نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری
2 دانشگاه یاسوج
چکیده
مجموعههای آغازین شعر فروغ فرخزاد(1345ـ1313ش) به اعتقاد غالب منتقدان و صاحبنظران نشاندهندهی ظهور شاعری سنّتشکن در بازتاب احساسات صریح و عریان زنانه بود. اخلاق سنتی، این سه گانههای متقّدم فروغ را برنتافت و انتقادات و اعتراضات در جامعه سنّتی آن روز نشان از عدم پذیرش این سنّتشکنی و عریان گویی بود. آنچه که فروغ در آن سه مجموعه بیان کرده بود لازمه ی هویّتجویی و عشقورزی صریح و زنانه او بود و بعدها با تولّدی دیگر و ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد، «هویّتجویی» و «عشقورزی» مرتبط با جنسیت زنانه او را بهتر از هر مستند و دلیل دیگر تبیین کرد. این دو مولّفه به عنوان دو مقولهی اخلاقی مدرن در شعر او در این مقاله بحث و بررسی شده است. اخلاقی که تحت تأثیر مدرنیته مولّفههای جدیدی را به خود دیده و در بستر شعر فروغ در مقام شاعری محتواگرا ـ بخصوص در دو مجموعه اخیر ـ موقعیّتی ممتاز پیدا میکند. از رهگذر این مقاله متوجّه می شویم که شعر فروغ شعری است محتواگرا و در آن به «اخلاق» به ویژه اخلاقی که در اثر رویارویی با مدرنیته، دگرگون شده ، توجّهی خاص شده است. میتوان گفت که در شعر فروغ با سه نوع «هویّت» که دایرهوار در یکدیگر جای گرفتهاند، روبرو هستیم: هویّت انسانی، هویّت زنانه و هویّت فردی.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Foundations of Forugh Farrokhzad`s approach towards morality based on retrieving identity and loving.
نویسندگان [English]
- davoud Ramezani parsa 1
- mohamadhosein nikdarasl 2
1
2 yasuj university
چکیده [English]
Forugh Farrokhzad`s Approach Towards Morality Through
Love and Retrieving Identity
D. Ramezani Parsa* M. Nikdarasl** G. Salari***
Yasouj University
Many critics believe that early poetry anthologies of Forough Farrokhzad (1935-1967) indicate the emergence of a poet breaking down traditions in expressing explicit and frank female emotions. Traditional morality could not bear this trilogy; criticism and protests of the traditional society of the time prove the lack of acceptance towards this divergence and candor. What Forough Farrokhzad expressed in this trilogy was a requisite to her feminine search for identity and love. Rebirth and Let Us Believe in the Beginning of the cold Season proved her search for identity and love connected with regard ti her femininity clearly. In this paper these two components are discussed and investigated as two modern moral categories in her poems. Morality under the influence of modernism is finding an illustrious status in Forough`s poetry especially in her latter two anthologies. It is argued that Forough`s poems are content oriented and has a special tendency towards morality, especially morality that is changed deeply coming face to face with modernism. In Forough`s poetry we face three entangled kinds of identity: Human identity, Feminine identity and individual identity.
Keywords: Modern poetry, Forough Farrokhzad, Morality, Search for identity, Love, Modernism
* PH. D. candidate in Persian Language & Literature, ramezani.parsa@gmail.com
** Assistant Prof of Persian Language & Literature, mohammadnikdar@yahoo.com
*** Assistant Prof of Persian Language & Literature, gsalari2000@yahoo.com
کلیدواژهها [English]
- modern poetry
- Forough Farrokhzad
- Morality
- Search for identity
- Loving
- Modernism