دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 8
بنیانِ زروانی ناکُشتن و به بند کِشیدن ضحّاکِ شاهنامه
دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 1-22
چکیده
مطابق شاهنامه، آنگاه که فریدون بر ضحّاک چیره میشود، دو بار ارادهی کُشتنِ او میکند که هر دو بار سروشِ خجسته، فریدون را از کُشتن ضحّاک بازمیدارد و بند کردنِ او را بهتر می-داند. پیش از این، در توجیه ... بیشتربررسی تطبیقی عناصر و مضامین ایرانی و سامی در کلیات سعدی
دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 23-46
چکیده
پژوهش حاضر با بررسی همهی آثار سعدی بر آن است که با توجه به جریانهای فکری عصر، محیط زندگی و روحیهی او نشان دهد میزان و نوع توجه این شاعر و نویسندهی اندیشمند به عناصر و مضامین هر یک از دو فرهنگ ایرانی ... بیشترشخصیت عاشق در غزلهای روایی: آدم زیادی یا قهرمان بایرونی
دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 47-72
چکیده
پس از افول قالب قصیده، سنت داستانگویی در تغزّلها که در بخش نخستین قصیده وجود داشت، تا حدّی در غزل حفظ شد و زمینهی به وجود آمدن گونهی خاصی از غزل با عنوان «غزل روایی» را فراهم آورد. برخی از غزلهای ... بیشتربررسی تطبیقی وجوه نوستالژی در دو بومیسرودة « آدورون»1 و « مِشِی نازی
دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 73-96
چکیده
شعر بومی یکی از جلوهگاههای فرهنگیِ هر قومی است. در اینگونه سرودهها ، شاعر تلاش میکند آنچه را که با زبان رسمی قادر به افادة آن نیست، به وسیلة زبان و گویش محلی خاص خود به شعر درآورد .دو بومی سرودة ... بیشترآوا و معنا در شاهنامه
دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 97-120
چکیده
میان صوت و معنی و نحوة بهکارگیری واجها در القای مفاهیم، رابطة تنگاتنگی وجود دارد. سخنوران در انتخاب واژگان، ناخواسته تحت تأثیر عواطف خود قرار میگیرند و واژگانی را بهکار میبرند که واجهای آنها ... بیشتر«زن ستایی در شعر فارسی: بررسی و تحلیل ستایش ممدوحان زن در قصاید مدحی»
دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 121-144
چکیده
مدح و ستایش، از نخستین و گستردهترین موضوعات شعر فارسی در عرصهی ادبیات غنایی است. با نگاهی به شکلگیری، سیر تطور و نوع مدیحهپردازی شاعران از آغاز شعر فارسی تاکنون، آنچه بیش از همه به چشم میآید، ... بیشترکارکردهای هنری ردیف دردیوان عطارنیشابوری
دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 145-168
چکیده
چکیده: ردیف مختص زبان فارسی است، زیرا ردیف با زبان فارسی یک نوع پیوستگی طبیعی دارد که در ادب هیچ زبانی، به وسعت شعر فارسی نیست. ردیف در بردارنده موسیقی و مایه قدرت نمایی شاعران است. در این پژوهش تلاش گردید ... بیشتربحثی درباره انتقال شکست منوچهر از افراسیاب به نوذر
دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 169-184