نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته زبان و ادبیات فارسی
2 استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز
3 دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
چکیده جلوه های هنری و تصویری در رباعیات مولوی
تصاویر شعری از عوامل مهمّ ایجاد زیبایی، گیرایی و تأثیرگذاری، کلام بهویژه در شعرند که سخن را بلاغت و تازگی میبخشند. این نوع زیباییها نظیر تشبیه، استعاره، کنایه و نماد در رباعیات مولانا به شیوهای طبیعی و متناسب با نیاز سخن و نیز به دور از نگرشهای صرفاً شاعرانه و صنعتگرایانه به کار رفتهاند. با توجه به بعد معنیگرایی شعر مولانا و گرایش او به سادهسازی و پرهیز از ابهام در سخن در رباعیهای او تشبیه و استعاره نسبت به کنایه و نماد از بسامد بیشتری برخوردارند. زیرا قدرت این دو تصویر در تبیین مفاهیم مجرّد و غیرمحسوس بیش از تصاویر دیگر است. در این جستار ضمن بررسی و تحلیل رباعیات مولانا بر مبنای جنبههای تصویری و بلاغی، میزان بهرهگیری شاعر از هریک از انواع تصویرهای شعری در قالب جدولهای آماری بررسی و تبیین شده است. همچنین سعی گردیده که تا حدّ امکان دلایل میزان کاربرد هریک از تصاویر با توجّه به ابعاد شخصیتی مولانا مورد تحلیل و نقد و بررسی قرار گیرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Imagery and Artistic Expression in Rumi's Quatrains
چکیده [English]
Poetic image is a significant element in creating beauty and effective language. In Rumi's quatrains, simile, metaphor, and symbol are used in a natural way harmonized with language suitable for the occasion disregarding mere poetic artistry. Due to Rumi's spiritualism, his lucid language avoiding ambiguity, simile and metaphor occur in his quatrains more than symbol and pun as the two former express abstract ideas better. In this study Rumi's quatrains are analyzed and the frequency of each poetic image is discussed and presented in tables.
Keywords: Rumi's quatrains; poetic image; simile; metaphor; rhetoric.
کلیدواژهها [English]
- رباعیات مولانا
- جلوه های هنری و تصویری
- تشبیه
- استعاره
- بلاغت