نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه پیام نور
چکیده
«خانه» یکی از مؤلفههای اصلی در تخیّل ادبی است که انگارههای متفاوتی را صورتبندی میکند. در انگارهی خانه، مفاهیمی چون هویتیابی، دلبستگی، فضائیت وجود (به تعبیر هایدگر)، مکانکاوی روان (به تعبیر باشلار)، انسجام کالبد روانشناختی (از دیدگاه شولتز)، انگارهی ماندلا یا تمرکز روان ناخودآگاه از جنبهی روانشناختی یونگ و مانند آن، دیده میشود. خانهی زادگاه مهمترین انگارهای است که در اشعار و آثار ادبی منثور میتوان یافت. انگارهی خانه که سرشار از رمانس، با تمام ویژگیهای آن است، بیشک نزد هر شاعری دارای ویژگیهایی خاص، مطابق با رویکرد آن شاعر به جهان و هستی است و سبکشناسی این انگاره میتواند رویکردی مناسب برای شناخت جهان درونی و ذهنی شاعر باشد. مقالهی حاضر به سبکشناسی انگارهی خانه در هشت کتاب سهراب سپهری میپردازد و با بخشبندی آن به سه دورهی متفاوت و متمایز، رویکرد سپهری را به مفهوم خانه، از ابتدا تا انتهای دورهی شاعری در مجموعهی هشت کتاب و همچنین کتاب ناتمام اطاق آبی بررسی میکند. از بررسی این سه دوره میتوان دریافت که چگونه مفهوم خانه، در سه ایماژ متفاوت، در تخیّل ناخودآگاه سپهری شکل گرفته است و چگونه یک ایماژ مشخص – در اینجا خانه – در محور جانشینی تخیّل، به تصویری دیگر، دگردیسی مییابد.
«خانه» یکی از مؤلفههای اصلی در تخیّل ادبی است که انگارههای متفاوتی را صورتبندی میکند. در انگارهی خانه، مفاهیمی چون هویتیابی، دلبستگی، فضائیت وجود (به تعبیر هایدگر)، مکانکاوی روان (به تعبیر باشلار)، انسجام کالبد روانشناختی (از دیدگاه شولتز)، انگارهی ماندلا یا تمرکز روان ناخودآگاه از جنبهی روانشناختی یونگ و مانند آن، دیده میشود. خانهی زادگاه مهمترین انگارهای است که در اشعار و آثار ادبی منثور میتوان یافت. انگارهی خانه که سرشار از رمانس، با تمام ویژگیهای آن است، بیشک نزد هر شاعری دارای ویژگیهایی خاص، مطابق با رویکرد آن شاعر به جهان و هستی است و سبکشناسی این انگاره میتواند رویکردی مناسب برای شناخت جهان درونی و ذهنی شاعر باشد. مقالهی حاضر به سبکشناسی انگارهی خانه در هشت کتاب سهراب سپهری میپردازد و با بخشبندی آن به سه دورهی متفاوت و متمایز، رویکرد سپهری را به مفهوم خانه، از ابتدا تا انتهای دورهی شاعری در مجموعهی هشت کتاب و همچنین کتاب ناتمام اطاق آبی بررسی میکند. از بررسی این سه دوره میتوان دریافت که چگونه مفهوم خانه، در سه ایماژ متفاوت، در تخیّل ناخودآگاه سپهری شکل گرفته است و چگونه یک ایماژ مشخص – در اینجا خانه – در محور جانشینی تخیّل، به تصویری دیگر، دگردیسی مییابد.
واژههای کلیدی: انگارهی خانه، سهراب سپهری، گاستون باشلار، هویت.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating the Images of "Home" in Sohrab Sepehri’s Poetry through Bachelard’s Phenomenology of Imagination
نویسندگان [English]
- ziba parishani
- majid sarmadi
- fateme kouppa
- Hosein yazdani
pnu university
چکیده [English]
Ziba Parishani
Abstract
“Home” is a key concept in literal imagination through which different imaginations are formed. Through the image of home in poetry different notions like identity, intimacy, belonging, the spatiality of the being (Heidegger), place seeking of the soul (Bachelard), the unification of psychological entity (Schultz) and the image of Mandala or centralization of unconscious (in Jung psychology) is formed. Home is the birthplace of the most important images which is seen in poetry and prose and is full of romantic perception of the world. This image finds particular perceptions in accordance with every poet's worldview, and the understanding of these images is a crucial path in the understanding of inner world and imagination of every poet. This paper is aims to understand the image and meaning of home to Sohrab Sepehri. Through the classification of his poetry into three different phases, this paper investigates the approach to and understanding of Sohrab from the concept of home through studying and analyzing his poetry and the unfinished book of Blue Room.
کلیدواژهها [English]
- Investigating the Images of "Home" in Sohrab Sepehri's Poetry through Bachelard's Phenomenology of Imagination Ziba Parishani Abstract "Home" is a key concept in literal imagination through which different imaginations are formed. Through the image
- intimacy
- belonging
- the spatiality of the being (Heidegger)
- place seeking of the soul (Bachelard)
- the unification of psychological entity (Schultz) and the image of Mandala or centralization of unconscious (in Jung psychology) is formed. Home is the birthplace of the most important images which is seen in poetry and prose and is full of romantic
- and the understanding of these images is a crucial path in the understanding of inner world and imagination of every poet. This paper is aims to understand the image and meaning of home to Sohrab Sepehri. Through the classification of his poetry into
- this paper investigates the approach to and understanding of Sohrab from the concept of home through studying and analyzing his poetry and the unfinished book of Blue Room. Key Words: image of home
- Identity
- Sohrab Sepehri
- Gaston Bachelard