نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 شورای آموزش زبان فارسی وزارت علوم
2 دانشگاه خلیج فارس بوشهر
3 دانشگاه پیام نور
چکیده
منوچهر آتشی با گذر از سنت نیمایی و روی آوردن به تجربههای مدرن، نام خود را در شمار یکی از شاعران نوگرای معاصر فارسی ثبت کرده است؛ این در حالی است که بررسی اشعار وی نشان میدهد که در برخی اشعار روایی- تاریخی او بهویژه در آخرین مجموعه شعری که پس از مرگ وی به چاپ رسید (بازگشت به درون سنگ، 1386)، به دنیای پسامدرن نیز گام نهاده و در پی خلق روایتهایی به شیوهی فراداستان تاریخنگارانه برآمده است. در این مقاله ضمن نشان دادن گسترهی تاریخ در اشعار آتشی، با استفاده از آرای برخی نظریهپردازان پسامدرن تاریخ از جمله لیندا هاچن، برایان مک هیل و هایدن وایت، ویژگیهای فراداستان تاریخنگارانه مطرح و سپس یازده شعر از اشعار مجموعهی »بازگشت به درون سنگ» بر اساس پنج شاخصهی فراداستان تاریخنگارانه بررسی و تحلیل شد. این شاخصهها عبارتند از: زمانپریشی (نابهنگامگرایی)، نقد خردگرایی، انکار غایتمداری تاریخ، به چالش کشیدن حقایق تاریخی، طنز و آیرونی. نتیجهی به دست آمده، مؤید رویکرد پسامدرن آتشی و تلاش او برای آفرینش فراداستان تاریخی در حوزهی شعر است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Study of some postmodern parameters in the poems of Manoochehr Atashi
نویسندگان [English]
- zahra ostadzadeh 1
- leila rezaei 2
- ABAS JAHEDJAH 3
1
2
3
چکیده [English]
Manūchihr Ātashī, the contemporary poet who passed through Nimai' poetry and turned into modernist experimentations, registered himself as a modern contemporary Persian poet. Nevertheless, an examination of his poetry—particularly his last collection of poems, Return into Stone—reveals that this poet has adopted postmodern features in some of his historical narrative poems and has created metafictional historiographies. In this paper, the expanse of history in Ātashī's poetry is highlighted, then the main features of metafictional historiography, taken from the theories of Linda Hutcheon, Brian McHale, and Hayden White, are delineated; eleven poems are extracted from Return into Stone and analyzed according to the five parameters of metafictional historiography. Postmodern parameters can be listed as: anachronism, critique of rationalism, denial of history as a goal-oriented and purposeful movement, challenging historical truth, satire and irony. The findings of the research reveal Ātashī's postmodern approach and the efforts he put into the creation of metafictional historiography within the genre of poetry.
Keywords: Manūchihr Ātashī, Postmodernism, Metafictional Historiography, History, Narrative
کلیدواژهها [English]
- postmodernism
- historical metafiction
- Narrative
- History
- Manoochehr Atashi