نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه اصفهان
چکیده
عارفان در بیان اندیشهها، انتقال معانی و احوال خود از زبانی استفاده میکنند که آن را زبان عرفانی مینامند. زبان عرفانی از دیدگاههای مختلف قابل بررسی است و عناصر متعدّدی در شکلگیری آن نقش دارد. بلاغت از جمله عناصر موثر بر زبان عرفانی فارسی است.علم معانی با سنجش کلام، میزان اثرگذاری آن را بر مخاطبان تعیین میکند. موضوع علم معانی بررسی انواع جمله از جهت معانی ثانوی آن است و به مثابهی ابزاری است که بلاغت و رسایی کلام را میسنجد؛ بنابراین به کمک قواعد و اصول این علم میتوان میزان اثرگذاری انشا را در انتقال معانی بررسی کرد.این مقاله بر آن است که نقش انشا را در تعلیم اندیشههای عرفانی و بیان تجربیات عرفانی، بررسی و تحلیل کند. به این سبب که در آثار فارسی عینالقضات، جملههای انشایی و معانی ثانوی نقش مهمّی دارد، آثار این عارف بزرگ برای تحقیق در این باب برگزیده شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Role of Rhetorical Sentences in Mysticism Language
چکیده [English]
Mystics use a special language called mysticism language to express their thoughts, feelings, and mystic experiences. Mysticism language can be investigated from different view points and there are important elements that lead to its formation. Rhetoric is one of important and effective elements of Persian Mysticism language. Semantics determines the extent to which it influences the addressees. Studying the kinds of the sentences and their secondary meanings is the main topic of semantics. Semantics is, in fact, a means for evaluating the audibility and eloquence of speech. Therefore, the rules and principles of this science can help us evaluate the effectiveness of a rhetorical sentence in conveying the meaning.The aim of this article is to investigate the effect of rhetorical sentences on teaching of opinions and explaining mysticism experiences. Since rhetorical sentences and secondary meaning play a significant role in the Persian works of Ayn-Alghozat, his works have been selected for investigation in this article.
کلیدواژهها [English]
- Keyword: 1. Mysticism Language 2. Semantics 3. Rhetorical Sentences 4. Education 5. Mysticism Experiences