مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز
نقش تداعی در ساخت‌یابی خلاقانه‌ی حکایت شیخ احمد خضرویه و گریه کردن کودک حلوا‌فروش
نقش تداعی در ساخت‌یابی خلاقانه‌ی حکایت شیخ احمد خضرویه و گریه کردن کودک حلوا‌فروش

مهرداد اکبری گندمانی؛ مهدی رضا کمالی بانیانی

دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1399، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22099/jba.2019.31688.3229

چکیده
  یکی از بارزترین و فعال‌ترین ویژگی‌های مؤثر بر شاعران در زمان سرودن شعر، مسئلة تداعی است. تداعی، فرایندی است که به صورت غیر‌ارادی، در ذهن ظاهر می‌شود و میان خاطرات، تصاویر، درونمایه‌ها و انباشته‌های ...  بیشتر
ضرورت تصحیح مجدد دیوان نظام‌ الدین استرآبادی
ضرورت تصحیح مجدد دیوان نظام‌ الدین استرآبادی

محمدرضا پاشایی؛ مهدی حمزه پور

دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1399، صفحه 29-61

https://doi.org/10.22099/jba.2019.29972.3066

چکیده
  نظام الدین استرآبادی از شاعران توانمد قرن نهم و دهم هجری است که شعرش از ابعادی چند اهمیت دارد، پیش‌تازی در تغییر سبک از عراقی به هندی و عنایت خاص به ادبیات شیعی، شعر او را در عهد خود کم‌نظیر ساخته است. ...  بیشتر
کاربرد ادبی حرفِ الف در اشعار شعرایِ عارف (سنایی، عطار و مولوی)
کاربرد ادبی حرفِ الف در اشعار شعرایِ عارف (سنایی، عطار و مولوی)

غلامرضا حیدری

دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1399، صفحه 62-86

https://doi.org/10.22099/jba.2019.29506.3029

چکیده
  آ، الف، ا، (همزه)، اوّلین حرفِ الفبای زبان فارسی و عربی است و نیز نخستین حرف از حروفِ جمّل و ابجد بوده و به ‌حساب جمّل نمایندة عدد یک است. الف، رمز برج ثور است. الف، در ادبیات عرفانی و کلامی و فلسفی، کنایه ...  بیشتر
بازتاب نگاه استدلالی درمخزن الاسرار و خسرو و شیرین حکیم نظامی گنجه‌ای
بازتاب نگاه استدلالی درمخزن الاسرار و خسرو و شیرین حکیم نظامی گنجه‌ای

رقیه شعبانی؛ حسین فقیهی

دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1399، صفحه 87-111

https://doi.org/10.22099/jba.2019.31963.3259

چکیده
  استدلالی از موارد با ارزش علمی است که در تمام زمینه‌های دانش بشری از قبیل مباحث فلسفی، حکمی، اخلاقی، شرعی، تعلیمی و ... به کار می‌رود. این نوع نگاه ریشه در مباحث افلاطون و ارسطو درباره‌ی کارکرد هنر و شعر ...  بیشتر
بررسی بن مایه گناه- رستگاری در قالب روایت های عشق نامادری به پسرخوانده (بررسی مقایسه ای یوسف و زلیخای جامی و روایت تبتی داستان ملکه و راهب)
بررسی بن مایه گناه- رستگاری در قالب روایت های عشق نامادری به پسرخوانده (بررسی مقایسه ای یوسف و زلیخای جامی و روایت تبتی داستان ملکه و راهب)

منیژه عبدالهی

دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1399، صفحه 112-121

https://doi.org/10.22099/jba.2019.31364.3194

چکیده
  یکی از کهن ترین و گسترده ترین بن مایه های داستان های عاشقانة جهان، عشق نامادری به پسر همسر است. در ادب پارسی افزون بر بهترین نمونۀ ایرانی آن که در داستان سیاوش و سودابۀ شاهنامه گزارش شده است، با تأثیر پذیری ...  بیشتر
جستجوی منابع جدیدی در رابطه با نام سراینده و تخمین زمان سرایش برزونامه کهن
جستجوی منابع جدیدی در رابطه با نام سراینده و تخمین زمان سرایش برزونامه کهن

فرزاد قائمی

دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1399، صفحه 122-150

https://doi.org/10.22099/jba.2019.31543.3217

چکیده
  در تحقیقات پژوهشگران، بخش کهن برزونامه، ابتدا به عطایی رازی و سپس به شاعری به نام شمس‌الدین محمد کوسج که نامش فقط در یک نسخه که اقدم نسخ متن است، باقی مانده است، نسبت یافته است. عدم وجود اسناد دیگر دربارة ...  بیشتر
سندی نویافته برای شناسایی سراینده قصیده «ام‌الکواعب»
سندی نویافته برای شناسایی سراینده قصیده «ام‌الکواعب»

رحمان قربانی

دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1399، صفحه 150-175

https://doi.org/10.22099/jba.2019.29869.3055

چکیده
  در زبان فارسی اشعار زیادی وجود دارند که سراینده اصلی آنها هنوز مشخص نشده است. یکی از این موارد، قصیده مشهوری با مطلع «سلام علی دار ام‌الکواعب/ بتان سیه‌چشم عنبرذوایب» است. تاکنون چند تحقیق در این ...  بیشتر
نزاع بر سر معنا در گفتمان شعر انقلاب
نزاع بر سر معنا در گفتمان شعر انقلاب

فرهاد کرمی؛ حسن حیدری؛ علی صباغی؛ محسن ذوالفقاری

دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1399، صفحه 176-204

https://doi.org/10.22099/jba.2019.30927.3163

چکیده
  شعر انقلاب محصول کشمکش گفتمان‌های مختلفی است که از اواخر دهة چهل تا اواخر دهة پنجاه فضای ادبی جامعه را با مفاهیم و مضامین انقلابی و اعتراضی خود انباشته بودند. در این پژوهش موضوع کشمکش گفتمان ادبی سکولار ...  بیشتر
واکاوی نگاه‌ها‌ به مرگ در غزل معاصر (مرگ‌اندیشی، مرگ‌زدگی یا مرگ‌مشتاقی؟)
واکاوی نگاه‌ها‌ به مرگ در غزل معاصر (مرگ‌اندیشی، مرگ‌زدگی یا مرگ‌مشتاقی؟)

علی محمد محمودی؛ اسحاق طغیانی

دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1399، صفحه 205-233

https://doi.org/10.22099/jba.2019.30378.3106

چکیده
  ادبیات یکی از تجلی‌گاه‌های مهم و اصیل تفکر و احساس انسان دربارة مرگ است. قدیمی‌ترین حماسة جهان، «گیل گمش» و آثار ادبی و فلسفی دوران جدید، این نگرش را همواره متجلی ساخته‌اند. شعر فارسی نیز از این ...  بیشتر
هماهنگی وزن و محتوا در نوحه‌ها و مرثیه‌های یغمای جندقی
هماهنگی وزن و محتوا در نوحه‌ها و مرثیه‌های یغمای جندقی

مهدی نجفی؛ اسحاق طغیانی؛ محبوبه خراسانی

دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1399، صفحه 234-261

https://doi.org/10.22099/jba.2019.31458.3205

چکیده
  یکی از موفقیت‌های هر شاعری در سرودن، توجه وی به شبکۀ ارتباطی عناصر مادی و معنوی موجود در شعرش است که ساختار و نظام یک قالب شعری را تشکیل می‌دهد. ارتباط واژگانی و شیوه چینش آنها، انتخاب وزن مناسب با عنایت ...  بیشتر
واکاوی«تأثیرات سراسربینی» و «خودسانسوری» در پرتو نقد هنر خویشتن
واکاوی«تأثیرات سراسربینی» و «خودسانسوری» در پرتو نقد هنر خویشتن

مهرداد نصرتی

دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1399، صفحه 262-290

https://doi.org/10.22099/jba.2019.29697.3046

چکیده
  در تاریخ ادبیات ملل جهان شواهد متعددی را می‌توان یافت که نشان می‌دهد گاهی پدیدآوران، به‌ناچار، از بیان مطلب و یا تصریح بر آن، پرهیز کرده‌اند و حتی اصول زیباشناختی را برای رعایت احتیاط و پوشیده‌گویی ...  بیشتر
مقاله کوتاه: نردشیر یا نردِ شیر چیست؟
مقاله کوتاه: نردشیر یا نردِ شیر چیست؟

امیر سلطان محمدی

دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1399، صفحه 291-301

https://doi.org/10.22099/jba.2019.34419.3469

چکیده
  شاهنامه متنی منحصر به فرد است که به خاطر کهنگی زبان و فضای سرایش و دایرة وسیع واژگانی به خصوص واژگان نادر و خاص گاه کاتبان و مصححان را به چالش کشیده و لغزشگاه آنان گردیده‌است. در یکی از ابیات شاهنامه در ...  بیشتر