مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز
تحلیل رمزشناختی داستان «شیخ صنعان»
تحلیل رمزشناختی داستان «شیخ صنعان»

محمدعلی آتش سودا

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1391، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22099/jba.2012.456

چکیده
  این مقاله به بررسی رمزشناختی داستان شیخ صنعان از کتاب منطق‌الطیر عطار نیشابوری اختصاص دارد. در این بررسی با درنظر گرفتن جایگاه این داستان در منظومه‌ی عطار، نمادهای آن با توجه به روایت متون مقدس از خلقت ...  بیشتر
تصویرگری بی‌صورت خیال در شعر سعدی
تصویرگری بی‌صورت خیال در شعر سعدی

سوسن جبری

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1391، صفحه 23-48

https://doi.org/10.22099/jba.2012.457

چکیده
  تجربه­ های برجسته و موفق گذشتگان در عرصه­ی شعر، گنج به میراث رسیده­ی شاعران امروز است. از میان آن­ها، تجربه­ی آفرینش تصاویر شعری، بدون به کارگیری صورخیال، می­تواند همچون گذشته، به شعرامروز ...  بیشتر
سبکشناسی نشانه ها در پنج حکایت از مصیبتنامه ی عطار نیشابوری
سبکشناسی نشانه ها در پنج حکایت از مصیبتنامه ی عطار نیشابوری

کاووس حسن لی؛ ساناز مجرد

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1391، صفحه 49-76

https://doi.org/10.22099/jba.2012.458

چکیده
  با ظهور دیدگاه‌های جدید انتقادی و ورود آن‌ها به حوزه‌ی مطالعات پژوهش‌گران ایران – به ویژه در دو، سه دهه‌ی گذشته - آثار ادبی به شیوه‌ای متفاوت دیده شده است. یکی از نظریه‌هایی که سازگاری فراوانی با ...  بیشتر
دیالکتیک شکل و محتوا در شعر «زمستان» اخوان ثالث
دیالکتیک شکل و محتوا در شعر «زمستان» اخوان ثالث

محمد خسروی شکیب؛ مجتبی جوادی نیا

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1391، صفحه 77-98

https://doi.org/10.22099/jba.2012.459

چکیده
  جریان ادبی که نیمایوشیج بنیان نهاد در جایگاه یک سبک مشخص و مستقل، مقلدان فراوانی را به خود جذب کرد. اخوان ثالث یکی از شاعرانی است که هم در سبک و بیان و هم در انتقال اندیشه‌های ضمنی سیاسی و اجتماعی، تابع ...  بیشتر
بررسی کارکرد دیو در منظومه‌های پهلوانی پس از شاهنامه
بررسی کارکرد دیو در منظومه‌های پهلوانی پس از شاهنامه

زهرا ریاحی زمین؛ عظیم جباره ناصرو

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1391، صفحه 99-128

https://doi.org/10.22099/jba.2012.460

چکیده
  شناخت دیوها یکی از بنیادهای دین­پژوهی و اسطوره­شناسی ایرانی است. در این جستار، به بررسی جایگاه دیوان در منظومه­های پهلوانی پس از شاهنامه­ی فردوسی پرداخته شده است. در پاره­ای از این منظومه­ها ...  بیشتر
بوسه بر روی خداوند (بررسی تقابلهای دوگانه در رمان روی ماه خداوند را ببوس)
بوسه بر روی خداوند (بررسی تقابلهای دوگانه در رمان روی ماه خداوند را ببوس)

غلامحسین شریفی ولدانی؛ کلثوم میری اصل

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1391، صفحه 129-150

https://doi.org/10.22099/jba.2012.461

چکیده
  ساختارگرایی ادبی از روش­های تحلیل متون ادبی‌ست که ریشه در مطالعات زبان‌شناسی دارد. اساس مکتب ساختارگرایی را بر پایه‌ی تقابل­های دوگانه و جهت‌گیری عام ساختارگرایانه را مبتنی بر تحلیل تقابل‌های ...  بیشتر
بررسی ساختار استدلال در سه متن دوره‌ی قاجار
بررسی ساختار استدلال در سه متن دوره‌ی قاجار

منیژه عبدالهی؛ احیاء عمل صالح

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1391، صفحه 151-174

https://doi.org/10.22099/jba.2012.462

چکیده
  استفان تولمین (2003؛ 1958) برای تحلیل ساختارهای استدلالی در کلام، ارکان اصلی سه‌گانه‌ی ادعا، پشتیبان و زمینه را مطرح کرد که با سه رکن غیراصلی تعدیل‌ساز، پیش‌بینی و پشتوانه، بر روی هم، اساس استدلال در کلام ...  بیشتر
قیصر امین‌پور و رویکرد نوستالژیک
قیصر امین‌پور و رویکرد نوستالژیک

ناصر علیزاده؛ عباس باقی نژاد

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1391، صفحه 175-204

https://doi.org/10.22099/jba.2012.463

چکیده
  قیصر­امین­­پور، شاعر متعهد و تاثیرگذار پس از انقلاب، اشکال و ابعادی از دردمندی، حسرت و آرزومندی را در شعر خود به نمایش گذارده است. او آرمان‌ها و گم­شده‌هایی چون ارزش‌های اخلاقی و انسانی، پاکی، ...  بیشتر
حرکت بر اساس داستان «اسطقس» سیمین دانشور از منظر نقد اساطیری
حرکت بر اساس داستان «اسطقس» سیمین دانشور از منظر نقد اساطیری

فاطمه مدرسی؛ الناز عزتی

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1391، صفحه 205-220

https://doi.org/10.22099/jba.2012.464

چکیده
  هدف نوشتار حاضر، نشان دادن مبنای اصلی روایت بر اساس عنصر حرکت است؛ حرکتی به سوی خاستگاه واقعی و منشأ اساطیری قهرمان – خاستگاهی عجین شده با نور- که با گذر از موانع و ستیز با آنان- به تعبیر یونگ نبرد با ...  بیشتر
رؤیای خاکستری، تفسیر کلیدواژه‎ی رنگ خاکستری در بوف‏کور هدایت بر پایه ‏ی فرهنگ باستانی «سفال خاکستری»
رؤیای خاکستری، تفسیر کلیدواژه‎ی رنگ خاکستری در بوف‏کور هدایت بر پایه ‏ی فرهنگ باستانی «سفال خاکستری»

سیامک نادری؛ محسن ساجدی راد

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1391، صفحه 221-242

https://doi.org/10.22099/jba.2012.465

چکیده
  صادق هدایت ‎نویسنده‎ی نام‏دار ایرانی، از جمله نگارگرانی‎ بود که قلم را همواره در مُرکب تاریخ می‏گردانید و با شوری باستان‏گرایانه به گذشته‏ی ایران می‏نگریست؛ به همین دلیل، شاید بتوان بسیاری ...  بیشتر