مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز
بنیانِ زروانی ناکُشتن و به بند کِشیدن ضحّاکِ شاهنامه
بنیانِ زروانی ناکُشتن و به بند کِشیدن ضحّاکِ شاهنامه

حمیدرضا اردستانی رستمی

دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22099/jba.2016.3897

چکیده
  مطابق شاهنامه، آن‌گاه که فریدون بر ضحّاک چیره می‌شود، دو بار اراده‌ی کُشتنِ او می‌کند که هر دو بار سروشِ خجسته، فریدون را از کُشتن ضحّاک بازمی‌دارد و بند کردنِ او را بهتر می-داند. پیش از این، در توجیه ...  بیشتر
بررسی تطبیقی عناصر و مضامین ایرانی و سامی در کلیات سعدی
بررسی تطبیقی عناصر و مضامین ایرانی و سامی در کلیات سعدی

شیما فاضلی؛ منوچهر جوکار؛ نصرالله امامی

دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 23-46

https://doi.org/10.22099/jba.2016.3896

چکیده
  پژوهش حاضر با بررسی همه‌ی آثار سعدی بر آن است که با توجه به جریان‌های فکری عصر، محیط زندگی و روحیه‌ی او نشان دهد میزان و نوع توجه این شاعر و نویسنده‌ی اندیشمند به عناصر و مضامین هر یک از دو فرهنگ ایرانی ...  بیشتر
شخصیت عاشق در غزل‌های روایی: آدم زیادی یا قهرمان بایرونی
شخصیت عاشق در غزل‌های روایی: آدم زیادی یا قهرمان بایرونی

مریم حیدری؛ زهرا آقا بابایی خوزانی

دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 47-72

https://doi.org/10.22099/jba.2017.3947

چکیده
  پس از افول قالب قصیده، سنت داستان‌گویی در تغزّل‌ها که در بخش نخستین قصیده وجود داشت، تا حدّی در غزل حفظ شد و زمینه‌ی به وجود آمدن گونه‌ی خاصی از غزل با عنوان «غزل روایی» را فراهم آورد. برخی از غزل‌های ...  بیشتر
بررسی تطبیقی وجوه نوستالژی در دو بومی‌سرودة « آدورون»1 و « مِشِی نازی
بررسی تطبیقی وجوه نوستالژی در دو بومی‌سرودة « آدورون»1 و « مِشِی نازی

نجمه دری؛ فرامرز خجسته؛ احمد حاجبی

دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 73-96

https://doi.org/10.22099/jba.2017.3946

چکیده
  شعر بومی یکی از جلوه‌گاه‌های فرهنگیِ هر قومی است. در این‌گونه سروده‌ها ، شاعر تلاش می‌کند آنچه را که با زبان رسمی قادر به افادة آن نیست، به وسیلة زبان و گویش محلی خاص خود به شعر درآورد .دو بومی سرودة ...  بیشتر
آوا و معنا در شاهنامه
آوا و معنا در شاهنامه

گیتا ذاکری؛ علی رضا شعبانلو؛ عبدالحسین فرزاد

دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 97-120

https://doi.org/10.22099/jba.2016.3891

چکیده
  میان صوت و معنی و نحوة به‌کارگیری واج‌ها در القای مفاهیم، رابطة تنگاتنگی وجود دارد. سخنوران در انتخاب واژگان، ناخواسته تحت تأثیر عواطف خود قرار می‌گیرند و واژگانی را به‌کار می‌برند که واج‌های آنها ...  بیشتر
«زن ستایی در شعر فارسی: بررسی و تحلیل ستایش ممدوحان زن در قصاید مدحی»
«زن ستایی در شعر فارسی: بررسی و تحلیل ستایش ممدوحان زن در قصاید مدحی»

صدیقه جمالی؛ محمدحسین کرمی

دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 121-144

https://doi.org/10.22099/jba.2016.3898

چکیده
  مدح و ستایش، از نخستین و گسترده‌ترین موضوعات شعر فارسی در عرصه‌ی ادبیات غنایی است. با نگاهی به شکل‌گیری، سیر تطور و نوع مدیحه‌پردازی شاعران از آغاز شعر فارسی تاکنون، آن‌چه بیش از همه به چشم می‌آید، ...  بیشتر
کارکردهای هنری ردیف دردیوان عطارنیشابوری
کارکردهای هنری ردیف دردیوان عطارنیشابوری

فاطمه مدرسی؛ اله یار افراخته

دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 145-168

https://doi.org/10.22099/jba.2016.3890

چکیده
  چکیده: ردیف مختص زبان فارسی است، زیرا ردیف با زبان فارسی یک نوع پیوستگی طبیعی دارد که در ادب هیچ زبانی، به وسعت شعر فارسی نیست. ردیف در بردارنده موسیقی و مایه قدرت نمایی شاعران است. در این پژوهش تلاش گردید ...  بیشتر
بحثی درباره انتقال شکست منوچهر از افراسیاب به نوذر
بحثی درباره انتقال شکست منوچهر از افراسیاب به نوذر

حسین نجاری؛ علی فرزانه قصرالدشتی؛ محمود رضایی دشت ارژنه

دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 169-184

https://doi.org/10.22099/jba.2016.3892

چکیده
  بعضی از روایت‌های شاهنامه با دیگر منابع متفاوت است. یکی از دلایل این تفاوت، تغییراتی است که در روایت‌‌های حماسی رخ می‌دهد و به بعضی از منابع می‌رسد که یک نمونه از این تغییرات، انتقال یک خویشکاری، عمل ...  بیشتر