نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه مازندران
چکیده
سازندهگرایی به عنوان نظریهای نوین در حوزهی فلسفهی تعلیم و یادگیری، قابلیت تحلیل و بررسی متنهای تعلیمی و عرفانی را داراست. طبق این نظریه، انسانها در درک و یادگیری مفاهیم و واقعیتها به نحو بارزی سهیم هستند. بنابر این دیدگاه، انسانها درک و فهم و دانش تازهی خود را از راه تعاملِ بین آنچه از قبل می دانند، با اندیشه ها، رویدادها و فعالیت هایی که با آنها روبرو می شوند، می سازند. در این مقاله، تلاش شده است، دو منظومهی منطق الطیر و مصیبت نامهی عطار نیشابوری، بر اساس شیوههای سازندهی تعالیم عرفانی، ضمن تمرکز بر تعالیم راهنما بررسی شود. مهم ترین نتایج برآمده از این پژوهش، حاکی از انطباق بارز مؤلفه های این نظریه در این دو منظومه است که در آن دو، عطار در رابطهی تربیتی مراد و مرید در پی تبیین فرایند سلوک عارفانه با رهبری مراد و رسیدن به یک دگردیسی شخصیتی است. همچنین انگیزش درونی سالکان، فعال بودن و مشارکت بحث گروهی، در مسیر سفر قرار گرفتن و شناخت موقعیتی، فرآیند تسهیل و روش های یادگیری اکتشافی ، از بارزترین مؤلفه هایی است که در این آثار قابل درک و دریافت است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
analysis of Attar Nishapuri’s Mantiq-ut-Tayr and Mosibat-Nama based on constructivism theory Vygotsky and Bruner
چکیده [English]
Constructivism as a new theory in philosophy of teaching and learning, the ability to analyze and review its didactic and mystical texts. According to this theory, people understand and learn the concepts and facts are prominently involved. According to this view, human understanding and their new knowledge through interaction between what they already know, with ideas, events and activities that confront them, should be identified. In this article we have tried Given the nature of mysticism Education and Training component of the theory of constructivism be analyzed in this context. In this paper, the two systems Mantiq-ut-Tayr and MOSIBAT-Nama Attar's mystical teachings based on constructive manner, while focusing on the teachings of the review guide. The internal motivation seekers, active participation in group discussions, the travel route of exposure and cognitive processes and facilitate discovery learning methods, the most obvious factors that are in the works to understand and receive.
کلیدواژهها [English]
- Brunner
- constructivism
- Attar
- Mantiq-ut-Tayr
- MOSIBAT-Nama
- Vygotsky