نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه محقق اردبیلی
2 دانشجوی دکتری تخصصی
3 عضو هیئت علمی
چکیده
منظومۀ آرش کمانگیر، یکی از شاهکارهای برجسته در حوزۀ منظومههای روایی است. سیاوش کسرایی با به کارگیری شگردهای زمان روایی، اسطورۀ آرش را در حوزۀ ادب معاصر تا ابد زنده نگه داشت. این جستار با بررسی تداوم زمان در این منظومه و انواع شگردهای روایی در بخش تداوم که دربرگیرندۀ حذف، درنگ، چکیده و صحنه میشود، بر اساس نظریۀ ژرار ژنت پرداخته و در نهایت از دادههای به دست آمده، نتیجهگیری شده است. در این منظومه، بیش از همه از شگرد حذف، استفاده شده است. پانزده مورد حذف در کلّ منظومه، بیانگر اهمیّت و عدم اهمیّت برخی رویدادها نسبت به دیگری است. همچنین این عامل بیانگر صدا، انگیزه و محرّک اصلی راوی آن است. بیشترین شگرد روایی تداوم از آن حذف است امّا از هشت مورد توصیف، پنج مورد چکیده و صحنه نیز بهره گرفته شده است. هر چند که بسامد حذف از توصیف بیشتر است امّا در نهایت اعمال توصیفات ایستا و مقتدرانه بر حذفها و چکیدهها میچربد. دو شگرد حذف و چکیده با ابزار دیگری تحت عنوان ایجاز با یکدیگر خلط شده و سبب شتاب مثبت در رویدادهای بیاهمیّت یا کماهمیّت روایت شدهاند. توصیفات اغلب برای آشناسازی خواننده با فضا و صحنه است. هر چه توصیف یک رویداد طولانیتر است، نشاندهندۀ اهمیّت آن رویداد در پیکرۀ کلّ روایت است. اهمیّت سرعت/پویایی رویدادها سبب تمرکز ما بر برخی رویدادها میشود و بیاهمیّتی نسبت به برخی رویدادها. بسامد مکرّر و توصیفات در نهایت سبب بخشیدن شتاب منفی به روایت شدهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The study of duration time in narrative poem of arash e kamangir
نویسنده [English]
- khodabakhsh asadolahi 1
1
2
3
چکیده [English]
"Ārash-e Kamāngīr" (Ārash the Archer) is one of the outstanding masterpieces within the domain of narrative poetry. By applying techniques of narrative time, Kasrāyī managed to immortalize the myth of Ārash in contemporary literature. In this article, Gérard Genette's theory of narrative speed and different narrative movements including pause, scene, summary and ellipsis have been considered and a conclusion has been reached based on the findings of the study. In this book of narrative verse, the most frequent narrative movement is ellipsis, but from among the eight instances of description, five cases of summary and scene can be traced as well. Although the frequency of ellipsis is higher than that of description, in the end, the employment of powerful static descriptions dominates that of ellipses and summaries. Furthermore, narrative speed or narrative movement might invite a closer attention to certain events and render other incidents irrelevant.
Keywords: "Ārash-e Kamāngīr" (Ārash the Archer), duration, ellipsis, narrative, time
کلیدواژهها [English]
- Arash e kamangir
- Duration
- Elips
- narration
- Time