نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترا/ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان
2 دانشیار و عضو هیئت علمی/ گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان
چکیده
فنا و بقا از مهمترین مباحث سنت اول عرفانی است و در عرفان اسلامی جایگاه ویژهای دارد و در آثار شعرا و عرفا به شکلهای گوناگونی متجلی شده است. هریک از عرفا کوشیدهاند تا با استفاده از تجارب شخصی خود به بیان این دو موضوع بپردازند. سنایی، شاعر و عارف بزرگ سدهی ششم هجری، نیز از این امر مستنثنی نیست. این پژوهش، کوشیده تا به بیان فنا و بقا از دیدگاه سنایی بپردازد. در سنت اول عرفانی، انسان و خدا، دو موجود متمایز از یکدیگرند که ذات و صفات و افعال یکی در دیگری فانی میشود. فنا و بقا به دو بخش عمدهی ظاهر و باطن تقسیمبندی شده است. در فنا، عارف از اراده و وجود خود فانی و نیست میشود و پس از آن به حقتعالی باقی میگردد. فنا، مقدمهای برای دستیافتن به بقاست. بنده به صفات خداوند متصف میشود و به بقای حقیقی دست مییابد. روش تحقیق در این گفتار، اسنادی-کتابخانهای و از نوع توصیفی-تحلیلی است. ابتدا مطالب مربوط به فنا و بقا یادداشتبرداری، سپس به تفصیل دربارهی آن بحث شد. ارائهی دیدگاه سنایی دربارهی فنا و بقا، بررسی انواع و اقسام فنا و بقا و درجاتشان، از نوآوریهای این پژوهش است. وی از فنا و بقای ظاهر و باطن یاد میکند و برای هرکدام درجاتی را قائل است و بالاترین درجه را فنای ذات بنده و باقیشدن به ذات حق میداند که در آن تمامی حجابها از پیش چشم عارف برداشته میشود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Study of Perdition and Survival from Sanai's Point of View Based on the First Mystical Tradition
نویسندگان [English]
- samaneh jari 1
- mohammadreza nasresfahani 2
1 university student/university of Isfahan
2 associate professor/university of isfahan
چکیده [English]
Abstract
Perdition and survival, enjoying a special status in Islamic mysticism, are important issues in the first mystical tradition and are manifested in the works of poets and mystics in various forms. Each of the mystics has tried to express these two issues based on their personal experience. Sanai, the great poet and mystic of the sixth century AH, is no exception. This research has tried to focus on Perdition and survival from Sanai's point of view. In the first mystical tradition, man and God are two distinct beings whose essence, attributes, and actions dissolve into one another. Perdition and survival are divided in two general categories: inwardness and appearance. In Perdition, the mystic willingly loses his existence and returns to god, the eternal. Perdition is a prelude to survival. Here, human being is endowed with the attributes of God and achieves true eternal survival. In this research, documentary-library and descriptive-analytical methods were used. First, notes were taken of the issues related to the perdition and survival. Then, they are analyzed and explained. To the best knowledge of the researcher, this is the first time that Sanai's view on perdition and survival, their types, varieties and status have been scrutinized. He enumerates the perdition and survival of the appearance and interior, assigns degrees to each, and confers the highest degree to the perdition of the essence, being dissolved into the essence of truth. At this stage, all gaps (veils) are removed.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: survival
- perdition
- Sanai
- the first mystical tradition