ادگار، اندرو و سجویک، پیتر. (۱۳۸۹). متفکّران برجستهی نظریهی فرهنگی. تهران: آگه.
اکبری، منوچهر. (۱۳۸۷). «سمبولیسم و نیما یوشیج در همخوانی با مرغان». یادنامهی نیما، تهران: کمیسیون ملی یونسکو در ایران، صص۲۴-۱۳.
امینپور، قیصر. (۱۳۸۳). سنّت و نوآوری در شعر معاصر. تهران: اختران.
اناری، آسیه. (۱۳۷۸). «اثر بخشی نمایشدرمانگری در کاهش احساس تنهایی و نارضایتی اجتماعی». فصلنامهی روانشناسان ایرانی، سال 5، شماره ۱۸، صـص۱۱۷-۱۱۱.
باباچاهی، علی. (۱۳۷۷). گزارههای منفرد. تهران: نارنج.
براهنی، رضا. (۱۳۷۱). طلا در مس. 2 جلد، تهران: مؤلّف.
بهرامپور عمران، احمدرضا. (۱۳۸۹). در تمام طول شب. تهران: مروارید.
بهفر، مهری. (۱۳۸۱). عشق در گذرگاههای شبزده. تهران: هیرمند.
پاینده، حسین. (۱۳۸۲). «ریشههای تاریخی و اجتماعی رمانتیسم». ارغنون، سال 1، شمارهی۲، صص ۱۰۸-۱۰۱.
پاینده، حسین. (۱۳۸۹). داستان کوتاه در ایران. تهران: اختران. ۲جلد.
پاینده، حسین. (۱۳۹۰). گفتمان نقد. تهران: نیلوفر.
پورنامداریان، تقی. (۱۳۷۷). سفر در مه. تهران: سروش.
پین، مایکل. (۱۳۸۶). فرهنگ اندیشهی انتقادی. ترجمهی پیام یزدانجو، تهران: مرکز.
تبریزی، محمّدحسینبنخلف. (۱۳۶۲). برهان قاطع. تهران: امیرکبیر.
ترابی، ضیاءالدین. (۱۳۷۵). نیمایی دیگر. تهران: مینا و دنیای نو.
جعفری، مسعود. (۱۳۷۸). سیر رمانتیسم در اروپا. تهران: مرکز.
جعفری، مسعود. (۱۳۸۶). سیر رمانتیسم در ایران. تهران: مرکز.
جواری، محمدحسین. (1369) «تحلیل تطبیقی «ققنوس» و «آلباتروس»، دو شعر از نیما و بودلر». پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی،سال 45، شمارهی۱، صص ۳۰-۱۷.
چراغی، رضا و رضی، احمد. (1386). «تحلیل انتقادی نگاه نیما یوشیج به شعر کلاسیک در تبیین الگوی وصفی- روایی شعرنو». فصلنامهی ادبپژوهی، سال1، شمارهی4، صص 21-42.
حسینپورچافی، علی. (1384). جریانهای شعری معاصر فارسی. تهران: امیرکبیر.
حسینچاری، مسعود و خیّر، محمّد. (۱۳۸۱). «بررسی کارآیی یک مقیاس برای سنجش احساس تنهایی در دانشآموزان دورهی راهنمایی». مجلهی علوم انسانی و اجتماعی، سال 19، شمارهی 37، صص 46-59.
حمیدیان، سعید. (۱۳۸۱). داستان دگردیسی. تهران: نیلوفر.
ذوالقدر (میرصادقی)، میمنت. (۱۳۸۵). واژهنامهی هنر شاعری. تهران: مهتاب.
رضوانی، سعید. (۱۳۸۷). «سنّت در خدمت مدرنیته». نامهی فرهنگستان، سال 10، شمارهی ۳۷، صص 28-38.
زرقانی، سیّدمهدی. (۱۳۸۳). چشمانداز شعر معاصر ایران. تهران: ثالث.
زرینکوب، حمید. (۱۳۵۸). چشمانداز شعر نو فارسی. تهران: توس.
سالمی، محمّدتقی. (1378). «نگاهی به ققنوس در آتش». یادنامهی نیما. تهران: کمیسیون ملییونسکو در ایران، صص۱۹۴-۱۷۱.
سرکوهی، فرج. (۱۳۷۵). «شب نیمایی و جهانِ دردمند آرزومندان (طرحی مقدماتی در بابِ دورهبندیِ شعرِ نیما)». آدینه، سال 2، شمارهی ۱۱۳، صص۴۶-۴۲.
سمیعی، عنایت. (۱۳۷۵). «خرد نیما و بحران اندیشهی همعصران او». نگاهنو، سال 7، شمارهی ۹، صص۱۰۲-۹۵.
سیار، میرعبدالله. (۱۳۷۸). «ترکیب نالههای گمشده: تأملیدر شعر ققنوسنیما». ج1، یادنامهی نیما، تهران: کمیسیون ملی یونسکو در ایران، صص 208-217.
شاکری، خسرو. (۱۳۸۷). تقی ارانی در آینهی تاریخ. تهران: اختران.
شاملو، احمد. (۱۳۸۴). «نظر شاملو دربارهی شعر». شاملو، شاعر شبانهها و عاشقانهها. تهران: هیرمند.
شفیعیکدکنی، محمدرضا. (۱۳۸۸). «نیما یوشیج و تجربههایش». پادشاه فتح، به کوشش میلاد عظیمی، تهران: سخن.
شمیسا، سیروس. (۱۳۸۳). راهنمای ادبیات معاصر. تهران: میترا.
صدیقی، مصطفی. (۱۳۸۴). جستجوی خوش خاکستری. تهران: روشنمهر.
صنعتی، محمد. (۱۳۹۰). «مدرنیته و شعر فارسی» (مصاحبه). بخارا، سال 14، شمارهی ۸۳، صص ۱۵۰-160.
ضیاءالدینی، علی. (۱۳۸۹). جامعهشناسی شعر نیما. تهران: نگاه.
طاووسی آرانی، طیبه. (۱۳۸۳). جریانهای حاشیهای شهر معاصر. تهران: ناژ.
طاهباز، سیروس. (۱۳۸۰). کماندار بزرگ کوهساران. تهران: ثالث.
طبیبزاده، امید. (۱۳۸۷). نگاهی به شعر نیما یوشیج. تهران: نیلوفر.
علویمقدم، مهیار. (1377). نظریههای ادبی معاصر (صورتگرایی و ساختارگرایی) با گذری بر کاربرد این نظریهها در زبان و ادب فارسی. تهران: سمت.
فتوحی، محمود. (1386). «بحران تعریف در ادبیات معاصر». نامهی فرهنگستان، سال 9، شمارهی 36، صص 11-۳۳.
فتوحی، محمود و علینژاد، مریم. (۱۳۸۶). «نوآوری نیما در فرم درونی شعر فارسی». پژوهشهای ادبی، سال5، شمارهی 18، صص ۱۰۳-116.
فلکی، محمود. (۱۳۷۳). «تحول موسیقی در شعر نیما». نگاهی به نیما، تهران: مروارید، صص ۱۸۸-۱۴۶.
فیروزآبادی، سیّدسعید. (۱۳۸۸). «شعر مدرن فارسی». نامهی فرهنگستان، سال۱۱، شمارهی ۲، صص ۱۲۲-۱۱۶.
قاضیمرادی، حسن. (۱۳۶۰). «با مرغ آمین». آرش، سال 2، شمارهی 5، صص 107-113.
قزلسفلی، محمدتقی. (۱۳۸۶). «ویژگیهای معرفتشناختی اندیشه در دورهی پیشامدرن، مدرن و پسامدرن». پژوهشنامهی علوم سیاسی، سال 3، شمارهی 9. صص ۱۳۷-۱۲۱.
کهون، لارنس. (۱۳۸۱). متنهای برگزیده از مدرنیسم تا پستمدرنیسم. تهران: نی.
کیانوش، محمود. (۱۳۹۰). نیما یوشیج و شعر کلاسیک فارسی. تهران: قطره.
کلیاشتورینا، ورا-باریسوونا. (۱۳۸۰). شعر نو در ایران: نیما یوشیج. ترجمهی همایونتاجطباطبایی، تهران: نگاه.
گیدنز، آنتونی. (۱۳۸۲). تجدّد و تشخّص. ترجمهی ناصر موفقیان، تهران: نی.
لنگرودی، شمس. (۱۳۷۸). تاریخ تحلیلی شعر نو. ج1، تهران: مرکز.
لنگرودی، شمس. (۱۳۸۰). نیما یوشیج. تهران: قصّه.
مختاری، محمد. (1378). انسان در شعر معاصر. تهران: توس.
مدبّری، محمود. (۱۳۸۷). سالشمار ادبیات معاصر ایران. کرمان: دانشگاه شهید باهنر.
مکاریک، ایرنا ریما. (۱۳۸۴). دانشنامهی نظریههای ادبی معاصر. تهران: آگه.
ملکیان، مصطفی. (۱۳۷۹ الف). تاریخ فلسفهی غرب. پژوهشکدهی حوزه و دانشگاه.
ملکیان، مصطفی. (1379ب). «دویدن در پی آواز حقیقت». کیان، سال 2، شمارهی 52، صص۳۵-۲۱.
ملکیان، مصطفی. (1379ج). معنویت در نهجالبلاغه. تهران: انجمن احیاگران فلسفهی نو.
منزوی، حسین. (۱۳۸۴). دیدار در متن یک شعر. تهران: آفرینش.
مهاجر، مهران و نبوی، محمد. (۱۳۸۱). واژگان ادبیات و گفتمان ادبی. تهران: آگه.
نفیسی، مجید. (۱۳۷۹). «نیما و هدایت در آینهی مدرنیسم». نگاهنو (دورهی جدید)، سال 9، شمارهی۳، صص۵۶-۵۳.
نکوروح، حسن. (1378). «نثر در شعر نیما». ج1، یادنامهی نیما، تهران: کمیسیون ملییونسکو در ایران، صص۴۵۱-۴۴۳.
نوذری، حسینعلی. (۱۳۸۵). صورتبندی مدرنیته و پستمدرنیته. تهران: اختران.
یاحقی، محمدجعفر. (1374). چون سبوی تشنه. تهران: جامی.
یالوم، اروین. د. (۱۳۹۰). رواندرمانی اگزیستانسیال. ترجمهی سپیده حبیب، تهران: نی.
یوسفی، غلامحسین. (۱۳۶۹). چشمهی روشن، تهران: علمی.
یوسفیبهزادی، مجید. (۱۳۸۸) «نیما یوشیج و شعرای مدرن فرانسوی آلفرد دووینی و پل الوار». پژوهش زبانهای خارجی. سال 13، شمارهی53، صص121-132.
یوشیج، نیما. (۱۳۹۰). مجموعهی اشعار. به کوشش عبدالعلی عظیمی، تهران: نیلوفر.
Perlman, D., & Peplau, L. A. (1981). "Toward a social psychology of loneliness". In R. Gilmour & S. Duck (Eds.), Personal relationships: 3. Relationships in disorder, London: Academic Press, PP. 31–56.