اسدیطوسی، حکیمابونصرعلیبناحمد. (1354). گرشاسبنامه. به اهتمام حبیب یغمایی، تهران: کتابخانه طهوری.
اوستا. (1387). گزارش و پژوهش: جلیل دوستخواه، ج 1و2، تهران: مروارید.
اوشیدری، جهانگیر. (1386). دانشنامهی مزدیسنا. تهران: مرکز.
ایرانشاهبنابیالخیر. (1370). بهمننامه. ویراستهی رحیم عفیفی، تهران: علمی و فرهنگی.
ـــــــــــــــــ (1377). کوشنامه. به کوشش جلال متینی، تهران: علمی.
باقریحسنکیاده، معصومه و حشمتی، مهناز. (1393). «پیشگویی و طالعبینی در متون ایرانی دورهی میانه». مجلهی فرهنگ و ادبیات عامه، شمارهی 3، صص 1-24.
بانوگشسبنامه. (1382). مقدمه، تصحیح و توضیح روحانگیز کراچی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
برزونامه. (1382). منسوب به خواجه عمید عطابن یعقوب معروف به عطایی رازی، به اهتمام سیّدمحمد دبیرسیاقی، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
بنونیست، امیل. (1377). دین ایرانی بر پایه متنهای معتبر یونانی، ترجمهی بهمن سرکاراتی، تهران: قطره.
بهار، مهرداد. (1388). ادیان آسیایی. تهران: نشر چشمه.
ـــــــــــ (1389). پژوهشی در اساطیر ایران. تهران: آگاه.
جلالیمقدم، مسعود. (1384). آئین زروانی: مکتب فلسفی-عرفانی زرتشتی بر مبنای اصالت زمان، تهران: امیرکبیر.
دادگی، فرنبغ (1385). بندهش. گزارنده: مهرداد بهار، تهران توس.
دولتآبادی، هوشنگ. (1379). جای پای زروان، خدای بخت و تقدیر. تهران: نی.
رضی، هاشم. (1359). زروان در قلمرو دین و اساطیر. سازمان انتشارات فروهر.
رینگرن، هلمر. (1388). تقدیرباوری در منظومههای حماسی فارسی (شاهنامه و ویس و رامین). ترجمهی ابوالفضل خطیبی، تهران: هرمس.
زند بهمنیسن. (1370). تصحیح متن، آوانویسی، برگردان فارسی و یادداشتها از محمدتقی راشد محصل، تهران: مؤسسهی مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
زنر، آر.سی. (1374). زروان یا معمای زرتشتیگری. ترجمهی تیمور قادری، تهران: فکر روز.
سامنامه. (1392). تصحیح وحید رویانی، تهران: میراث مکتوب.
سرّامی، قدمعلی. (1373). از رنگ گل تا رنج خار. تهران: علمی و فرهنگی.
سرکاراتی، بهمن. (1385). سایههای شکارشده.چاپ دوم، تهران: طهوری.
شمیسا، سیروس. (1389). انواع ادبی. تهران: میترا.
صرافزاده، فریده. (1384). نگاهی به رؤیاهای شاهنامهی فردوسی. اصفهان: شاهنامهپژوهی.
عبادیان، محمود. (1369). «باورهای زروانی در شاهنامه».در پیرامون شاهنامه، به کوشش مسعود رضوی، تهران: جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران، صص 11-23.
عفیفی، رحیم. (1383). اساطیر و فرهنگ ایرانی در نوشتههای پهلوی. تهران: توس.
فرامرزنامه. (1382). به اهتمام مجید سرمدی، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
فروم، اریک. (1385). زبان از یا رفته. ترجمهی ابراهیم امانت، تهران: مروارید.
فروید، زیگموند. (1362). توتم و تابو. ترجمهی ایرج پورباقر، تهران: آسیا.
کریستنسن، آرتور. (1382). ایران در زمان ساسانیان، ترجمهی رشید یاسمی، تهران: ساحل.
کزاری، میرجلالالدین. (1387). در آسمان جان، تهران: معین.
ـــــــــــــــــــــ (1390). رؤیا، حماسه، اسطوره.تهران: مرکز.
کوسج، شمسالدینمحمد. (1387)، برزونامه (بخش کهن). تصحیح اکبر نحوی، تهران: میراث مکتوب.
کیا، خجسته. (1378). خواب و پنداره: در جستجوی ویژگیهای خوابهای ایرانی. تهران: مرکز.
لغتنامه. (1377). علیاکبر دهخدا، ج2، زیر نظر محمد معین و سیدجعفر شهیدی، تهران: دانشگاه تهران، مؤسسهی لغتنامهی دهخدا.
مادح، قاسم. (1380). جهانگیرنامه. تصحیح ضیاءالدین سجّادی، با مقدمهی مهدی محقق، تهران: مؤسسهی مطالعات اسلامی دانشگاه تهران- دانشگاه مکگیل.
مالکی، هرمز. (1387). راز درون پرده. تهران: شرکت سهامی انتشار.
مختاری غزنوی، عثمان. (1377). شهریارنامه. بهکوشش غلامحسین بیگدلی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
مسکوب، شاهرخ. (1387). ارمغان مور (جستاری در شاهنامه). تهران: نی.
مهرکی، ایرج و بهرامیرهنما، خدیجه. (1390). «ساختار تقدیرمحور داستانهای تراژیک شاهنامه». مجلهی پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شمارهی 20، صص37-68.
مینوی خرد. (1380). ترجمهی احمد تفضلی، به کوشش ژاله آموزگار، تهران: توس.
نظری، جلیل و فتحیفتح، ذبیحالله. (1389). «تأثیر زروانیسم بر ناصرخسرو قبادیانی». مجلهی اندیشههای ادبی، شمارهی 4، دورهی 2، صص55-75.
نیبرگ، هنریکساموئل. (1359). دینهای ایران باستان. ترجمهی سیفالدین نجمآبادی، مرکز ایرانی مطالعهی فرهنگها.
وایس، لیلی. (1382). کاربرد تحلیل رؤیا در رواندرمانی. ترجمهی علی صاحبی و منصور حکیم جوادی، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
یادگار زریران. (1374). ترجمهی فارسی و آوانویسی از یحیی ماهیار نوّابی، تهران: اساطیر.