مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز
مکاشفات پیشگویانه در اشعار حافظ شیرازی
مکاشفات پیشگویانه در اشعار حافظ شیرازی

نرگس اسکویی

دوره 9، شماره 4 ، اسفند 1396، صفحه 1-18

https://doi.org/10.22099/jba.2017.22836.2437

چکیده
  ادبیات مکاشفه‌ای، به عنوان یک نوع ادبی در حوزۀ متون ادبیِ دینی و عرفانی مطرح است و با کارکرد امیدآفرینی و نویدبخشی برای "آینده"، در عین خبر دادن از اسرار و رموز "گذشته"، مورد توجه و استقبال بوده‌ است. این ...  بیشتر
بررسی رابطه ی «حافظ و خدا» در ساحت همسخنی و گفتگویی
بررسی رابطه ی «حافظ و خدا» در ساحت همسخنی و گفتگویی

فرزاد بالو؛ مرجان نیک فر

دوره 9، شماره 4 ، اسفند 1396، صفحه 19-38

https://doi.org/10.22099/jba.2017.23938.2532

چکیده
  یکی از دستاوردهای ارزشمند میراث صوفیه در مقام مقایسه با فقه ، فلسفه و کلام ، تعریف و تلقی خاصی از رابطه ی انسان با خداست که آن را ازرابطه ی انسان و خدا در نظام فقهی ، فلسفی و کلامی متمایز می سازد و به رابطه ...  بیشتر
 همچو گلبرگ طری بود وجود تو لطیف
 همچو گلبرگ طری بود وجود تو لطیف

محسن پورمختار؛ منوچهر فروزنده فرد

دوره 9، شماره 4 ، اسفند 1396، صفحه 39-56

https://doi.org/10.22099/jba.2017.24421.2584

چکیده
  در بیت دومِ غزلی از حافظ به مطلعِ ای همه شکل تو مطبوع و همه جای تو خوش... واژه بود در مصراعِ همچو گلبرگ طری بود وجود تو لطیف، همواره بحث برانگیز بوده است. از آنجا که این واژه در معنی فعل ماضی با حال و هوای ...  بیشتر
الگوهای مختلف استحاله در شعر حرکت
الگوهای مختلف استحاله در شعر حرکت

علیرضا رعیت حسن آبادی

دوره 9، شماره 4 ، اسفند 1396، صفحه 57-76

https://doi.org/10.22099/jba.2017.4065

چکیده
  «شعر حرکت» از جریان‌های مهم شعری دو دهۀ اخیر ایران است که در نیمۀ نخست دهۀ هفتاد با انتشار مقالۀ «حرکت و شعر» توسط «ابوالفضل پاشا» به جامعۀ ادبی ایران معرفی شد و سال‌ها بعد با انتشار ...  بیشتر
تأثیر بافت بر هویت؛ بررسی رویکرد سعدی نسبت به مواجهه با «دیگری» در گلستان و غزلیات
تأثیر بافت بر هویت؛ بررسی رویکرد سعدی نسبت به مواجهه با «دیگری» در گلستان و غزلیات

رضا زرین کمر؛ مرتضی محسنی

دوره 9، شماره 4 ، اسفند 1396، صفحه 77-98

https://doi.org/10.22099/jba.2017.24207.2567

چکیده
  هویت مفهومی متکثّر و چندبعدی است. این ویژگی باعث می‌شود تا هویت در بافت‌های گوناگون جلوه‌های متفاوت داشته باشد. تغییرات هویت در تغییر رفتار شخص قابل مشاهده است. بر این اساس ممکن است شخصی واحد در بافت‌های ...  بیشتر
بررسی تطبیقی شخصیت «زن پارسا»ی عطار و «ورتا»ی پرده نئی از بهرام بیضایی براساس نظریه ارسطو
بررسی تطبیقی شخصیت «زن پارسا»ی عطار و «ورتا»ی پرده نئی از بهرام بیضایی براساس نظریه ارسطو

احسان زیورعالم؛ سید فضل الله میرقادری

دوره 9، شماره 4 ، اسفند 1396، صفحه 99-118

https://doi.org/10.22099/jba.2017.22098.2372

چکیده
  متون ادبی فارسی منبع مناسبی برای نمایشنامه‌نویسان و فیلمنامه‌نویسان است تا دست‌مایه اثری نمایشی شوند؛ لیکن فقدان مولفه‌ها و جنبه‌های دراماتیک در آنها موجب می‌شود یا متون درخوری به نگارش درنیایند ...  بیشتر
نگرشی به شهریارنامه و دورۀ سرایش آن
نگرشی به شهریارنامه و دورۀ سرایش آن

رضا غفوری

دوره 9، شماره 4 ، اسفند 1396، صفحه 119-142

https://doi.org/10.22099/jba.2017.25212.2654

چکیده
  شهریارنامه یکی از متون پهلوانی پس از شاهنامه است و موضوع آن سرگذشت شهریار پسر برزو است که به حالت قهر، از خانوادۀ خود دور می‌شود و به هندوستان می‌رود و در آن‌جا پس از نشان دادن هنرنمایی‌های خود، به ایران ...  بیشتر
کارکرد ردیف در فرم و ساختار غزلیات حافظ
کارکرد ردیف در فرم و ساختار غزلیات حافظ

تیمور مالمیر

دوره 9، شماره 4 ، اسفند 1396، صفحه 143-162

https://doi.org/10.22099/jba.2017.24101.2553

چکیده
  گزینش هر واژه یا تعبیر شاعر نه تنها در بیت، بلکه در طول شعر نیز مؤثر است. اگر به انتخاب واژه یا تعبیری توجه کنیم که به‌عنوان «ردیف» در پایان هر بیت تکرار می‌شود به اهمیّت انتخاب شاعر و لزوم تناسب ...  بیشتر
تأثیر مکرّرها در ایجاد لحن در غزلیّات شمس از دیدگاه فرمالیستی
تأثیر مکرّرها در ایجاد لحن در غزلیّات شمس از دیدگاه فرمالیستی

فاطمه یاوری؛ عباسعلی وفایی

دوره 9، شماره 4 ، اسفند 1396، صفحه 163-180

https://doi.org/10.22099/jba.2017.25007.2633

چکیده
  چکیده تحلیل بافت اثر ادبی و عناصر سازنده آن در این تحقیق از طریق واژه های مکّرر ، توازن ، تصویر سازی ، استعاره ، شیوۀ بیان ، درنگ ، تکیه و تأکید... ، لحن های حماسی ، ستایشی ، شادی ، غم ، نیایشی را در این ابیات ...  بیشتر