نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران
چکیده
دربارهی شعر حافظ همواره این مسئله مطرح بوده که علّت محبوبیّت بیشتر شعر او در مقایسه با شعر شاعران همروزگار او پس از آن چیست. عماد فقیه از جمله شاعران همعصر حافظ است که شعرش توجّه حافظ را به خود جلب کرده و حتّی حافظ در استقبال از برخی اشعار وی، غزلهایی سروده است؛ امّا شعر عماد فقیه به زیبایی و دلپذیری شعر حافظ نیست. بنابر فرضیهی این پژوهش، یکی از تفاوتهای غزل حافظ با غزل عماد در جنبههای موسیقایی شعر نهفته است. موسیقی از جمله عواملی است که در همان خوانش اوّلیّهی شعر حافظ، هر خوانندهای را حتّی بدون درک و دریافت آرایههای ادبی و معانی و مفاهیم تخصّصی و فنّی نهفته در آن، مجذوب خود میکند. این تفاوت زمانی آشکارتر میشود که حافظ اشعاری همزمینه با اشعار عماد فقیه سروده است؛ بنابراین لازم است، موسیقی اینگونه اشعار سنجیده شود تا بتوانیم فرضیّهی خود را اثبات یا رد کنیم. یکی از جنبههای موسیقایی شعر، کاربست واجهای متناسب با فحوای شعر است. واج و نقش القاگری آن در نظریّهی موسیقی گرامون مطرح شده است. در این پژوهش برآنیم با بهرهگیری از این نظریّه، به این پرسش پاسخ دهیم که شعر حافظ چه ویژگیها و شاخصهایی از نظر آوایی دارد که سبب برتری شعر او بر شعر عماد فقیه گردیده است. بههمینمنظور به تحلیل سنجشی ده غزل همزمینهی این دو شاعر به روش توصیفیتحلیلی و آماری پرداختهایم. نتیجهی این پژوهش گویای تأیید فرضیّهی تحقیق است که بهطورِ مفصّل به آن پرداخته شده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Harmony of phoneme & content in Hafez & Emad's ghazal
نویسنده [English]
- Tahereh Ishany
کلیدواژهها [English]
- Hafez
- Emad Kermani
- Grammont theory
- phoneme
- content