نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشگاه کردستان، دانشکده علوم انسانی
چکیده
موضوع پژوهش حاضر بررسی گونهای از موسیقی کناری در قصاید خاقانی است که تاکنون از نظر مغفول مانده است. خاقانی با بکارگیری حروف قافیه به شیوهی اعنات در قصاید خود و استفاده از آنها در کنار ردیف، ضمن رعایت تناسب با موضوع بیت و افزایش موسیقی کناری، به گونهای هنرمندانه پیام خود را در ذهن خواننده تداعی میکند و با این کار بر موضوع مورد نظر خود نیز تأکید میورزد؛ به عبارت دیگر، شاعر در محور افقی موضوع موردنظر خود را بیان میکند و در محور عمودی با استفاده از موسیقی کناری حاصل از تکرار حروف قافیه و ردیف، بر القای موضوع موردنظر خود تأکید میکند.روش پژوهش توصیفی است و دادهها با استفاده از تکنیک تحلیل محتوی، تحلیل گردیده است. نتیجه نشان میدهد بسامد استفادهی خاقانی از ایجاد این نوع موسیقی کناری، موجب پدید آمدن یک ویژگی سبکی در قصاید وی گردیده است که تاکنون بدان توجه نشده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Study Of New Kinds Of Side Music in Khaqani’s Qasayed
چکیده [English]
The subject of the current research is a foray into a kind of lateral music in Khaqani’s odes, a feature neglected so far. Using the rhyming letters and perfect rhymes in his odes and applying them along with rhymes, Khaqani conveys his message to the reader artistically while maintaining decorum with the subject of the verse line and increasing the lateral music to emphasize his point. In other words, the poet expresses the subject in the horizontal plane while stressing his subject by incorporating lateral music achieved from the repeating rhyming letters and identical rhyme patterns. The research method is descriptive and the analysis is content analysis. The result shows that frequency of lateral music in Khaqani has led to a stylistics characteristic of his odes, a feature neglected up until now.
Key Words: Khaqani, Lateral Music, Perfect Rhyme, Rhyming Letters, Rhyme
کلیدواژهها [English]
- Khaqani
- Side Music
- Perfect rhyme
- . Rhyming Letters
- identical rhyme