مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز
نقشی در خیال اقتضای حال نشانه ها در شعر حافظ
نقشی در خیال اقتضای حال نشانه ها در شعر حافظ

حسین آقاحسینی؛ راضیه حجتی زاده

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1393، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22099/jba.2014.1573

چکیده
  نشانه شناسی که اول بار خود را با آراء زبانشناس سوئیسی، «فردینان دو سوسور»، در حوزه مطالعات زبانی مطرح کرد، هدف خود را بررسی چگونگی ارتباط دالّ و مدلول در سطوح مختلف زبانی قرار داد. نشانه شناسی پیش ...  بیشتر
اسطورة زادنِ زروان؛ گذار از زن سروری به مردسالاری و انعکاسِ آن در شاهنامه
اسطورة زادنِ زروان؛ گذار از زن سروری به مردسالاری و انعکاسِ آن در شاهنامه

حمیدرضا اردستانی رستمی

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1393، صفحه 27-54

https://doi.org/10.22099/jba.2014.1837

چکیده
  یکی از آیین های باستانی که ظاهراً در اواخر دورة هخامنشی از بطن دین زردشتی منشعب شده، آیین زروانی است. در این عصر، گروهی از زردشتیان با تأمل در دو مینوی نخستین؛ یعنی اهورامزدا و اهریمن به این باور دست یافتند ...  بیشتر
بررسی سمبولیسم اجتماعی در سروده‌های دهه‌ی سی مهدی اخوان‌ثالث با تکیه بر کودتای 28مرداد سال1332
بررسی سمبولیسم اجتماعی در سروده‌های دهه‌ی سی مهدی اخوان‌ثالث با تکیه بر کودتای 28مرداد سال1332

سیِداحمد پارسا؛ فرشاد مرادی

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1393، صفحه 55-70

https://doi.org/10.22099/jba.2014.1838

چکیده
  کودتای28 مرداد1332تأثیرگذارترین رویداد تاریخ معاصر است که بر ذهن و زبان و بیان شاعران تأثیرات آشکار به ‌جا گذاشت. مهدی اخوان‌ثالث از نوپردازان معاصر است که شعرش آیینه‌ی تمام‌نمای تجلّی این رویداد و پیامدهای ...  بیشتر
مفهوم زمان در شعر شاملو و ادونیس
مفهوم زمان در شعر شاملو و ادونیس

اکبر شامیان؛ عبدالرحیم حقدادی؛ زلیخا حاجی پور

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1393، صفحه 71-92

https://doi.org/10.22099/jba.2014.1629

چکیده
  بشر، زمان را به دو صورت تجربه می‌کند: نخست، زمان بیرونی که ناپایدار و گذراست و نهایتا در چهره‌ی مرگ، نمودار می‌شود و دیگر، زمان درونی که آدمی با تصور شاعرانه‌ی آن می‌خواهد جاودانه بماند. پژوهش حاضر ...  بیشتر
بررسی ترانه سرایی در ادبیّات فارسی
بررسی ترانه سرایی در ادبیّات فارسی

عبدالله حسن زاده میرعلی؛ محمد امین محمدپور

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1393، صفحه 93-114

https://doi.org/10.22099/jba.2014.1644

چکیده
  ترانه در لغت به معنای خرد، تر و تازه از ریشهء اوستایی تئورونه، اصطلاحی عام بوده است که بر انواع قالب های شعری ملحون یا همراه موسیقی به ویژه فهلویّات، دو بیتی، رباعی و بیت اطلاق می شده است. با توجه به ریشه ...  بیشتر
تجلی آرا و آموزه های روانشناسی انسان گرا در اشعار شفیعی‌کدکنی
تجلی آرا و آموزه های روانشناسی انسان گرا در اشعار شفیعی‌کدکنی

محمدرضا روزبه

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1393، صفحه 115-136

https://doi.org/10.22099/jba.2014.1572

چکیده
  با رشد و گسترش مطالعات میان رشته ای، امروزه تعامل بین ادبیات و دیگر شاخه های علوم انسانی – از جمله روانشناسی- در عرصة نقد و نظریه پردازی ادبی رواج بسیار یافته است. روانشناسی انسان گرا از مکاتب روانشناختی ...  بیشتر
تحلیل مفهوم «وطن» در شعر و اندیشۀ میرزادۀعشقی
تحلیل مفهوم «وطن» در شعر و اندیشۀ میرزادۀعشقی

میلاد شمعی؛ مینو بیطرفان

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1393، صفحه 137-160

https://doi.org/10.22099/jba.2014.1554

چکیده
  تحلیل مفهوم «وطن» در شعر و اندیشۀ میرزادۀ عشقیچکیدهمیرزادۀ عشقی از چهره‌های سرشناس و پرشور شعر عصر مشروطه است. ازجمله مواردی که در گفتار و نوشتار وی بازتاب یافته و بسامد داشته، مفهوم «وطن» ...  بیشتر
بازخوانش بینامتنی منظومة «جمشید و خورشید» سلمان ساوجی از منظر تاریخگرایی نو
بازخوانش بینامتنی منظومة «جمشید و خورشید» سلمان ساوجی از منظر تاریخگرایی نو

سید علی قاسم زاده؛ آسیه ذبیح نیا؛ حسین بردخونی

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1393، صفحه 161-188

https://doi.org/10.22099/jba.2014.1676

چکیده
  در تاریخ ادبیات ایران، آثاری به مقتضیات فکری و فرهنگی زمانه آفریده شده‌اند که می‌تواند در رویکردی بازخوانشی ضمن اشاره به روانشناسی فردی و اجتماعی آن عصر، حلقه‌هایی از جریان‌شناسی ادبی در تکمیل خلأهای ...  بیشتر