نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2 دانشگاه شهید مدنی اذربایجان
چکیده
چکیده
متناقضنمای محتوایی، کلامی است که در آن خود مفاهیم دارای تناقض بوده و با هر زبانی بیان شود، باز هم، تعجبانگیز و متناقض به نظر میرسد، مثلاً اگر به جای «آزادی را گرفتاری دانستن» «گرفتارِ رهایی» و به جای «بیگناهی را گناه شمردن» «جرمِ بیگناهی» آورده شود، باز هم متناقضنما میشوند. اینگونه متناقضنماها به خاطر زیباییآفرینی گفته نشده، بلکه هدف سخنور در آن، بیان و ارائة واقعیتهاست، این واقعیتها در نگاه نخست شگفت-انگیز و غیرمنطقی به نظر میرسد، امّا در حوزه سنتهای ادبی چنین سخنانی دارای توجیهات دلانگیزی هستند. در این جستار اقسام متناقضنماهای محتوایی و عوامل شکلگیری آنها مورد نقد و بررسی قرار گرفته و سعی شده است، روشن شود که کشف و تحلیل این هنرسازه، چه کمکی در روند عمل فهم، میتواند به خواننده بکند؟ شیوۀ پژوهش در این مقاله، براساس نحوۀ کاربرد مصداقهای این شگرد ادبی در آثار مهم عرفانی و سبک هندی و ملاحظۀ دیدگاههای صاحبنظران و دریافت شخصی نگارنده از این هنر بلاغی صورت گرفته است.
واژههای کلیدی: متناقضنمایی محتوایی، پارادوکس، شعر فارسی.
1. مقدمه
متناقضنمایی در بسیاری از آثار عرفانی منظوم، به کار رفته و در شعر فارسی از قرن ششم به بعد بسامد زیادی دارد و از جمله مختصات و ویژگیهای سبکی سبک هندی محسوب میشود. شناختن این شگرد زیباییشناختی، ما را یاری میکند که درک دقیقتری از زیباییهای نهفته در شعر فارسی داشته باشیم.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Content Paradox in Persian Mystical Poetry and the Indian Style (Sabk-e hendi)
نویسندگان [English]
- ahmad goli 1
- sardar bafekr 2
1 Shahid madani niversity of azarbaijan
2 University of civil martyr Azerbaijan
چکیده [English]
Content Paradox in Persian Mystical Poetry and the Indian Style (Sabk-e hendi)
Goli* S. Bafekr**
Shahid Madani University of Azarbaijan
Abstract
Content paradox is surprising in whatever way it is expressed. Such paradoxes are not uttered for the aesthetic beauty but in order to tell the realities of the time. Though they sound illogical and odd, yet in the domain of classical tradition they are accompanied with beautiful explanations. Content paradoxes are of two kinds, interpretive and complex. Darker that lamps, excitement brings calm, stationary and moving, full of emptiness, and destruction leading to construction belong to the interpretive kind. Familiar stranger, good omen owl, sad happiness, the weakened strong and lucid dumb and verbal silenced are examples for the complex type. In this study different types of paradoxes are discussed in order to help the reader in his understanding of the text.
Keywords: Content Paradox , paradox, Mystical Poetry, Indian Style
* Prof. of Persian Language & Literature, ahmad.goli@azaruniv.edu.ac.ir
** PHD in Persian Language & Literature, sardar.bafekr@azaruniv.edu.ac.ir
کلیدواژهها [English]
- Keywords
- inconsistent content
- Paradox
- Persian poetry