مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز
بررسی نام های معشوق در غزل
بررسی نام های معشوق در غزل

زهره احمدی پور اناری

دوره 6، شماره 3 ، آذر 1393، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22099/jba.2014.2116

چکیده
  در ادب غنائی ، معشوق با نام های گوناگونی یاد شده که اصلی ترین آنها عبارت است از: معشوق، یار، دوست، جانان و دلبر. علاوه بر این نام های اصلی ، معشوق در شعر غنائی با عنوان های تشبیهی ، استعاری و وصفی خطاب شده ...  بیشتر
بررسی تمایز و قیاس ناپذیری سبک هندی با سبک‌های قبل از آن از چشم انداز نظریه‌ی تامس کوهن
بررسی تمایز و قیاس ناپذیری سبک هندی با سبک‌های قبل از آن از چشم انداز نظریه‌ی تامس کوهن

مراد اسماعیلی؛ حسین حسن پور آلاشتی

دوره 6، شماره 3 ، آذر 1393، صفحه 21-44

https://doi.org/10.22099/jba.2014.1854

چکیده
  چکیده سبک هندی یکی از سبک‌هایی است که با سبک‌های قبل از خود، یعنی خراسانی و عراقی، تفاوت‌های آشکاری دارد و اغلب متخصصان و منتقدان، این سبک را به منزله‌ی نوعی گسست ادبی می‌دانند که به سبب آن شعر فارسی ...  بیشتر
بازتاب هنری ، معنایی و اجتماعی پیشه ها در شعر خاقانی
بازتاب هنری ، معنایی و اجتماعی پیشه ها در شعر خاقانی

محمد حسین امانت؛ محمد حسین کرمی

دوره 6، شماره 3 ، آذر 1393، صفحه 45-72

https://doi.org/10.22099/jba.2014.2036

چکیده
  انسان موجودی اجتماعی است و کار و پیشه وجه اشتراک و شرط لازم زندگی انسان در جامعه است.از سوی دیگر یکی از ساده ترین و در دسترس ترین ابزاری که می تواند دست مایه ی آفرینش هنری یک شاعر قرار بگیرد همین پیشه ها ...  بیشتر
عناصر شریعت دوگانه ی شاعری انوری
عناصر شریعت دوگانه ی شاعری انوری

هادی جوادی امام زاده؛ محمد امیر عبیدی نیا

دوره 6، شماره 3 ، آذر 1393، صفحه 73-92

https://doi.org/10.22099/jba.2014.2118

چکیده
  چکیده:شریعت ‌شاعری، مبتنی بر اصول، عناصر و راهبردهای هنری شاعران است و عناصر این شریعت در دوره‌های مختلف تاریخی و ادبی، بنا به شرایط اجتماعی، ابعاد شخصیّتی و الگوهای مختلف فکری- هنریِ هر یک از شاعران، ...  بیشتر
گرشاسب؛ شبه‌قهرمانِ حماسه‌ی اسدی
گرشاسب؛ شبه‌قهرمانِ حماسه‌ی اسدی

ساناز رجبیان؛ مهدی نیک منش

دوره 6، شماره 3 ، آذر 1393، صفحه 93-116

https://doi.org/10.22099/jba.2014.2037

چکیده
  امروزه بررسی متون گذشته از منظرهای نوین یکی از محورهای بنیادین مطالعات ادبی است. در این میان نقد اسطوره شناختی یا کهن الگویی که رویکردی تلفیقی از علومی چون روان‌شناسی و انسان‌شناسی است از اهمیتی ویژه ...  بیشتر
نقد و بررسی مسمّط دهخدا (بر اساس رویکرد ترامتنی)
نقد و بررسی مسمّط دهخدا (بر اساس رویکرد ترامتنی)

علی صباغی

دوره 6، شماره 3 ، آذر 1393، صفحه 117-134

https://doi.org/10.22099/jba.2014.2052

چکیده
  مسمط «یادآر ز شمع مرده یادآر» اثر طبع دهخدا یکی از اشعار مدرن فارسی است که مورد توجه پژوهشگران حوزه ادبیات معاصر واقع شده است. این مقاله بر آن است تا با بهره‌گیری از رویکرد ترامتنی که از جمله رویکردهای ...  بیشتر
«بیژن» در روایت‌های حماسی ایران و نکته‌هایی درباره‌ی منظومه‌ی «بیژن‌نامه»
«بیژن» در روایت‌های حماسی ایران و نکته‌هایی درباره‌ی منظومه‌ی «بیژن‌نامه»

رضا غفوری

دوره 6، شماره 3 ، آذر 1393، صفحه 135-156

https://doi.org/10.22099/jba.2014.2053

چکیده
  «بیژن» در روایت‌های حماسی ایران و نکته‌هایی درباره‌ی منظومه‌ی «بیژن‌نامه»چکیده بیژن پسر گیو و فرزند زاده‌ی رستم دستان، یکی از پهلوانان نامدار ایران است. گذشته از شاه‌نامه‌ی فردوسی، ...  بیشتر
تأملی بر دقایق بازی شطرنج در سبک آذربایجانی و عراقی
تأملی بر دقایق بازی شطرنج در سبک آذربایجانی و عراقی

احمد گلی؛ مهدی رمضانی

دوره 6، شماره 3 ، آذر 1393، صفحه 157-178

https://doi.org/10.22099/jba.2014.2117

چکیده
  شاعران و عارفان، به لحاظِ برخورداری از پشتوانۀ غنیِ فرهنگی – ادبی، و برای اجتناب از تکرار و به تبع آن ملال آوری کلام و همچنین برای اظهار فضل، از مضامین گوناگونی برای بیان مطالب و مافی الضمیر خود بهره ...  بیشتر