قانونی دیگر مجاز می‌باشند.  

*توضیحاتی درباره مقاله کوتاه*

برخی از پژوهشگران ادبی گاهی با درنگ در متون ادبی به نکته‌ای تازه‌ یا دریافتی ظریف در فهم بعضی عبارات یا اشعار می‌رسند که شایسته است در قالب نوشته‌ای به اطلاع دیگران هم رسانده شود. مخاطب اصلی این گونه نوشته‌ها صاحب‌نظران دانشگاهی هستند و نشریه‌های عمومی برای طرح این گونه مباحث مناسب به نظر نمی‌رسند. از سویی دیگر ارزش برخی از این یافته‌ها گاهی بسیار بیشتر از مقالات طولانی‌ست که با ساختار مرسوم مقاله‌های علمی در مجله‌های علمی پژوهشی منتشر می‌شود. بسیاری از این گونه یافته‌ها را می‌توان به صورت فشرده در دو سه صفحه تنظیم و ارائه کرد، اما شیوه‌‌نامه‌ی مجلات علمی پژوهشی و ساختاری که برای مقالات پیشنهاد شده، بیشتر اوقات نویسندگان را ناگزیر می‌کند با توضیحات اضافی حجم نوشته خود را افزایش دهند. یا از ارایه‌ی نظرات خود صرف نظر کنند.

مجله‌ی شعرپژوهی (بوستان ادب)، برای بهره‌مندی از یافته‌های تازه در حوزه‌ی شعر فارسی و انتشار آن، مقالاتی را که با ویژگی‌های زیر تدوین شده و به تایید داوران رسیده باشد، در پایان هر شماره از مجله به چاپ می‌رساند. بدیهی‌ست که انتشار این دسته از مقالات با سرعت بیشتری صورت می‌پذیرد:

1- یافته‌ای تازه‌ را در حوزه‌ی شعر فارسی ارایه داده باشد. 2- مطالب کوتاه و حداکثر در 10 صفحه تنظیم شود. 3- شرایط شیوه‌نامه‌ی مجله  رعایت شده باشد. نویسندگانی که چنین مقاله‌هایی را در سامانه بارگذاری می‌کنند، لطفا در بخش توضیحات مقاله حتماً عنوان مقاله کوتاه را بنویسند.

 

تأملی انتقادی بر تصحیح حبیب یغمایی از گرشاسب‌نامه‌ی اسدی طوسی
تأملی انتقادی بر تصحیح حبیب یغمایی از گرشاسب‌نامه‌ی اسدی طوسی

علی افراخته؛ یوسف نیک روز؛ علی اصغر غفوری؛ علی رضا شانظری

دوره 16، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22099/jba.2024.49706.4516

چکیده
  اگر آوازه و محبوبیّت شاهنامه‌ی فردوسی را اوّلین و مهم‌ّترین عامل ناشناختگی و کتابخانه‌نشینی گرشاسب­نامه بدانیم، بی­شک دوّمین عامل این گمنامی را باید مربوط به تنها تصحیح موجود این اثر ادبی دانست. ...  بیشتر
ارزیابی دو مفهوم شعرشناسی شناختیِ «نقش» و «زمینه» برای تفسیر و خوانش شعر حافظ
ارزیابی دو مفهوم شعرشناسی شناختیِ «نقش» و «زمینه» برای تفسیر و خوانش شعر حافظ

محمدرضا امینی

دوره 16، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 23-40

https://doi.org/10.22099/jba.2024.47958.4428

چکیده
  با ظهور شعرشناسی شناختی در دهه‌های اخیر توجه به رابطه‌ی زبان و ذهن و تمرکز بر فرایندهای ذهنیِ‌خوانندگان شعر بسیار بیشتر شده است. در بخشی از این نظریه که اهمیت رابطه‌ی «نقش» و«زمینه» را در ...  بیشتر
بررسی کارکرد هجو در اندیشه کمال الدین اسماعیل اصفهانی
بررسی کارکرد هجو در اندیشه کمال الدین اسماعیل اصفهانی

حشمت اله انصاری؛ مریم جعفری؛ غلامعباس ذاکری

دوره 16، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 41-58

https://doi.org/10.22099/jba.2024.49494.4503

چکیده
  تحقیق پیش رو می­کوشد تا کارکردهای صنعت هجو را با انگیزه­ها و دلایل مختلف آن در اندیشه‌ی کمال­الدین اسماعیل اصفهانی بررسی و تحلیل کند. شیوه‌ی کار منبع­پژوهی است که پس از تدوین یافته­ها به تحلیل ...  بیشتر
گونه‌شناسی و ساختار غزل-داستان‌های قلندری
گونه‌شناسی و ساختار غزل-داستان‌های قلندری

محمدکاظم بریدی اللامی؛ محمدرضا صرفی؛ علی اصغر یاری اصطهباناتی

دوره 16، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 59-78

https://doi.org/10.22099/jba.2024.48560.4458

چکیده
  شاعران قلندری‌سرا به‌منظور بیان تجربه‌های شخصی خود از قالب غزل به شکل‌های مختلف استفاده کرده‌اند. یکی از گونه‌های غزل قلندری، شکل و ساختار داستانی دارد و شاعر با بهره‌گیری از تمام عناصر اصلی داستان، ...  بیشتر
بررسی جایگاه و قابلیت‌های صوفی هروی در اطعمه‌سرایی و شگردهای طنزپردای او با نگاهی به تأثیرپذیری وی از بسحق اطعمه
بررسی جایگاه و قابلیت‌های صوفی هروی در اطعمه‌سرایی و شگردهای طنزپردای او با نگاهی به تأثیرپذیری وی از بسحق اطعمه

ناصر جابری؛ سمیه شرونی

دوره 16، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 79-98

https://doi.org/10.22099/jba.2024.48634.4461

چکیده
  مولانا صوفی محمد هراتی شاعر گمنام قرن نهم هجری است. با آنکه اشعار قابل‌تأملی در زمینه‌ی اطعمه سروده است، در تذکره­ها و منابع شناخته‌شده نامی از او و طرز شاعرانگی­اش نیست. گمنامی و درعین‌حال قابلیتش ...  بیشتر
منظومه ی «اسرارالولایة» راز شیرازی: حماسه‌ای دینی‌عرفانی
منظومه ی «اسرارالولایة» راز شیرازی: حماسه‌ای دینی‌عرفانی

رضا جوان؛ کتایون کتیبه؛ سمیرا بختیاری‌نسب

دوره 16، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 99-146

https://doi.org/10.22099/jba.2024.46832.4362

چکیده
  منظومه‌ی اسرارالولایه از آثار میرزاابوالقاسم رازشیرازی، عارف شیعی قرن سیزدهم هجری‌قمری، است. پژوهش حاضر که به شیوه‌ی توصیفی‌-تحلیلی و با کمک منابع کتابخانه‌ای و مراجعه به چهار نسخه‌ی خطّی و یک نسخه‌ی ...  بیشتر
مقاله کوتاه: پیوند واژگانی و معنایی بیتی از حافظ با آیین مهرپرستی
مقاله کوتاه: پیوند واژگانی و معنایی بیتی از حافظ با آیین مهرپرستی

خسرو قاسمیان

دوره 16، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 147-154

https://doi.org/10.22099/jba.2024.48490.4454

چکیده
  هرچند در قلمرو شعر حافظ، پژوهش­های فراوانی انجام شده است، هنوز می‌توان از زاویه‌های مختلف به آن پرداخت و مطالب تازه‌ای در پیوند با آن ارائه کرد. در این مقاله یک بیت از غزل حافظ، یعنی: «ز دوستان تو ...  بیشتر
تحلیل شخصیت در داستان رستم و سهراب
تحلیل شخصیت در داستان رستم و سهراب
دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392، ، صفحه 151-176

https://doi.org/10.22099/jba.2013.597

چکیده
  نقد روان‌کاوی، از نقدهای مهمی است که در بررسی متون ادبی از آن بهره گرفته می­شود. در این مقاله براساس این نقد، به تحلیل شخصیت سهراب، رستم و کاووس در داستان «رستم و سهراب» پرداخته شده است. ابتدا شخصیت ...  بیشتر
بررسی نام های معشوق در غزل
بررسی نام های معشوق در غزل
دوره 6، شماره 3 ، آذر 1393، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22099/jba.2014.2116

چکیده
  در ادب غنائی ، معشوق با نام های گوناگونی یاد شده که اصلی ترین آنها عبارت است از: معشوق، یار، دوست، جانان و دلبر. علاوه بر این نام های اصلی ، معشوق در شعر غنائی با عنوان های تشبیهی ، استعاری و وصفی خطاب شده ...  بیشتر
جلوه های ناز معشوق در شعر حافظ
جلوه های ناز معشوق در شعر حافظ
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1393، ، صفحه 153-170

https://doi.org/10.22099/jba.2015.2374

چکیده
  یکی از ویژگی های معشوق این است که به جلوه های گوناگون خود را بر عاشق عرضه می دارد و سعی می کند دل او را برباید. این جلوه گری ها بیانگر ناز معشوق هستند. حاصل این پژوهش این است که گاه عشق الهی به صورت عشق انسانی ...  بیشتر
رویکرد روایت‌شناسی به شخصیت و سرنمون ازلی با تکیه بر داستان‌های شاهنامه
رویکرد روایت‌شناسی به شخصیت و سرنمون ازلی با تکیه بر داستان‌های شاهنامه
دوره 7، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 177-198

https://doi.org/10.22099/jba.2015.2410

چکیده
  روایت از شاخص‌های برجسته و از عناصر بسیار مهم در داستان، حماسه، اسطوره و بنیاد هرگونه جمله خبری است. تمامی دلالت‌های زبانی برای این‌که بتوانند به بهترین صورت پیام را از فرستنده به خواننده برسانند ازروایت ...  بیشتر
رویکردی انتقادی به نوع حَماسی در ادبیّات فارسی
رویکردی انتقادی به نوع حَماسی در ادبیّات فارسی
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1392، ، صفحه 41-66

https://doi.org/10.22099/jba.2014.1497

چکیده
  آیا تشریح و تبیین نوع حماسی در ادبیّات فارسی سابقه¬ای داشته است؟ در تعریف کلیشه¬ای، مکرّر و نسبتاً غربی این نوع در ایران، کلیّت و پیکره¬ی میراث ادب فارسی مورد توجّه بوده است؟ نگرش¬های شاهکاراندیشانه ...  بیشتر
شعر ساختمان
شعر ساختمان

فاطمه امیری؛ علی اکبر احمدی دارانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 شهریور 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2024.47809.4415

چکیده
  یکی از انواع شعر فارسی توصیف بناها و ساختمان‌هاست. شعر ساختمان از آغاز شعر فارسی تا دوران معاصر نمونه‌های فراوان دارد و از آنجاکه تاکنون محقّقان به معرفی و بیان ویژگی‌ها آن به عنوان نوعِ ادبی مستقلی ...  بیشتر
بررسی تطبیقی «مرگ» در اشعار مولانا و هنری وان بر اساس نظریه‌ی حرکت جوهری ملاصدرا
بررسی تطبیقی «مرگ» در اشعار مولانا و هنری وان بر اساس نظریه‌ی حرکت جوهری ملاصدرا

نرگس باقری؛ محمدنبی تولایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 آبان 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2024.48728.4464

چکیده
  مسأله‌‌ی‌ مرگ از موضوعات اصلی مورد توجه اکثر شاعران و فیلسوفان جهان بوده و هست. شاعران عارف مسلکی مانند مولانا در شعر فارسی و هنری وان در شعر انگلیسی در اشعار خویش بسیار به این مسئله پرداخته‌اند. آنها ...  بیشتر
جهاد تبیین درسبکِ شعری کمینه گرا:واکاوی ترامتنی کوته سروده های غلامرضا کافی
جهاد تبیین درسبکِ شعری کمینه گرا:واکاوی ترامتنی کوته سروده های غلامرضا کافی

محمد هادی جهاندیده؛ رباب آدم زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 تیر 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2024.49715.4511

چکیده
  اشعار کمینه‌گرا سهمی ویژه در ادبیات پایداری معاصر دارند و در راستای جهاد تبیین بر سه محور عمده‌ی یادآوری، بازخواست و واگویه مطرح می‌شوند. غلامرضا کافی با پیروی از اصول کمینه‌گرایی، کوتاه‌سروده‌‌هایی ...  بیشتر
ایهام تناسب‌های پنهان برپایة اصطلاحات موسیقی در دیوان حافظ
ایهام تناسب‌های پنهان برپایة اصطلاحات موسیقی در دیوان حافظ

یاسر دالوند؛ محمدحسن حسن زاده نیری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 شهریور 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2024.48888.4468

چکیده
  ایهام تناسب یکی از ویژگی‌های مهم سبک حافظ است. از سوی دیگر حافظ با عوالم موسیقی آشنا بوده است و به همین سبب با استفاده از اصطلاحات موسیقی ایهام‌های پنهان و آشکاری در شعر خود ایجاد کرده است. در دیوان او ...  بیشتر
بررسی عشق‌‌ورزی خسرو و شیرین نظامی از دیدگاه فلسفۀ «میل به زیستن» شوپنهاور
بررسی عشق‌‌ورزی خسرو و شیرین نظامی از دیدگاه فلسفۀ «میل به زیستن» شوپنهاور

هیرود سلطانیان؛ سعید حسام پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 دی 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2024.48892.4478

چکیده
  روایت‌های عاشقانه، رکن مهمی از تاریخ فرهنگ بشری هستند. در این میان، منظومۀ خسرو و شیرینِ نظامی که دارای اهمیت و شهرتی جهانی است، هنوز ویژگی‌هایی پنهان دارد که با ابزار بینارشته‌ای می‌توان از زاویه‌های ...  بیشتر
اوج قداست و خویشتنداری در مقام رضا (بررسی تطبیقی دریافت امین الشواربی وعلی عباس زلیخه از غزل402 حافظ)
اوج قداست و خویشتنداری در مقام رضا (بررسی تطبیقی دریافت امین الشواربی وعلی عباس زلیخه از غزل402 حافظ)

سیدفضل اله میرقادری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 مرداد 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2024.49438.4501

چکیده
  بسیاری از شاعران برجسته و نام آور عرصه ی ادبیات پارسی، همواره مورد توجه و عنایت ادیبان و پژوهشگران جهانی قرار گرفته اند. از جمله این شاعران شمس الدین محمد حافظ شیرازی است. از میان ادبای عرصه ادبیات عربی، ...  بیشتر
مقاله کوتاه: بررسی دو تصحیف (اشتاد و بنات) در دیوان خاقانی
مقاله کوتاه: بررسی دو تصحیف (اشتاد و بنات) در دیوان خاقانی

امیر سلطان محمدی؛ سید منصور سادات ابراهیمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 آذر 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2024.49902.4517

چکیده
  خاقانی از شعرای دشوارگوی زبان فارسی است که این دشوارگویی عامل دست‌بردها و تحریف‌هایی برای آسان‌سازی اشعار او گشته‌است. البته گاه نیز خط فارسی و دقت خاقانی در بهره‌گیری از خاصیت این خط در جناس‌سازی ...  بیشتر
سیر تکاملی سلوک در داستان شیخ صنعان عطار بر اساس مفهوم «امتزاج افق‌ها»‌ی هرمنوتیک گادامر
سیر تکاملی سلوک در داستان شیخ صنعان عطار بر اساس مفهوم «امتزاج افق‌ها»‌ی هرمنوتیک گادامر

مژگان عیوضی؛ داوود رمضانی پارسا؛ محمدحسین نیکداراصل

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 شهریور 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2024.47927.4426

چکیده
  در طبقه‌بندی آثار منظوم عطار، «منطق‌الطیر» جایگاه خاصی دارد و در این منظومه داستان بلند «شیخ صنعان» چه از نظر مهارت قصه‌پردازی و چه از دیدگاه پرداختن به معانی بلند عرفانی موقعیتی ممتاز دارد. ...  بیشتر
بررسی ترجمه‌های انگلیسی منطق‌الطّیر عطّار بر پایة برداشت درست از متن مبدأ (مطالعة موردی ترجمه‌های شعله وُلپی و دیک دیویس از داستان شیخ صنعان)
بررسی ترجمه‌های انگلیسی منطق‌الطّیر عطّار بر پایة برداشت درست از متن مبدأ (مطالعة موردی ترجمه‌های شعله وُلپی و دیک دیویس از داستان شیخ صنعان)

سونیا نوروزی جعفرلو؛ محمدحسین نیکداراصل؛ عبدالواحد ظریفی؛ الهام خلیلی جهرمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 شهریور 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2024.50161.4525

چکیده
  ترجمه‌ی شعر، مستلزم فهم درست آن است. دشواری فهم شعر، معمولاً سبب برداشت نادرست مترجمین از آن و بروز خطا در ترجمه می‌شود. پژوهش حاضر به شیوه‌ی توصیفی و با رویکرد انتقادی به واکاوی ترجمه‌های شعله وُلپی ...  بیشتر
همانندی‌های ابونواس و سعدی در باب عشق؛ توارد یا تأثیرپذیری؟
همانندی‌های ابونواس و سعدی در باب عشق؛ توارد یا تأثیرپذیری؟

علی اصغر نسیم بهار؛ محمود حیدری؛ یوسف نیکروز

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 مهر 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2024.49447.4502

چکیده
  این پژوهش با هدف شناخت بهتر ادبیات ملی و درک بیشتر هنر شاعری سعدی از دریچة ادبیات تطبیقی، به کنکاش در غزلیات سعدی و ابونواس از شاعران مشهور ادب فارسی و عربی در باب عشق پرداخته و همانندی‌های غیر قابل انکاری ...  بیشتر
بررسی دگردیسی‌های روایات فریدون از اوستا تا طومارهای نقالی
بررسی دگردیسی‌های روایات فریدون از اوستا تا طومارهای نقالی

محمود رضایی دشت ارژنه؛ سیده زهرا ملک پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 دی 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2024.47533.4407

چکیده
  در پی واکاوی روایات فریدون در اوستا و متون پیش از اسلام، شاهنامه، تواریخ دوره‌ی اسلامی و طومارهای نقالی روشن شد که اگرچه در کلیات، روایات این متون با شاهنامه هم‌سو هستند، اما تطورات و دگردیسی‌هایی ...  بیشتر
چراییِ مادینگیِ آسمان در نگرشِ ناصرخسرو
چراییِ مادینگیِ آسمان در نگرشِ ناصرخسرو

حمیدرضا اردستانی رستمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 دی 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2024.51139.4560

چکیده
  گذشتگان آسمان را پدر و زمین را مادر می‌انگاشتند که در آثار بسیاری از شاعران و نویسندگان، از جمله ناصرخسرو می‌توانیم این باور را ببینیم؛ اما همین ناصرخسرو در بیت‌هایی آسمان را «مادرِ» مردمان و ...  بیشتر
شواهدی نویافته بر معنا و کاربرد «بلبل» در متون روایی فارسی
شواهدی نویافته بر معنا و کاربرد «بلبل» در متون روایی فارسی

محمد هادی خالق زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 دی 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2024.51570.4580

چکیده
  بلبل به عنوان پرنده‌ای خوش‌خوان که به زندخوان، زندباف و زندواف نیز مشهور است، در ادبیات فارسی جایگاه ویژه‌ای دارد. فردوسی، در ابتدای داستان رستم و اسفندیار بیتی آمده به قرار ذیل:ز بلبل شنیدم یکی داستانکه ...  بیشتر
نقش خواننده فرضی در سرایش دو مرثیه فارسی و عربی سعدی در سوگ بغداد
نقش خواننده فرضی در سرایش دو مرثیه فارسی و عربی سعدی در سوگ بغداد

محمد حسن حسن زاده نیری؛ فاطمه گل بابائی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 بهمن 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2025.51161.4561

چکیده
  رویکرد خواننده‌محوری از نیمه دوم قرن بیستم با عطف توجه ویژه به نقش خواننده در فرآیند فهم و ادراک متن و معناسازی از آن، دامنه دریافت معانی متون ادبی را به تناسب افق انتظارات مخاطبان گسترش داده‌است. بر ...  بیشتر
تبیین نظام الهیاتی عطّار با تأکید بر مصیبت‌نامه (اسماء و صفات الهی)
تبیین نظام الهیاتی عطّار با تأکید بر مصیبت‌نامه (اسماء و صفات الهی)

خدیجه سادات طباطبایی؛ حسن اکبری بیرق

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 بهمن 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2025.49752.4513

چکیده
  اندیشه های الهیاتی در متون نظم فارسی، غنای خاصی به آنها بخشیده‌است؛ به گونه ای که می توان با تأمل در آن ها، تحولات فکری در حوزه الهیات و کلام اسلامی-ایرانی رابه دست آورد. مصیبت نامه عطّار نیز سرشار از ...  بیشتر
اخوان ثالث و رجعت رمانتیک ملاحظاتی پیرامون مبانی نظری باستان‌گرایی مهدی اخوان ثالث
اخوان ثالث و رجعت رمانتیک ملاحظاتی پیرامون مبانی نظری باستان‌گرایی مهدی اخوان ثالث

جعفر فسایی؛ سمیه رضایی؛ رسول محمدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 بهمن 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2025.50757.4547

چکیده
  اخوان ثالث به زعم بسیاری از پژوهشگران، از مومنین به سنّت‌ در عصر جدید به شمار می‌آید؛ بررسی‌‌ها نشان می‌دهد که این نظریه که عموماً بر اساس قراین متنی برآمده از روی‌ساخت شعر اخوان صورتبندی شده‌است، ...  بیشتر
تعداد دوره‌ها 16
تعداد شماره‌ها 61

صاحب امتیاز:
معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز

سردبیر:
محمدحسین کـرمی

مدیر اجرایی:
صدیقه محمدی

اعضای هیات تحریریه بین المللی:
علی گوزل یوز

اعضای هیات تحریریه:
حسین آقاحسینی نصراله امامی سعید حسام پور اکبر صیادکوه منیژه عبدالهی غلامرضا کافی میرجلال الدین کزازی علی محمدی محمد مرادی زرین واردی


دوره انتشار: فصلنامه

شاپا چاپی: 2008-8183

شاپا الکترونیکی: 2980-7751

ابر واژگان