نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشگاه رازی کرمانشاه
چکیده
تجربه های برجسته و موفق گذشتگان در عرصهی شعر، گنج به میراث رسیدهی شاعران امروز است. از میان آنها، تجربهی آفرینش تصاویر شعری، بدون به کارگیری صورخیال، میتواند همچون گذشته، به شعرامروز نیز غنای اندیشه، غنای زبان و قدرت تأثیرگذاری ببخشد. در جستوجوی ویژگیهای شعر تصویری، برجستهترین نمونهی آن یعنی غزلهای سعدی بررسی شد. یافتهها نشان میدهند تصویرآفرینی بدون صورخیال یا بازنمایی تصویری زیبای واقعیت در شعر، خود از شیوههای آفرینش تصویر و خیالانگیزی است. این شیوهی تصویرگری بر ماهیت زبان، خیال، اندیشه و عاطفهی شعری، تأثیری بسزا دارد. در حوزهی اندیشهی شعری، محورهای عشق، زیبایی، بیان عواطف و اندیشیدن به انسان، مرکز معنایی شعر را تشکیل میدهد. در حوزهی خیال، عناصر روایی چون پیرنگ، صحنهپردازی، شخصیتپردازی، حادثهپردازی، گفتوگو و لحن، نمایش تصویری زیبا، عینی، پویا و تأثیرگذار از واقعیت، را به عهده دارند. در حوزهی زبان نیز کاربرد گروههای وصفی، قید حالت، بسامد فعل، جملات ساده و کوتاه، در تصویرگری، نقشی برجسته به عهده دارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Image Creation without Imagery
چکیده [English]
Jabri*
Razi University of Kermanshah
Abstract
The prominent and successful past experiences in poetry are treasures inherited by contemporary poets. Of these, the experience of creating poetic images without using literary imagery can add richness of thought and language, and be powerfully influential to the contemporary Persian poetry. To describe the characteristics of visual poetry, the Ghazals (sonnets) of Sa’di were analyzed. The findings showed that using image creation without imagery or, in other words, ‘the beautiful representation of the reality’ is one of the techniques employed in image creation. The tangible representation of concrete reality is the foundation of this kind of poetry which influences its artistic language, thought, emotions and techniques. Using the adjectival groups as noun descriptor, an adjective replacing a noun or an adverb plays a significant role in representing the reality. On the other hand, using frequent verbs and short sentences are signs of dynamicity and movement. The principles of love, beauty, emotional expression and thinking about human beings form the central concepts of such poetry. Narrative elements such as scene setting, tone of narration, dialogues and the arrangement of events, play significant roles in the representation of reality in a beautiful, tangible, objective and influential way.
*Assistant Professor of Persian Language & Literature, sousan_jabri@yahoo.com.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Imagery
- Narration
- Sa’di’s poetry
- Visual Poetry
- Image