مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز
نقد بوم گرایانه ی دفتر شعر «از زبان برگ» سروده ی محمدرضا شفیعی کدکنی
نقد بوم گرایانه ی دفتر شعر «از زبان برگ» سروده ی محمدرضا شفیعی کدکنی

فرهاد بشیریان؛ اکبر شایان سرشت

دوره 9، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 1-18

https://doi.org/10.22099/jba.2017.4064

چکیده
  شاعران و نویسندگان معاصرهر یک از زاویه ای خاص و با دغدغه های بعضاً متفاوت به طبیعت و حیات وحش نگریسته و درباب آن سخن رانده اند.طبیعت بکر و دست نخورده، محیط زیست، انسان، حیوانات و گیاهان از جمله مباحثی ...  بیشتر
تحلیل منطق الطیر و مصیبت نامه‌ی عطار نیشابوری بر اساس نظریه‌ی سازنده گرایی ویگوتسکی و برونر
تحلیل منطق الطیر و مصیبت نامه‌ی عطار نیشابوری بر اساس نظریه‌ی سازنده گرایی ویگوتسکی و برونر

غلامرضا پیروز؛ عفت سادات غفوری

دوره 9، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 19-44

https://doi.org/10.22099/jba.2017.22082.2370

چکیده
  سازنده‌گرایی به عنوان نظریه‌ای نوین در حوزه‌ی فلسفه‌ی تعلیم و یادگیری، قابلیت تحلیل و بررسی متن‌های تعلیمی و عرفانی را داراست. طبق این نظریه، انسان‌ها در درک و یادگیری مفاهیم و واقعیت‌ها به نحو بارزی ...  بیشتر
مطالعۀ بینامتنی تمثیل در معارف بهاءولد و مثنوی مولانا
مطالعۀ بینامتنی تمثیل در معارف بهاءولد و مثنوی مولانا

ناصر جابری

دوره 9، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 45-68

https://doi.org/10.22099/jba.2017.4071

چکیده
  معارف بهاءولد یکی از مهمترین آثاری است که بر مثنوی تأثیر شگرفی داشته است و تاکنون دربارۀ برخی از وجوه این تأثیرگذاری مطالعه نشده است؛ تمثیل از این جمله است. در این تحقیق ضمن لحاظ نظریۀ بینامتنیّت، تأثیرگذاری ...  بیشتر
شیوه های اجرایی اشعار محلی در ایران
شیوه های اجرایی اشعار محلی در ایران

حسن ذوالفقاری

دوره 9، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 69-92

https://doi.org/10.22099/jba.2017.4070

چکیده
  مطالعات شعرشناسی در ایران در دو حوزۀ شعر رسمی و شفاهی ممکن است. در حوزۀ شعر شفاهی مطالعات ممکن نمی‌شود مگر در تلازم و ارتباط آن با موسیقی؛ زیرا در ایران همواره شعر و موسیقی همراه و همسایه بوده‌اند. شکل‌های ...  بیشتر
آسیب شناسی شروح مثنوی از حیث بی توجهی به سنت عرفانی مولانا
آسیب شناسی شروح مثنوی از حیث بی توجهی به سنت عرفانی مولانا

احسان رئیسی

دوره 9، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 93-116

https://doi.org/10.22099/jba.2017.4037

چکیده
  جایگاه و اهمیت مثنوی در بیان موضوعات عرفانی و اقبال مخاطبان به آن موجب شد شرح نویسی بر این منظومه‌ی مهم آغاز شود و اندک اندک به عنوان جریانی ادبی- عرفانی در زمانها و مناطق گوناگون رواج یابد. شروح مثنوی ...  بیشتر
تبیین معناهای نازیباشناسانه ی بیماری، رنج و مرگ در اشعار نیما یوشیج
تبیین معناهای نازیباشناسانه ی بیماری، رنج و مرگ در اشعار نیما یوشیج

زینب صابر

دوره 9، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 117-138

https://doi.org/10.22099/jba.2017.4080

چکیده
  در اشعار نیمایوشیج، شاهد ظهور مضامین نازیباشناسانه زخم، بیماری، خون، رنج و احتضار هستیم. مقاله حاضر با تأمل دراین اشعار به نحوه چگونگی بازنمایی این مضامین میپردازد و معناهای مستتر دراین تصاویر را واکاوی ...  بیشتر
بررسی نقش نشانه‌های سجاوندی در شعرهای نیمایی مهدی اخوان ثالث
بررسی نقش نشانه‌های سجاوندی در شعرهای نیمایی مهدی اخوان ثالث

طاهره میرهاشمی

دوره 9، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 139-162

https://doi.org/10.22099/jba.2017.4063

چکیده
  نشانه‌های سجاوندی از ابزارهای نسبتاً جدید رسم‌الخط فارسی هستند که در گفتار مکتوب جایگزین لحن و دیگر اشاره‌های شبه‌کلامی در گفتار شفاهی می‌شوند. جستار حاضر نشانه‌های سجاوندی را در شعرهای نیمایی مهدی ...  بیشتر
هنر حافظ در ترسیم فراز و فرود ابیات بر پایه‌ی عنصر تضاد و تقابل
هنر حافظ در ترسیم فراز و فرود ابیات بر پایه‌ی عنصر تضاد و تقابل

محمدرضا یوسفی؛ مریم بختیاری

دوره 9، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 163-188

https://doi.org/10.22099/jba.2017.4136

چکیده
  تضاد و تقابل از جمله آرایه‌های بدیعی و زیبایی‌شناسی و از شاخصه‌های مهم در غزلیات حافظ است. حافظ با استفاده از عنصر «تقابل» به بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی مضامین مورد نظر خود می‌پردازد و بیت را در ...  بیشتر