مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز
جستجوی انگاره خانه در آثار «سهراب سپهری» بر مبنای پدیدارشناسی تخیل «گاستون باشلار»
جستجوی انگاره خانه در آثار «سهراب سپهری» بر مبنای پدیدارشناسی تخیل «گاستون باشلار»

زیبا پریشانی؛ مجید سرمدی؛ فاطمه کوپا؛ حسین یزدانی

دوره 12، شماره 2 ، شهریور 1399، صفحه 1-25

https://doi.org/10.22099/jba.2019.30640.3139

چکیده
  «خانه» یکی از مؤلفه‌های اصلی در تخیّل ادبی است که انگاره‌های متفاوتی را صورت‌بندی می‌کند. در انگاره­ی خانه، مفاهیمی چون هویت­یابی، دلبستگی، فضائیت وجود (به تعبیر هایدگر)، مکان­کاوی روان ...  بیشتر
تحلیلِ نگاشت مفهومیِ «بهار» و خوشه‌های‌ استعاری آن در غزلیّات شمس
تحلیلِ نگاشت مفهومیِ «بهار» و خوشه‌های‌ استعاری آن در غزلیّات شمس

حسن توفیقی؛ علی تسنیمی؛ مهیار علوی مقدّم؛ ابراهیم استاجی

دوره 12، شماره 2 ، شهریور 1399، صفحه 26-52

https://doi.org/10.22099/jba.2019.32023.3266

چکیده
  «استعاره­ی مفهومی» در چارچوب معناشناسی ­شناختی، بر نقش تجربیّات در ساختاربخشیدن به مقوله­های ذهن و ادراک مفاهیم، تأکید می­ورزد. فصول سال، یکی از تجربی‌ترین حوزه­ها، برای تبیین جهان­بینی ...  بیشتر
پژوهشی در دستنوشت‌های دیوان طالب جاجرمی با رویکردی تحلیلی
پژوهشی در دستنوشت‌های دیوان طالب جاجرمی با رویکردی تحلیلی

محمد هادی خالق زاده

دوره 12، شماره 2 ، شهریور 1399، صفحه 53-83

https://doi.org/10.22099/jba.2019.31896.3255

چکیده
  مولانا محمّدطالب جاجرمی (م 854 ق) از شاعران کمترشناخته­شده­ی شیراز در سده­ی نهم هجری است که علاوه­بر «دیوان اشعار»، منظومه­ی «گوی و چوگان» نیز به او منسوب است. این شاعر شیعی که شاگرد ...  بیشتر
نگاهی به ادبیات از دیدگاه زبان شناسی
نگاهی به ادبیات از دیدگاه زبان شناسی

مسعود دهقان؛ بهناز وهابیان

دوره 12، شماره 2 ، شهریور 1399، صفحه 84-117

https://doi.org/10.22099/jba.2019.31867.3250

چکیده
  هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی و خوانش استعاره­های به­کار­رفته از دیدگاه زبان‌شناسی در اشعار شاملو­ و بهار­، شعرای معاصر، بوده که یکی شعر نو و دیگری شعر سنتی دارد. همچنین تحلیل و خوانش داده­ها ...  بیشتر
واکاوی در سه رنگزای سکاهن، بهرمان و عنبر با تکیه بر شعر فارسی (قرن چهارم تا هشتم هجری‌قمری)
واکاوی در سه رنگزای سکاهن، بهرمان و عنبر با تکیه بر شعر فارسی (قرن چهارم تا هشتم هجری‌قمری)

فاطمه سلحشور؛ عطامحمد رادمنش؛ یاسر حمزوی؛ محبوبه خراسانی

دوره 12، شماره 2 ، شهریور 1399، صفحه 118-140

https://doi.org/10.22099/jba.2019.31344.3192

چکیده
  رنگزاها مواد طبیعی یا مصنوعی رنگینی هستند که از دوره­ی غارنشینی تاکنون، انسان­ از آن­ها برای رنگ­آمیزی محیط و اشیای پیرامون خود بهره گرفته است. به­نظرمی‌رسد، تعدادی از رنگزاهایی که در ایران ...  بیشتر
ابیات نویافتۀ شاعران در مجموعۀ لطایف و سفینۀ ظرایف و اشاره‌ای به اهمّیّت این اثر
ابیات نویافتۀ شاعران در مجموعۀ لطایف و سفینۀ ظرایف و اشاره‌ای به اهمّیّت این اثر

امید شاه‌مرادی؛ محمدجعفر یاحقی؛ عارف نوشاهی

دوره 12، شماره 2 ، شهریور 1399، صفحه 141-170

https://doi.org/10.22099/jba.2019.33671.3400

چکیده
  به دلیل فقدان نسخه­های خطّی معتبر از دیوان برخی شاعران، سفینه­ها و جنگ­های شعری ازجمله مهم­ترین متونی هستند که می­توان از آن­ها، در جهت تصحیح و بازتصحیح دیوان­ها، استفاده کرد. هرچه قدمت این ...  بیشتر
بررسی پیکرمندی در غزل‌های سعدی با تکیه بر نظریة هالیدی و حسن
بررسی پیکرمندی در غزل‌های سعدی با تکیه بر نظریة هالیدی و حسن

راضیه فانی اسکی؛ علی صفایی

دوره 12، شماره 2 ، شهریور 1399، صفحه 171-187

https://doi.org/10.22099/jba.2019.31909.3256

چکیده
  در دهه­های اخیر آرای گوناگونی در زمینه­ی نشان­دادن انسجام و دست­یابی به عمق معنایی اثر ارائه شده است که در همه­ی آن­ها تحلیل متن، در مرکز بازخوانی­هاست؛ ازجمله نظریه­ی هالیدی و حسن (1976م) ...  بیشتر
نقد و تحلیل روایت حکایت « زن صالحه که شوهرش به سفر رفته بود » در الهی‌نامه عطار بر اساس نظریه گرماس
نقد و تحلیل روایت حکایت « زن صالحه که شوهرش به سفر رفته بود » در الهی‌نامه عطار بر اساس نظریه گرماس

محمد قدمیاری؛ سید محمود سید صادقی؛ سید جعفر حمیدی

دوره 12، شماره 2 ، شهریور 1399، صفحه 188-213

https://doi.org/10.22099/jba.2019.31812.3248

چکیده
  آلزیرداس ژولین­گریماس (algirdas julien greimas) یکی از نظریه­پردازان حوزه‌ی روایت است که پس از پراپ در زمینه‌ی ساختارگرایی الگویی ارائه می‌کند که به الگوی کنشی معروف است. این الگو دربردارنده­ی مؤلفه‌هایی ...  بیشتر
سیر توجه به موضوع‏ها و مناسبت‏های شاد و غم‏انگیز، در سرودن قصاید فارسی تا آغاز قرن هفتم (بیست قصیده‏سرای شاخص)
سیر توجه به موضوع‏ها و مناسبت‏های شاد و غم‏انگیز، در سرودن قصاید فارسی تا آغاز قرن هفتم (بیست قصیده‏سرای شاخص)

محمد مرادی

دوره 12، شماره 2 ، شهریور 1399، صفحه 214-242

https://doi.org/10.22099/jba.2019.32837.3323

چکیده
  قصیده یکی از قالب‏های اصلی شعر فارسی است که در سده‏های چهارم تا آغاز قرن هفتم، در انعکاس مفاهیم فرهنگی و اجتماعی جامعه‏ی ایرانی نمودی موثر داشته است. در این مقاله با روش تحلیل محتوا، پس از مطالعه‏ی ...  بیشتر
تلاش برای ترسیم الگوی ارتباط روایی در مثنوی‌های بیدل
تلاش برای ترسیم الگوی ارتباط روایی در مثنوی‌های بیدل

محمّدسعید میرزائی؛ مریم صالحی نیا

دوره 12، شماره 2 ، شهریور 1399، صفحه 243-263

https://doi.org/10.22099/jba.2019.32330.3286

چکیده
  بیدل در مثنوی­هایش به­صورت جدی به موضوع انسان به عنوان رمزگان محوری خود پرداخته است. انسان، ابعاد و امکانات وجودی او، مهم­ترین دغدغه­ی بیدل است. از منظر بیدل، تمامی مظاهر هستی، زاییده‌ی «ادراک» ...  بیشتر
نقش تشبیه در خوشه خوشه کردن حکایتهای تمثیلی دفتر سوم مثنوی معنوی
نقش تشبیه در خوشه خوشه کردن حکایتهای تمثیلی دفتر سوم مثنوی معنوی

عبداله واثق عباسی؛ محمد چهارمحالی؛ حسین صادقی

دوره 12، شماره 2 ، شهریور 1399، صفحه 264-289

https://doi.org/10.22099/jba.2019.32467.3298

چکیده
  «تشبیه» در پدیدآمدن حکایت‌ها در دفتر سوم مثنوی معنوی نقش بسزایی دارد و باعث پدیدآمدن نوع خاصی از حکایت‌های تمثیلی گردیده‌ است که در این مقاله از آن­ها با عنوان «حکایت‌های تمثیلی خوشه‌ای ...  بیشتر
مقاله‌ی کوتاه: آسیب‌شناسی عنوان‌های مقاله‌های مجله شعرپژوهی از شماره اول تا شماره 40
مقاله‌ی کوتاه: آسیب‌شناسی عنوان‌های مقاله‌های مجله شعرپژوهی از شماره اول تا شماره 40

مسعود باوان پوری

دوره 12، شماره 2 ، شهریور 1399، صفحه 290-297

https://doi.org/10.22099/jba.2019.33858.3418

چکیده
  بدون شک مقاله‌های چاپ‌شده در نشریه‌های علمی، خالی از عیب و اشکال نیست و نقد آن­ها، که به «نقدِ نقد» موسوم شده، زمینه­ی‌ یادگیری سایر نویسندگان را فراهم آورده و نیز سبب برطرف­شدن ایراد و اشکال ...  بیشتر