اسماعیلی، عصمت و کنعانی، ابراهیم. (1391). «بررسی نظام عاطفی گفتمان در شعر «غزل برای گُل آفتابگردان» شفیعی کدکنی: رویکرد نشانه-معناشناختی». پژوهشهای ادبی. سال 9، شمارهی 36 و 37، صص 9-33.
تاشمتوف، رحیم. (1375). «مخاطب در غزلیات کمال». مجموعه مقالات مجمع بزرگداشت کمال خجندی، ج1، تبریز: مجمع بزرگداشت شیخ کمال خجندی، صص 38-44.
خجندی، کمالالدینمسعود. (1372). دیوان کمال خجندی. تصحیح و مقابله: احمد کرمی، تهران: سلسله نشریات ما.
خراسانی، فهیمه؛ غلامحسینزاده، غلامحسین و شعیری، حمیدرضا. (1394). «بررسی نظام گفتمانی شوشی در داستان سیاوش». پژوهشهای ادبی، سال 12، شمارهی 48، صص 35-54 .
رحیمیجعفری، مجید و شعیری، حمیدرضا. (1389). «از ابرسوژه تا ناسوژه؛ جلوههای متناوب قدرت در نمایشنامهی سیاها اثر ژان ژنه». ادبیات معاصر جهان، دورهی 2، شمارهی 4، بهار و تابستان، صص1-17.
شعیری، حمیدرضا. (1385). تجزیه و تحلیل نشانه-معناشناختی گفتمان. تهران: سمت.
ــــــــــــــــــ (1388). «از نشانهشناسی ساختگرا تا نشانه-معناشناسی گفتمانی». نقد ادبی، سال 2، شمارهی 8، صص 33-51.
ــــــــــــــــــ (1391). «تحلیل نشانه-معناشناسی خلسه در گفتمان ادبی». پژوهشهای ادبی، سال 9، شمارهی 36 و 37، صص 129-146.
ــــــــــــــــــ (1392). نشانه-معناشناسی دیداری: نظریه و تحلیل گفتمان هنری. تهران: سخن.
ــــــــــــــــــ (1395). نشانه-معناشناسی ادبیات: نظریه و روش تحلیل گفتمان ادبی. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
شعیری، حمیدرضا؛ قبادی، حسینعلی و محمد هاتفی. (1388). «معنا در تعامل تصویر، مطالعهی نشانه- معناشناختی دو شعر دیداری از طاهره صفّارزاده». پژوهشهای ادبی، سال 6، شمارهی 25، صص 39-70.
شعیری، حمیدرضا و کنعانی، ابراهیم. (1394). «نشانه-معناشناسی هستیمحور: از بر هم کنشی تا استعلا بر اساس گفتمان رومیان و چینیان مولانا». جستارهای زبانی، دورهی 6، ش 2 (پیاپی23)، صص 173-195.
شعیری، حمیدرضا و وفایی، ترانه. (1388). راهی به نشانه-معناشناسی سیال: با بررسی موردی «ققنوس» نیما. تهران: علمی و فرهنگی.
شمیسا، سیروس. (1375). «کمال خجندی و نقد ادبی». مجموعه مقالات مجمع بزرگداشت کمال خجندی، ج1، تبریز: مجمع بزرگداشت شیخ کمال خجندی، صص 151-161.
کنعانی، ابراهیم. (1396). «تحلیل کارکرد تنشی- زبانی نور و ابعاد معنایی آن در نظام گفتمانی شرق اندوه و حجم سبز سپهری». جستارهای زبانی، دورهی8، شمارهی2، (پیاپی 37)، صص 25-52.
گرماس، ژولین آلژیرداس. (1389). نُقصان معنا. ترجمهی حمیدرضا شعیری، تهران: علم.
معدنکن، معصومه. (1376). «ویژگیهای ممتاز شعر کمال خجندی». نامهی فرهنگستان، شمارهی 9، صص 55-64.
معین، مرتضیبابک. (1394). معنا به مثابهی تجربهی زیسته: گذر از نشانهشناسی کلاسیک به نشانهشناسی با دورنمای پدیدارشناختی. با مقدمهی اریک لاندوفسکی، تهران: سخن.
ـــــــــــــــــ (1396). ابعاد گمشدهی معنا در نشانهشناسی روایی کلاسیک؛ نظام معنایی تطبیق یا رقص در تعامل. تهران: علمی و فرهنگی.
مؤید شیرازی، جعفر. (1375). «پیوندهای هنری کمال خجندی و سعدی شیرازی». مجموعه مقالات مجمع بزرگداشت کمال خجندی، تبریز: مجمع بزرگداشت شیخ کمال خجندی. صص 253-270.
Coquet J. Cl. (2007). phusis et Logos. Une phenomenologie du language: Presses universitaires de vincennes.
Fontanille J. (1995). Sémiotique du visible: des mondes de lumiéres. Presses universitaires de France (P U F).
Hebert, L. (2011). Tools for Text and Image Analysis: An Introduction to Applied Semiotics. Translated from the French by Julie Tabler. Version 3: 13/10/2011, (http:// www.signosemio.com/ documents/ Louis-Hebert-Tools-for-Texts-and- Images. pdf