نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه اراک
چکیده
انقلاب مشروطه یکی از مهمترین عوامل تحوّل در حوزهی سیاست، اجتماع، فرهنگ و ادبیات در عصر حاضر به شمار میرود. از نتایج مهم این نهضت، تفکیک و تقسیم جامعهی ایران به دو دورهی سنتی و مدرن است؛ این تقسیمبندی در ادب مشروطه و معاصر نمود تام و تمام داشته است. از جمله نتایج برخورد سنت و مدرنیسم در عرصهی شعر فارسی پیدایی شیوهی جدیدی موسوم به شعر نیمایی است که همگام با شعر کلاسیک تا امروز جریان دارد. این جستار بررسی و مقایسهی آرای دو شاعر همدوره، ملک الشعراء بهار به عنوان آخرین نمایندهی برجستهی شعر کلاسیک و نیما یوشیج به عنوان نخستین چهرهی شاخص شعر مدرن دربارهی شعر و شاعری است و از جمله اهداف آن نشان دادن کشمکش بر سر سنّت و تجدّد در حوزهی شعر و شاعری ـ که به تبع فضای کلی جامعه پدید آمده بود- است. فرضیهی پژوهش حاضر شناخت میزان تأثیرپذیری بهار و نیما از سنت و مدرنیسم است. نتیجهای که پس از دستیابی به نقاط اشتراک و افتراق آرای بهار و نیما به دست آمده، نشان میدهد که تکیهی زیاد بهار به سنّت سبب شده است که وی نوجویی را منحصر به محتوای تازه دانسته، نسبت به عناصر ساختاری شعر نگاهی سنّتی و محافظهکارانه داشته باشد؛ اما نیما به سبب آشنایی با ادبیات و مکتبهای ادبی غربی و احساس ضرورت نوجویی در شعر فارسی به مرور از سنّت شعر فارسی فاصله گرفته، به نوآوری همهجانبه در حوزهی عناصر ساختاری شعر روی آورده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Comparative Study of Views of Bahar and Nima Yushij’s Views on Persian Poetry
نویسندگان [English]
- ali sabaghi
- hasan heidari
چکیده [English]
The Constitution Revolution (Mashrute) is considered as one of the most crucial reasons of change in the entire political, social, cultural and literary domains of our time. One of the outcomes of this move is the division of the Iranian society into two traditional and modern epochs. This classification has been clearly represented in Mashrute and contemporary literature. And the interaction between the traditional poetry and modernist poetry lead to the appearance of the so called “Nimaee poem” keeping step with classical poetry till present. This article studies and compares the ideas of two contemporary poets, Bahar, the last representative of the classical poetry, and Nima, the first outstanding figure of modernist poetry, to show the conflict between traditional and modernist poetry originated from the context of that time. This article tries to show how much Bahar and Nima have been affected by classical and modernist poetry. As the study shows, Bahar has a conventional and conservative look at poetry and his novelty is seen solely in the content of his poems. But Nima who is acquainted with Western Literature and Western literary schools and who knows the necessity of being fresh and novel in Persian poetry gradually gets far from traditional poetry and turns completely towards modernist poetry.
کلیدواژهها [English]
- Definition of poetry
- Elements of Poetry
- bahar
- Nima Yushij