دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 8
نماد و جایگاه آن در بلاغت فارسی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1389، صفحه 1-30
چکیده
ساختار سنتی بلاغت فارسی محدودیتهایی دارد که اصلاح و بازنگری را در آن ضروری مینماید. متقدّمان معمولاً بلاغت را به سه حوزهی معانی، بیان و بدیع تقسیم کردهاند و هریک از آنها را به بخشهایی محدود ... بیشترخانواده در قابوسنامه
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1389، صفحه 31-49
چکیده
در این مقاله، موضوع «خانواده در قابوسنامه» مورد بررسی قرار گرفته است. نخست تعریفی از خانواده بیان شده، سپس انواع آن ذکر گردیده است. برای ورود به بحث دربارهی موضوع مورد پژوهش، در ابتدا مطرح کردن ... بیشترزیباییشناسی ضربالمثلهای فارسی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1389، صفحه 51-82
چکیده
ابعاد زیبایی شناسی امثال فارسی بسیار گسترده است و همین جنبههای بلاغی و ادبی آن باعث شده است تا محققان، امثال را یکی از گونههای ادبی به شمار آورند.در این مقاله، به سه بُعد زیبایی شناسانه پرداخته میشود:1.وزن ... بیشترپژوهشی نو در احوال و آثار سراج الدین علیخان آرزو
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1389، صفحه 83-106
چکیده
هر چند که تا به حال مقالات و کتابهای متعددی دربارهی احوال و آثار آرزو نگاشته شده است و بعضاً تصنیفاتی نیز از وی تصحیح و منتشر گشته؛ باید اذعان کرد که هنوز آن گونه که شایسته است کاری در خور نام و مقام ... بیشتربررسی عنصر شخصیت در حکایتهای بوستان سعدی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1389، صفحه 107-131
چکیده
بلاغت و رسایی سخن شیخ اجل با عوامل متعددی پیوند دارد. او از هر فرصتی برای به اوج رساندن کلام خود و تسخیر بیشتر مخاطب بهره میجوید. اگرچه هدف اصلی سعدی حکایت پردازی نبوده است، بلکه از حکایت بیشتر به عنوان ... بیشتربررسی و تحلیل «شاه زن» در نگاه نظامی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1389، صفحه 133-159
چکیده
بررسی و تحلیل «شاه زن» در نگاه نظامی دکتر محمدحسین کرمی*دانشگاه شیرازچنانچه پادشاهی شیرین و ماریه را نادیده بگیریم، از میان چند پادشاهی که در آثار نظامی مطرح شدهاند، حداقل دو تن از آنها زن ... بیشترتأثیر صورخیال ادبی برنگارگری مکتب شیراز
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1389، صفحه 161-184
چکیده
خیال از عناصراساسی شکل گیری یک اثرهنری است. صورتهای خیالی که هنرمندان برای بیان مقاصد واندیشههای خود به کار میگیرند عموماً ریشه درباورهای اساطیری وفرهنگی دارد. ازاین رو میان صورتهای خیالی ... بیشترنقش انشا در زبان عرفانی (بررسی و تحلیل نقش انشا در آثار فارسی عینالقضات همدانی)
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1389، صفحه 185-208