اسحاقیان، جواد. (1384). نقد ساختاری کلیدر. تهران: نافه.
باقرزاده، سمانه سادات. (1390). نمادشناسی پرنده در شعر پنج تن از شاعران معاصر (نیما، اخوان، شاملو، سپهری و فروغ). پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند.
براهنی، رضا. (1380). «گفتمان در دوسویگی در شعر احمد شاملو». جهان اندیشه، شمارهی 4، تیر، 39-43.
برتنس، هانس. (1370). مبانی نظریهی ادبی. ترجمهی محمدرضا ابوالقاسمی، تهران: ماهی.
بهروزی، آیدا. (1391). بررسی تقابلهای دوگانه در اشعار محمدرضا عبدالملکیان. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور استان البرز.
پروینی، خلیل؛ عابدی، حسین و غلامحسینزاده، غلامحسین (1390). «بررسی تطبیقی مسیح (ع) در شعر ادونیس و شاملو». جستارهای زبانی، دورهی 2، شمارهی 3 (7)، صص25-51.
پورنامداریان، تقی؛ رادفر، ابوالقاسم و شاکری، جلیل. (1391). «بررسی و تأویل چند در نماد در شعر معاصر». دو فصلنامهی ادبیات پارسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دورهی 2، شمارهی 1، تابستان، صص35-48.
پورنامداریان، تقی. (1381). سفر د ر مه، ویراست جدید. تهران: نگاه.
چدویک، چارلز. (1375). سمبولیسم. ترجمهی مهدی سحابی، تهران: مرکز.
حیاتی، زهرا. (1388). «بررسی نشانهشناختی عناصر متقابل در تصویرپردازی اشعار مولانا». فصلنامهی نقد ادبی، دورهی 2، شمارهی 6، صص7-24.
سادات، اعظم سادات. (1393). بررسی و تحلیل تقابل های دوگانه در دیوان پروین اعتصامی. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه اراک.
سالمیان، غلامرضا؛ آرتا، سیدمحمد و حیدری، دنیا. (1391). «بررسی تطبیقی دلالت معنایی نمادها در ادبیات کلاسیک و اشعار احمد شاملو». زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی، دورهی20، شمارهی 18، پاییز و زمستان، صص67-98.
شاملو، احمد. (1389). مجموعهی آثار: دفتر یکم. تهران: نگاه.
شایگانفر، حمیدرضا. (1380). نقد ادبی. تهران: دستان.
شکیبی ممتاز، نسرین (1394). «سمبل و جایگاه آن در شعر احمد شاملو (با تکیه بر شعر «مه»)». مطالعات انتقادی ادبیات دانشگاه گلستان، دورهی1،شمارهی4، صص116-138.
شمیسا، سیروس. (1380). «سمبولیسم اجتماعی در شعر معاصر ایران». مدرس علوم انسانی، دورهی 5، شمارهی 3 (پیاپی 20)، صص27-42.
ــــــــــــــ. (1383). بیان و معانی. تهران: فردوس.
صفوی، کورش. (1391). آشنایی با زبانشناسی در مطالعات ادب فارسی. تهران: علمی.
طالبیان، یحیی؛ صرفی، محمدرضا؛ شریفپور، عنایتاله و کاسی، فاطمه. (1388). «تقابلهای دوگانه در شعر احمدرضا احمدی». پژوهشنامهی زبان و ادب فارسی (گوهر گویا)، دورهی 3، شمارهی 4، صص 21-34.
عباسی، جلال. (1388). فرهنگ شعر شاملو (واژهها، کنایهها، استعارهها، نمادها). تهران: آگاه.
عبیدینیا، محمدامیر و دلائی میلان، علی. (1388). «بررسی تقابلهای دوگانه در ساختار حدیقه سنایی». فصلنامهی پژوهش زبان وادبیات فارسی، شمارهی 13، تابستان، 25-42.
عدنانی، فرزین. (1379). «شعر شاملو، جلوگاه مفاهیم نمادین». بخارا، شماره11، صص336-351.
فاضلی، فیروزه و پژهان، هدی. (1392). «تقابلهای معنایی در اشعار اقبال لاهوری». کاوشنامه، دورهی 14، شمارهی 27، صص147-166.
فتوحی، محمود. (1390). سبکشناسی نظریهها، رویکردها و روشها. تهران: سخن.
منزوی ، حسین. (1384). دیدار در متن یک شعر. تهران: آفرینش.
میرصادقی، میمنت. (1376). واژهنامهی هنر شاعری. تهران: مهناز.
نبیلو، علیرضا. (1392). «بررسی تقابلهای دوگانه در غزلهای حافظ». زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی، دورهی21، شماره 74 (19)، صص 69-91.
نجاتی، داوو؛ گرگی، سحر و مردانی، عفت. (1393). «نماد مسیح (ع) در شعر احمد شاملو و بدر شاکر السیاب (بررسی تطبیقی دو شعر «مرد مصلوب» و «المسیح بعد از الصلب»)». زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سال 6، شمارهی 18، صص 95-117.
وردانک، پیتر. (1389). مبانی سبکشناسی. ترجمهی محمد غفاری، تهران: نی.
یونگ، گوستاوکارل. (1377). انسان و سمبولهایش. ترجمهی محمود سلطانیه، تهران: جامی.