مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه جهرم، گروه زبانشناسی

2 دانشگاه جهرم گروه زبان و ادبیات فارسی

چکیده

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ادبیات فارسی سمبولیک بودن آن است و استعاره از نگاه شناختی از موضوعات جدید در این حوزه به شمار می‌رود. نگارندگان در این پژوهش می‌کوشند با بررسی استعاره‌های داستان «رستم و سهراب» بر اساس مدل شناختی فضاهای ذهنی فوکونیه و ساخت داخلی آن یعنی فریم‌ها بپردازند. بر اساس نظریه‌ی فوکونیه، استعاره، رفتن از یک فضای ذهنی به فضای دیگر است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد فضاهایی که استعاره‌های متن رستم و سهراب بر اساس آن‌ها شکل گرفته است، در چهار دسته قرار می‌گیرد: نخست، استعاره‌هایی که می‌توان برای آن‌ها یک فریم کلی‌تر در نظر گرفت و همه را در قالب یک فضای ذهنی تحلیل کرد. فریم قدرت بر همه‌ی این استعاره‌ها مسلط است؛ گروه دوم، استعاره‌هایی که فریم پیوند دهنده برای آن‌ها در گفتمان شعر نقش چندانی بازی نمی‌کند؛ دسته‌ی سوم، استعاره‌هایی که فرایندی محسوب می‌شوند و یکی از فضاها با یک فریم فرایندی (فعلی) مرتبط می‌شود؛ مهم‌ترین ویژگی این دسته این است که قسمت‌هایی از فریم در متن فعال هستند. فریم‌های فرایندی از این نظر در خور توجه هستند که وقوع برخی کلمات در شعر را توجیه می‌کنند و گفتمان متن را شکل می‌دهند. دسته‌ی چهارم استعاره‌ها از این نظر در خور توجه هستند که مسیر استعاری را از انتزاعی به عینی دنبال می‌کنند و از این دیدگاه در تقابل با سایر استعاره‌های متن هستند که مسیر حرکت استعاره‌ای آن‌ها از عینی به انتزاعی یا از انتزاعی به انتزاعی‌تر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Internal Structure of Mental Spaces in Metaphors of Rostam and Sohrab Based on Fauconnier’s Theory

نویسندگان [English]

  • Abolfazl Mosaffa Jahromi 1
  • Azim Jabbareh Naserou 2

1 Jahrom University, Linguistics Department

2 Jahrom Univeristy, Literature Department

چکیده [English]

One of the most important characteristics of Persian literature is its symbolism, and metaphor is one of the new topics in this field from a cognitive point of view. In this study, the authors try to investigate the metaphors of the story "Rostam and Sohrab" based on the cognitive model of Fauconnier's mental spaces and its internal structure, i.e. frames. According to Fauconnier's theory, metaphor is going from one space to another. The findings of the research show that the spaces on which the metaphors of Rostam and Sohrab's text are based fall into four categories: First, metaphors for which a general frame can be considered and analyzed in the form of a mental space. The frame of power dominates all these metaphors; The second group, metaphors for which the linking frame does not play much of a role in the discourse of the poem; The third category, metaphors that are considered a process and one of the spaces is associated with a (current) process frame; The most important feature of this category is that parts of the frame are active in the text. Process frames are worthy of attention from the point of view that they justify the occurrence of some words in the poem and shape the discourse of the text. The fourth category of metaphors is worthy of attention from the point of view that they follow the metaphorical path from the abstract to the concrete, and from this point of view, they are in contrast with other metaphors in the text, whose metaphorical direction is from objective to abstract or from abstract to more abstract.

کلیدواژه‌ها [English]

  • frame
  • mapping
  • mental spaces
  • metaphors
  • Rostam and Sohrab
  • Shahname