ارزیابی دو مفهوم شعرشناسی شناختیِ «نقش» و «زمینه» برای تفسیر و خوانش شعر حافظ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استاد بخش زبان و ادبیات دانشگاه شیراز ایران

10.22099/jba.2024.47958.4428

چکیده

با ظهور شعرشناسی شناختی در دهه‌های اخیر توجه به رابطه‌ی زبان و ذهن و تمرکز بر فرایندهای ذهنیِ‌خوانندگان شعر بسیار بیشتر شده است. در بخشی از این نظریه که اهمیت رابطه‌ی «نقش» و«زمینه» در ادراک بشر را نشان می‌هد، پیشنهاد می‌شود که در تحلیل ادراک انسان از شعر نیز این دو مفهوم، که می‌توانند چگونگی هدایت توجه ذهنی و در نتیجه تصویرسازی یا تاثیرگذاری شعر بر مخاطب را نشان دهند، به دقت مورد مطالعه قرار گیرد. ، مقاله حاضر نخست کوشیده دریافتی درست از نگاه کلی این نوع از شعرشناسی به دست آورد و سپس با تمرکز بیشتر بر تعریف و کارکردهای نقش و زمینه، نمونه‌هایی از آنها را در شعر حافظ ارائه دهد. افزون بر آن بر مبنای تعریف خاص این نظریه از «تفسیر» و «خوانش» تحلیل‌ نمونه‌های شعر حافظ به دو شکل خرد و کلان انجام شده است. در تحلیل خرد تمرکز بر توضیح چگونگی جزئیات کارکرد نقش و زمینه در یک بیت یا یک غزل است؛ اما در تحلیل کلان با دریافت مفهوم بنیادینی که از اینگونه تحلیل‌های خرد حاصل آمده، گستره‌ی وسیع‌تری از دیوان بدین‌ترتیب مورد مطالعه قرار گرفته که نخست الگوی اصلی نقش و زمینه در بیت‌های نمونه و سپس در یک غزل تصادفی با مطلع «یارم چو قدح به دست گیرد» تشریح شده است. این روش به طریقی عینی به استخراج مفهوم بنیادی «تجلی» در آن غزل منجر شده و سپس اهمیت این مفهوم در اندیشه‌ی حافظ با یافتن مصداق‌های دیگر در سراسر دیوان تایید شده است. مجموعه‌ی این مباحث، تحلیل‌ها و نتایج نشان می‌دهد که علی‌رغم برخی ضعف‌ها و کاستی‌های احتمالی به‌ویژه در تشخیص مصادیق، اصولا دو مفهوم نقش و زمینه در مطالعه‌ی خرد و کلان می‌تواند به نتایج قابل توجهی در زمینه‌ی تشخیص ساختارهای بلاغی و تفسیر و خوانش شعر حافظ و سایر اشعار فارسی منجر شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluation of two cognitive poetics concepts of "figure" and "ground" and their aptitude for studying the interpretation and reading of Hafez' poetry

نویسنده [English]

  • Mohammadreza Amini
professor in Persian language and literature Shiraz university Iran
چکیده [English]

The emergence of the cognitive poetics in recent decades has increased attention to the relation between language and mind intending to focus and examine what happens in the mind when one reads a poetic text. In a part of this theory that shows the importance of the "figure" and "ground" in human perception, it is suggested that in the analysis of human perception of poetry, these two concepts, should be carefully considered because they can show how mental attention of the audience could be attracted and be influenced by it. The present article firstly has tried to gain a correct understanding of the general view of this type of poetics analysis especially in considering the specific definition of "interpretation" and "reading" in cognitive poetics. Then focusing more on the definitions and functions of figure and ground, some examples of them in Hafez's poetry has studied. After that, in order to more objectively evaluating the theoretical efficiency and practical utility of this type of cognitive analysis, it has extracted the main pattern of figure and ground in a random Hafez sonnet. Then following a method based on two concepts of "interpretation" used for micro study and "reading" for macro study in this theory, we have studied other examples in Hafez' Divan. Our study has achieved significant results for the faithful evaluation of Hafez' poetry. These results show that additionally it can be useful for studying other Persian poets too.

کلیدواژه‌ها [English]

  • analysis of the language of poetry
  • cognitive criticism
  • cognitive criticism of figures of speech
  • cognitive description of Hafez's poetry
  • cognitive poetics
  • Peter Stockwell