کلامالله مجید. (1384). ترجمهی ابوالفضل بهرامپور، قم: آوای قرآن.
آجودانی، ماشاءالله.(1382).یا مرگ یاتجدّد «دفتری در شعر و ادب مشروطه».تهران: اختران.
آرین پور، یحیی. (1375). از صبا تا نیما. 2جلد، تهران: زوار.
ـــــــــــــــ . (1376). از نیما تا روزگار ما. تهران: زوار.
آژند، یعقوب. (1363). ادبیات نوین ایران از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی. تهران: امیرکبیر.
ـــــــــــــ . (1364). ادبیات نوین ترکیه. تهران: امیر کبیر.
آلن، گراهام. (1385). بینامتنیت. ترجمهی پیام یزدانجو، تهران: مرکز.
احمدی، بابک. (1388). ساختار و تاویل متن. تهران: نشر مرکز.
اخوان ثالث، مهدی. «م.امید». (1384). حریم سایههای سبز: مقالات. ج1، تهران: زمستان.
اشمیتس، توماس. (1389). درآمدی بر نظریهی ادبی جدید و ادبیات کلاسیک. ترجمهی حسین صبوری و صمد علیون خواجه دیزج، تبریز: دانشگاه تبریز.
اصیل، حجتالله. (1381). «مرثیه». فرهنگنامهی ادبی فارسی (دانشنامهی ادب فارسی). ج2، به سرپرستی حسن انوشه، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1242 ـ 1244.
افشار، ایرج. (1358). نامههای سیاسی دهخدا. تهران: روزبهان.
امامی، نصرالله.(1369). مرثیهسرایی در ادبیات فارسی. تهران:دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی.
انوری، محمد بن محمد. (1376). دیوان انوری. جلد2، به اهتمام محمدتقی مدرس رضوی، تهران: علمی و فرهنگی.
براون، ادوارد. (1386). تاریخ مطبوعات و ادبیات ایران در دورهی مشروطیت. ترجمهی محمد عباسی، تهران: علم.
برقعی، سید محمدباقر. (1373). سخنوران نامی معاصر ایران. ج4 و 5، قم: خرّم.
تودوروف، تزوتان. (1377). منطق گفتوگویی میخائیل باختین. ترجمهی داریوش کریمی، تهران: مرکز.
جعفری، مسعود. (1386). سیر رمانتیسم در ایران از مشروطه تا نیما. تهران: مرکز.
جوادی، حسن. ( 1389). «نگاهی تطبیقی به شعر ای مرغ سحر دهخدا و به یادآر آلفرد دو موسه». ادبیات تطبیقی، سال 1، شماره 1، صص 106 ـ 117.
چندلر، دانیل. (1387). مبانی نشانهشناسی. ترجمهی مهدی پارسا، تهران: سورهی مهر.
حقوقی، محمد. (1379). مروری بر تاریخ ادب و ادبیات امروز ایران.2جلد، تهران: قطره.
خاقانی شروانی، افضل الدین بدیل بن علی نجار. (1378). دیوان خاقانی شروانی. به کوشش ضیاءالدین سجادی، تهران: زوار.
خسروشاهی، جلال. (1383). پیشگامان شعر معاصر ترک. با همکاری رضا سیدحسینی و عمران صلاحی، تهران: مروارید.
درودیان، ولیالله. (1383). دهخدا مرغ سحر در شب تار «گزیدهی مقالهها دربارهی علامه علیاکبر دهخدا». تهران: اختران.
ـــــــــــــــ . (1385). سرچشمههای مضامین شعر امروز ایران. تهران: نشر نی.
دهخدا، علیاکبر. (1366). دیوان دهخدا. به کوشش سیدمحمد دبیرسیاقی، تهران: تیراژه.
دهخدا، میرزا علی اکبر خان. (1327 ق.). صور اسرافیل. سال 2، شمارهی 3، ص 15.
رابینو، هـ . ل. (1380). روزنامههای ایران (از آغاز تا سال 1329 هـ .ق.). ترجمه و تدوین جعفر خمامیزاده، تهران: اطلاعات.
رضازاده ملک، رحیم. (1357). هوپ هوپ (زبان برّای انقلاب). بیجا: سحر.
رضایی دشت ارژنه، محمود. (1387). «نقد و تحلیل قصهای از مرزباننامه بر اساس رویکرد بینامتنیت». نقد ادبی، سال 1، شماره 4، صص 31 ـ 51.
زرقانی، سید مهدی. (1388). «طرحی برای طبقهبندی انواع ادبی در دورهی کلاسیک». پژوهشهای ادبی، سال 6، شماره 24، صص 81 ـ 106.
زهری، محمد. (1381). برای هر ستاره (مجموعه اشعار محمد زهری). تهران: توس.
سلیمانی، بلقیس. (1379). همنوا با مرغ سحر؛ زندگی و شعر دهخدا. تهران: ثالث.
شمس قیس، محمد بن قیس. (1388). المعجم فی معاییر اشعار العجم. تصحیح مجدد سیروس شمیسا، تهران: نشر علم.
شفیعیکدکنی، محمدرضا. (1390). با چراغ و آینه در جستوجوی ریشههای تحول شعر معاصر ایران. تهران: سخن.
ــــــــــــــــــــــــ . (1381). موسیقی شعر. تهران: آگه.
صابر، میرزا علیاکبر. (بیتا). هوپ هوپنامه. بیجا: فرزانه.
مؤمنی، باقر. (1357). صور اسرافیل. بیجا: بینا.
نامور مطلق، بهمن. (1386). «ترامتنیت، مطالعهی روابط یک متن با دیگر متنها». پژوهشنامهی علوم انسانی، شمارهی 56، صص83 ـ 98.
نظامی گنجوی. (1369). لیلی و مجنون. تصحیح برات زنجانی، تهران: دانشگاه تهران.
همایی، جلالالدین. (1370). فنون بلاغت و صناعات ادبی. تهران: مؤسسهی هما.