مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 استاد، زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، شیراز ، ایران

چکیده

 
روایت­های عاشقانه رکن مهمی از تاریخ فرهنگ بشری هستند. در این میان منظومه‌ی خسرو و شیرینِ نظامی که دارای اهمیت و شهرتی جهانی است، هنوز ویژگی­هایی مستور دارد که با ابزار نظریه می­توان از زاویه­های جدیدی بر آن­ نور تابانید. یکی از این موارد، هدفِ عشق بین خسرو و شیرین است. فیلسوف آلمانی، شوپنهاور، هدف اصلی هر رابطه‌ی عاشقانه‌ی بشر را تولیدِمثل با انگیزه‌ی امتدادنسل دوطرفه می­داند. از دید او انتخاب جفت براساس زیبایی­های ظاهری و باهدفِ جبران عدم­‌تعادل­ بیولوژیک شکل می­پذیرد. بدون داشتن رابطه‌ی فیزیکی و تولید فرزند، عاشق و معشوق درنهایت از هم خسته می‌شوند و اصل «میل به زیستن» شوپنهاور است که دوطرف را کورکورانه به درد عشق مبتلا می‌کند. پژوهش ما هشت مؤلفه‌ی مهم درباره‌ی هدف رابطه‌ی عاشقانه را از کتاب شوپنهاور، جهان همچون اراده و بازنمود، برگرفته و مراحل رابطه‌ی عشق خسرو و شیرین را طبق آن می‌سنجد. نتیجه‌ی پژوهش نشان می‌دهد که در رابطه‌ی خسرو و شیرین، دوری و مهجوری، عدم‌برقراری رابطه‌ی زناشویی تا مدتی طولانی، حضور عناصر داستانی رقیب مانند ازدواجِ خالی­از­ عشقِ خسرو با مریم و فرزنددارشدن و معرفی فرهاد، رقیب عشقیِ خسرو، هیچ­کدام از تمایل بالنده‌ی خسرو و شیرین به یکدیگر به‌طوردائمی نمی­کاهد، تاجایی­که پس از ازدواج تا پایان زندگی، عاشقانه کنار ­هم ­می­مانند. در این روایت، شیرین بیش از خسرو در تناقض با مؤلفه‌های اعتقادی شوپنهاور نقش ایفا می‌کند و مشخص می‌شود که نگاه آرمان­گرای نظامی به رابطه‌ی عاشقانه، ابتدا درون­مایه­ای غنایی را با زیرساختی معنوی برمی‌سازد که برخلاف انطباق با آراء شوپنهاور در ابتدای روایت، در مراحل پایانی با حرکتی تدریجی به­سمت روساخت عشق معنوی می‌رود و از سازگاری با شوپنهاور دور می‌شود. درنهایت روایت نظامی با تکریم مقام معنوی شیرین در مرتبه­ای والا و برجسته­سازی بن­مایه‌ی پایداری شیرین بر عفاف و پاک­دامنیِ منطبق با آیین مذهبی رایج، در تعارض با دیدگاه شوپنهاور قرار می­گیرد.
 
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Analysis of the Love Relationship of Khosrow and Shirin in Nezami’s Work from the Perspective of Schopenhauer’s Philosophical Idea of “Will to Live”

نویسندگان [English]

  • Hirod Soltanian 1
  • Saeed Hesampour 2

1 PhD Graduate from University of Shiraz, Shiraz, Iran

2 Professor, in Persian Language and Literature of Shiraz University, Shiraz, Iran

چکیده [English]

Romantic narratives constitute an important part for the history of human culture. Nezami’s world-famous work, Khosrow and Shirin has some hidden characteristics, such as the purpose of love between Khosrow and Shirin, which could be revealed by the help of interdisciplinary approaches. The German philosopher Arthur Schopenhauer believes the main goal of romantic relationships to be reproduction with the mutual motive of procreation. In his view, the selection of the mate is based on external beauty and with the aim of compensating biological imbalances. Without having intercourse and producing children, the lovers eventually tire of each other. It is the principle of “will to live” that makes both parties blindly fall in love. Our research extracts eight major components about the purpose of romantic relationship from Schopenhauer’s book, The World as Will and Representation, and evaluates the stages of Khosrow and Shirin’s romantic relationship according to them. This analysis shows that in their relationship, none of the factors such as distance and loneliness, not establishing a marital relationship for a long time, the presence of competing narrative elements such as Khosrow’s loveless marriage with Maryam and having a child from her, and introducing Farhad –Khosrow's love rival– could result in a permanent reduction of attraction between the two lovers. Even after marriage, they remain in love until death. In this narrative, Shirin contradicts Schopenhauer’s views more than Khosrow. Our analysis reveals that by an idealist view of romantic relationship, Nezami first builds a lyrical theme but with a spiritual infrastructure; and then, contrary to Schopenhauer’s opinions at the beginning of the narrative, he leans towards spiritual love, moving away from Schopenhauer. Eventually, Nezami’s narrative stands in opposition to Schopenhauer’s point of view by honouring Shirin’s spiritual position to the highest levels and highlighting Shirin’s persistence on chastity in accordance with the common religious practice.

کلیدواژه‌ها [English]

  • love
  • romantic
  • Khosrow and Shirin
  • Nezami
  • Schopenhauer
اسفندیاری مهنی، فاطمه و دیگران. (1402). «بررسی تقابل قدرت و عشق در منظومه‌ی خسرو و شیرین نظامی». پژوهشنامه‌ی ادب غنایی، بهار و تابستان، شماره‌ی 40، 233-245.
انوشه، حسن. (1382). دانشنامه‌ی ادب فاسی. ج ۵، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،
 Doi: 10.22111/jllr.2022.40955.3013
برتلس، یوگنی. (1355). نظامی، شاعر بزرگ آذربایجان. ترجمه‌ی حسین محمد­زاده صدیق، تهران: پیوند.
پناهی، نعمتالله. (1384). «شخصیت شیرین در منظومه‌ی خسرو و شیرین نظامی». نامه‌ی پارسی، سال ۱۰، شماره‌ی 4، صص 33-56.
تائبی، زهره؛ پورخالقی چترودی، مه دخت. (1387). «مقایسه‌ی مثلث عشق در مرگ شاه آرتر و خسرو و شیرین». زبان و ادبیات دانشگاه مشهد، دوره‌ی 41، شماره‌ی 4، صص 81-101.
ثروت، منصور. (1370). گنجینه‌ی حکمت در آثار نظامی. تهران: امیرکبیر.
حسن‌لی، کاووس؛ حقیقی، شهین. (1390). «بازنمود ویژگی‌ها و خویش کاری‌های آناهیتا در منظومه‌ی خسرو و شیرین». مجموعه مقالات سومین گردهم‌آیی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی تهران.
حسینی، علی؛ دیده­وری، سیده­فریبا. (1396). «جنس دوم در فلسفه‌ی شوپنهاور و نگاه نقادانه‌ی اسلام بر آن». زن و جامعه، دوره‌ی 8، شماره‌ی 31، صص 51-72.
حسینی‌مقدم، اسما؛ قوام، ابوالقاسم. (1396). «تحلیل دگرگونی شخصیت شیرین از روایت فردوسی تا روایت نظامی با‌تکیه‌بر عناصر گفتمان‌مدار شاهنامه و خسرو و شیرین». متن‌شناسی ادب فارسی، دوره‌ی 9، شماره‌ی4، صص93-113.
خورسندی شیرغان، مصطفی؛ بهنام­فر، محمد. (1391). «رویکرد تطبیقی – تحلیلی ملال و گریز از آن در اندیشه‌ی سنایی و شوپنهاور». ادبیات عرفانی، دوره‌ی 4، شماره‌ی 7، صص 47-72.
خلیل­الهی، شهلا؛ برج­ساز، غفّار. (1395). «بررسی عشق در خسرو و شیرین نظامی براساس دیدگاه‌های گیدنز، دانینو و ایوانز». پژوهشنامه‌ی ادب غنایی، شماره‌ی 27، پاییز و زمستان، صص 11۰-1۱۴.
دادبه، اصغر. (1398). «مقاله‌ی خسرو و شیرین». دایرهالمعارف بزرگ اسلام، ادبیات فارسی، نسخه‌ی آنلاین. تارنما: https://www.cgie.org.ir/fa/article/240758/خسرو-و-شیرین/  
دُرپر، مریم؛ فاطمی، حسین. (1388). «بررسی سازوکار شخصیت­ها در خسرو و شیرین نظامی». جستارهای ادبی، شماره‌ی 167، صص ۵۴-۷۷.
رحمانی، مریم. (1399). «تحلیل داستان سازوکار عشق در خسرو و شیرین نظامی گنجه­ای براساس «مثلث عشق» اشتنبرگ». زبان و ادبیات فارسی، دوره‌ی 16، شماره‌ی 23، صص 40-47.
رمضان­لو، زهرا. (1390). بررسی مقایسه­ای نظرات خیام و شوپنهاور در باب معنای زندگی. پایان­­نامه‌ی کارشناسی ارشد ادبیات و زبان­های خارجی دانشگاه علامه‌ی طباطبائی.
ریاضی، حشمت الله. (1385). داستان­ها و پیام­های نظامی گنجوی. تهران: حقیقت.
زرّین­کوب، عبدالحسین. (1389). پیر گنجه در جستجوی ناکجاآباد. تهران: سخن.
سالمیان، غلامرضا و دیگران. (1400). «استعاره­های مفهومی حوزه‌ی عشق در خسرو و شیرین نظامی». پژوهشنامه‌ی نقد ادبی و بلاغت، سال ۱۰، شماره‌ی 3، صص 84-103.  Doi: 10.22059/jlcr.2021.302081.1466
ستاری، جلال. (1382). عشق صوفیانه. تهران: مرکز.
سعیدی، علی­اکبر. (1391) سیمای دو زن. تهران: پیکان.
شعبانزاده، مریم. (1389). «شور شیرین (جستاری در تلقی عرفانی نظامی از عشق)». پژوهشنامه‌ی ادب غنایی، دوره‌ی 8، شماره‌ی 14، صص 73-94. 
شمیسا، سیروس. (1386). انواع ادبی. تهران: میترا.
صفا، ذبیح­الله. (1369). تاریخ ادبیات در ایران. تهران: فردوس.
فردوسی، ابوالقاسم. (1366) شاهنامه. تصحیح جلال خالقی‌مطلق، ج ۸، نیویورک: بیبلیوتکا پرسیکا.
کریستن­سِن، آرتور. (1345) ایران در زمان ساسانیان. ترجمه‌ی رشید ­یاسمی،  تهران: ابن سینا.
کرمی، محمدحسین. (1389). «بررسی و تحلیل «شاه زن» در نگاه نظامی». بوستان ادب، دوره‌ی 2، شماره‌ی 2، صص 133-159.   Doi: 10.22099/JBA.2012.321
کرمی، حمید. (1398). تک­صدایی یا چندصدایی وولف: بررسی رمان­های به­سوی فانوس دریایی و خانم دالووی از نگاه شوپنهاور. پایان­­نامه‌ی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه ملایر.
گویری، سوزان. (1372). آناهیتا در اسطوره­های ایرانی. تهران: جمال حق.
لیقوانی، عبدالعلی. (1313). «رموز عشق از افکار شوپنهاور». مهر، شماره‌ی 7، سال ۲، صص 769-773.
محمودی، خیرالله. (1392). آشنایی با مبانی عرفان و تصوّف. تهران: آییژ.
محمودی، محمدعلی و دیگران. (1391). «حیاتِ تاریخیِ ایزدبانوی آناهیتا در شیرین و شکر نظامی». زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)، دوره‌ی 65، شماره‌ی 226، صص 105-129.
مدرس مطلق، محمد­علی. (1376). «نقدی بر مفهوم عشق و اراده از نظرگاه شوپنهاور». فرهنگ، شماره‌ی 24، صص 187-212.
مکی، مریم. (1390). بررسی تطبیقی ایزدان سه‌گانه در ایران و ارمنستان در دوران باستان. ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی. دوره‌ی 7، شماره‌ی 22، صص 169-201.
ناصری، فرشته؛ فرزاد، عبدالحسین. (1392). «تحلیل جلوه‌هاى ادبیات غنایى در سه منظومه‌ی نظامى با تکیه بر نقش زن (خسرو و شیرین، لیلى و مجنون، هفت پیکر)». تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، دوره‌ی 5، شماره‌ی 15، صص 185-213.
نظامی گنجوی، الیاس. (1313). خسرو و شیرین. تصحیح حسن وحید­دستگردی. تهران: طبع ارمغان.
ـــــــــــــــــــــ. (1316). شرف‌نامه. تصحیح حسن وحید­دستگردی. تهران: طبع ارمغان.
ـــــــــــــــــــــ. (1395). هفت پیکر. تصحیح حسن وحید­دستگردی، تهران: زوّار.
واردی، زرین­تاج؛ حسین­آبادی، سارا. (1400). «نظریه‌ی مثلث عشق اشتنبرگ و انطباق آن با دو منظومه‌ی خسرو و شیرین نظامی و ویس و رامین اسعد گرگانی». سبک‌شناسی نظم و نثر فارسی، دوره‌ی 14، شماره‌ی 4، صص 89-102. DOI: 10.22034/bahareadab.2021.14.5485
Ash, Mitchell. (1982). The Problematic Science: Psychology in 19th Century Thought. New York: Praeger.
Cartwright, David E. (2010). Schopenhauer: a Biography. New York: Cambridge University Press.
Darwin, Charles. (1901). The Descent of Man and Selection in Relation to Sex. London: John Murray.
Durant, will. (1954). The Story of Civilization. Book 1: Our oriental heritage. New York: Simon and Schuster.
Haber, Ludwig Fritz. (1958). The Chemical Industry during the Nineteenth Century: A Study of the Economic Aspect of Applied Chemistry in Europe and North America. Oxford: Clarendon Press.
Janaway, Christopher. (2006). The Cambridge Companion to Schopenhauer. Cambridge: Cambridge University press.
Ritzer, George. (2007). The Blackwell Encyclopedia of Sociology. Oxford: Blackwell Publishing.
McGann, Jerome J. (1985). The Romantic Ideology. Chicago: Chicago University Press.
Schopenhauer, Arthur. (1969 a). The World as Will and Presentation. First Volume, translated by: E.F.J. Payne. New York: Dover publications.
Schopenhauer, Arthur. (1969 b). The World as Will and Presentation. Second Volume, translated by: E.F.J. Payne. New York: Dover publications.