تجلی عارفانه‌ی طب و تزکیه در دیوان شمس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی (اداره آموزش و پرورش سمنان) معاون آموزشی/

2 استادیاز زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان

3 دانشیار گروه زبان وادبیات فارسی دانشگاه سمنان

چکیده

تجلی عارفانه‌ی طب و تزکیه در دیوان شمس
 
خدیجه‌سادات طباطبایی*
سیدحسن طباطبایی **
عبدالله حسن‌زاده میرعلی***
 
چکیده
یکی از دانش­هایی که در متون ادب فارسی بازتاب زیادی داشته، طب است. مولوی ازجمله شاعرانی است که در دانش­های مختلفی صاحب اطلاع است و تردیدی نیست که آگاهی­های پزشکی نیز مانند بسیاری از درس­خواندگان دنیای قدیم داشته؛ اما به‌هیچ‌وجه این آگاهی­ها را به‌شکل تصنعی و فضل‌فروشانه در آثارش منعکس نکرده است. در این پژوهش سعی شده با توجه به مفردات گیاهی، گزاره­های پزشکی و گیاهان دارویی به کار رفته در دیوان شمس، نشان داده شود که مولانا به چه میزان و برای چه مقاصدی از مضامین، ترکیبات و اصطلاحات طبی  سود جسته است؟ هدف اصلی این پژوهش، آسان‌تر‌کردن فهم پیچیدگی‌های متون کهن و تصحیح آن‌ها و حل تسامحات معنایی اصطلاحات پزشکی است. درواقع مولانا فقط قصد بیان مفاهیم طبی یا پزشکی سنتی را در دیوان شمس ندارد؛ بلکه همان‌گونه که از شیوه­های عرفانی او پیداست، اصطلاحات پزشکی را وسیله­ای برای ابراز آرا و عقاید و اندیشه­های خود قرار می­دهد؛ بنابراین علم طب و ابزار آلاتی را که زمانی در درمان بیماری­ها کاربرد داشته، با مفاهیم معنوی آمیخته و درنهایت علوم پزشکی را با عوالم روحانی و معنوی در جهت بیان اندیشه­های عرفانی و اخلاقی خود، عجین کرده و به‌منظور سلامت روحی، برای عروج از بعد جسمانی به درجه‌ی روحانی و معنوی بهره جسته است.
واژه‌های کلیدی: داروها، دیوان شمس، روش‌های درمانی، مضامین طبی و مولانا.
 
* کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی (آموزش و پرورش سمنان) sadattabatabaee@gmail.com (نویسنده‌ی مسئول)
** استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان shtabataba@semnan.ac.i
*** دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان a.hasanzadeh@semnan.ac.ir
 
تاریخ دریافت مقاله: 16/1/1400               تاریخ پذیرش مقاله: 16/5/1400
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Mystical manifestation of medicine and self-purification in Divan-e Shams

نویسندگان [English]

  • Khadijeh Sadat Tabatabaee 1
  • seyed hasan tabatabai 2
  • abdollah hasanzade mirali 3
1 Deputy of Education / Department of Education of Semnan city
2 master of persian language and literature in semnan university
3 Associate Professor of Persian Language and Literature, Semnan University
چکیده [English]

Mystical manifestation of medicine and self-purification in Divan-e Shams
Khadijeh Sadat Tabatabaee[1]
Seyed Hasan Tabatabaee[2]
Abdollah Hasanzadeh Mirali[3]

Introduction

One of the sciences widely reflected in Persian literary texts is medicine. Rumi is one of the poets who have knowledge in various sciences, and like many of the scholars of the ancient era, he possessed medical knowledge. However, he has never artificially and conspicuously reflected such knowledge in his works. Concerning the herbal terms, medical statements, and medicinal plants mentioned in Divan-e Shams, this research tries to show to what extent and for what purposes Rumi has used such medical contents and terms. In fact, Rumi does not merely intend to express the concepts of medicine or traditional medicine in Divan-e-Shams; rather, as is clear from his mystical practices, he employs medical terms as a means of expressing his views and ideas.

Research method, research background and purpose

In Persian literature, there are scattered researches on reflection of medical themes in poets' divans. One example is Golshani’s Medicine and Medical Themes and its Reflection in Persian Literature (2012), in which poetic themes in medicine are studied based on ancient medical texts. “The Manifestation of Medicine in Ancient Literature” in which medical themes in Masnavi-ye-Ma'navi, Divan-e Shams, Saadi’s Bustan, Khamsa of Nizami and the poems of Attar and Khaqani are extracted (Zanjani and Asadi, 2002: 117), "Biography of Physicians in Persian Literature" that highlights the ethics of physicians in Persian literary texts (Kollahdoozan, 2004: 98), and "Medicinal Terms and Medical Themes in Attar's Works" that deals with Attar’s medical terms, medicinal plants, medical position and medicine (Bahmani Motlagh and Toni, 2013:29) are all examples of such research.
This research mainly aims to make ancient texts more comprehensible. By adopting inductive approach, it studies relevant couplets where medical concepts are stated or implied; and also explains Rumi's intentions in employing such terms. First, treatment methods including preventive methods, medication therapy, and other therapies reflected in Divan-e Shams are categorized; then, all medicines are listed and classified based on their predominant features into recreational, analgesic, narcotic, tonic, and mood stabilizers.

Discussion

1-3- Preventive methods
Human beings have always been looking for ways to maintain their health. Abstinence, Cupping, and stability of mood are preventive methods reflected in Divan-e Shams. Rumi believes that physical abstinence along with spiritual abstinence will be the way forward. Therefore, the poet considers the divine calamities, which are a means of purifying the human soul and spirit from material belongings, to be as similar to cupping, which was practiced in order to remove blood and impurities from the human body (Ibn Sina, 1991: J 1: 491). In addition, human existence is made up of four elements. Any disruption of moderation among them causes illness in the individual (Golshani, 2012: 5). In Divan-e Shams, four temperaments have been repeatedly mentioned so as to explain Rumi's intentions. Referring to the inflammation caused by cholecystitis (Ibn Sina, 1991: 1/281), the poet states that materialists neglect their very existence out of arrogance due to the weakness in them.
2-3- Medication Therapy
In his poems, Rumi mentions various herbal medicines, compounds, herbal and minerals, which are classified as follows:
Recreational: Badeh, Sharbat, Mosalas.
Analgesic: Tootiya, Golshekar, Marham, Matbookh, Manbal.
Narcotics: Afsantin, Afyoon, Teryagh.
Tonic: Belador, Pest, Sormeh, Sabr, Lekhlekheh, Marjan, Moshk, Maajoon, Mofarreh, Nil.
Stabilizer drugs: Balileh, Pelpel,Anbar, Laal.
3-3- Other treatments
Surgery: Rumi refers to the concept of surgery in his sonnets (1268/3, 1337/3, 1428/3, 1474/3, 2263/5). The poet introduces the presence of the beloved as an ointment that relieves pain and pulls out old trachoma with a fork.
 Fasd or Bloodletting: It is a kind of blood withdrawal to remove impurities (Ibn Sina, 2013, vol. 1: 471). One of the blood vessels mentioned in Divan-e Shams is Akhal or brachial vein (1337/3, 3082/6, 3102/6, 322/7), bloodletting of which is beneficial for most human diseases (Jorjani, 1978: 193).
4- Conclusion
Rumi has employed medical terms and concepts in a natural way and, unlike some other poets, his goal has been to explain moral and mystical points, not to boast.
On the one hand, Rumi transmits the symptoms and treatment methods of physical diseases to the realm of the human spirit, and this demonstrates the fact that his main focus is the soul not the body. And if ever the human body gets attention, it is because body is the carrier of human soul; on the other hand, Rumi's intense inner feelings and emotions are not the result of rational reason and thought, but the result of intuition and revelation inasmuch as he points to the mystical nuances by expressing the medical and scientific themes of his time with no poetic artificial fabrication.
One of the most important things about the use of medicine and medical terms in Rumi's poetry is that, for Rumi, referring to the properties of drugs has no intrinsic validity. He rather uses them in order to explain the minute points of spiritual medicine and further to contrast it with physical medicine. From the various properties of a medicine, he selects the ones that are most suitable for explaining his spiritual medicine.
Keywords: Medicines, Divan-e Shams, treatment methods, medical topics and Rumi.
 
References

Abolghasemi, Maryam. (2013). Mystical terms and concepts of Divan-e Shams. Tehran: Endowment Printing and Publishing Organization. (persian)
Abu Ali Sina. (1991). Law in Medicine. Translated by Abdolrahman Sharafkandi (He-Zhar), Volume 1-5, Tehran: Soroush. (persian)
Abu Ali Sina. (2013). Law in Medicine. Translated by Abdolrahman Sharafkandi (He-Zhar), Volume 1-8, Tehran: Soroush. (persian)
Aghili Khorasani, Seyed Mohammad Hossein. (1995). Makhzan al-Adawiyah, Tehran: Islamic Revolution Education. (persian)
Akhundzadeh, Shahin. (2000). Encyclopedia of Medicinal Plants. Tehran: Arjmand. (persian)
Algood, Cyril. (1992). History of medicine in Iran and the lands of the Eastern Caliphate. Translated by Dr. Baher Forghani, Tehran: Amirkabir. (persian)
Al-Najafiya Al-Jawahiri, Mohammad Hassan. (1883). The Jawaher Al-Kallam in the explanation of the Shraye Al-Islam. Translated by Abbas Quchani, Volume 41, Tehran: Islamic Book house. (persian)
Anwari, Hassan. (2003). Intensive speech culture. Tehran: Sokhan. (persian)
Bahmani Motlagh, Yadollah; Tony, Mohammad Reza (2013). "Medicinal words and medical themes in Attar's works". Archeology of Persian Literature, Institute of Humanities and Cultural Studies, Fourth Year, No. 3, pp. 29-49. (persian)
Ferdowsi, Abolghasem. (2000). Shah nameh. Based on the Moscow edition, edited by Dr. Saeed Hamidian, nine volumes, Tehran: Qatreh. (persian)
Goharin, Seyed Sadegh. (1995). Dictionary of Masnavi. Volume 1-9, Vol 3, Tehran: Zovar. (persian)
Golshani, Akram. (2012). Medicine and medical topics and its reflection in Persian literature, Tehran: Sokhan. (persian)
Gorji, Mostafa and Qasemzadeh, Seyed Ali. (2008). "Rumi's real face in correspondence conversations". Bi-Quarterly Journal of Literary Sciences, Qom University, first year, second volume, fourth issue, pp. 33-52. (persian)
Heravi, Mowaffaq al-Din Abu Mansour Ali. (1992).Al-Abniyeh An Haghayegh Al-Adviyeh. By Saeed Mahboubi Ardakani, edited by the late Ahmad Bahmanyayar, Tehran: Tehran University Press. (persian)
Heydari, Hassan; Rahimi, Yadollah (2016). "The concept of extinction in Shams lyric poems". 8th Persian Literature Research Conference. February 2016, pp. 748-735. (persian)
Jorjani, Seyed Ismail. (1990). Khfi Alaee. By Dr. Ali Akbar Velayati and Dr. Mahmoud Najmabadi, Tehran: Ettelaat. (persian)
Jorjani, Sidasmail. (1976). Zakhireh Khwarazmshahi. Printing a photograph from the author's manuscript, by the late Saeedi Sirjani, Tehran: Iran Culture Foundation. (persian)
Mawlawi, Jalaluddin Muhammad. (2001). Masnavi. Edited by Abdolkarim Soroush, Tehran: Cultural Science. (persian)
Mawlawi, Jalaluddin Muhammad. (Beta). Generalities of Shams or Divan-e Kabir, correction and margins of Badi-ul-Zaman Forouzanfar, 9-volume period, Tehran: Amirkabir Publications. (persian)
Mir Haidar, Hussein. (1996). Plant knowledge. Volume 8, Tehran: Islamic Culture. (persian)
Mobin Quran. (2001). Intensive translation, explanation and interpretation of the Qur'an to the Qur'an Ali Akbar Taheri Qazvini, Tehran: Ghalam. (persian)
Moin, Mohammad. (2009). Persian Encyclopedia, Tehran: Namen. (persian)
Mubasheri, Mahboubeh. (2010). Social Encyclopedia of Rumi. Tehran: Soroush. (persian)
Najmabadi, Mahmoud. (1992). History of medicine in Iran. Volume One, Tehran: University of Tehran Press. (persian)
Nazari Chroudeh, Ahmad Reza. (2015). "May Effects in Shams Ghazals". Proceedings of the 10th International Conference on the Promotion of Persian Language and Literature, Mohaghegh Ardabili University, pp. 347-361. (persian)
Qolizadeh, Haidar; Khosh Saligheh, Mahboubeh. (2010). "Badeh and May and its interpretations in Persian mystical poetry". Erfan Quarterly, Year 6, Issue 23, Spring 2010, pp. 147-183. (persian)
Rampuri, Ghiasuddin Mohammad. (1987). Ghiyas Al-Loghat. By Mansour Sarvat, Tehran: Amirkabir. (persian)
Safa, Zabihullah. (1987). History of Iranian literature. first volume. Tehran: Ferdows. (persian)
Salahi Moqaddam, Soheila; Aghayani Chavoshi, Leila. (2015). "Wisdoms of the mystical Badeh based on Ibn Farez Khumriya and Hafez's sonnet". Proceedings of the 10th International Conference on the Promotion of Persian Language and Literature, Mohaghegh Ardabili University, pp. 494-503. (persian)
Shamisa, Sirus. (2008). Encyclopedia of Esharat. Volume One, Tehran: Mitra. (persian)
Zargari, Ali. (1995). Medicinal plants, volumes one and four, Tehran: University of Tehran. (persian)
Zavosh, Mohammad. (1996). Mineralogy in ancient Iran. Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies. (persian)

 
 
 
[1] . M. A. in Persian Language and Literature, Semnan University; Staff Member in Ministry of Education, Semnan,IRAN. (Corresponding Author); Sadattabatabaee@gmail.com
[2] . Assistant Professor, Persian Language and Literature Department, Semnan University, IRAN; shtabataba@semnan.ac.ir
[3] . Associate Professor, Persian Language and Literature Department, Semnan University, IRAN
hasanzadeh@semnan.ac.ir

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Medicines
  • Divan-e Shams
  • treatment methods
  • medical topics and Rumi
قرآن مبین. (1380). ترجمه، توضیح و تفسیر فشرده‌ی قرآن به قرآن علی‌اکبر طاهری قزوینی، تهران: قلم.
آخوندزاده، شاهین. (1379). دایره­المعارف گیاهان دارویی. تهران: ارجمند.
ابوالقاسمی، مریم. (1392). اصطلاحات و مفاهیم عرفانی دیوان شمس. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وابسته به اوقاف.
ابوعلی­سینا. (1370). قانون در طب. ترجمه‌ی عبدالرّحمن شرفکندی (هه­ژار)، ج ۱-۵، تهران: سروش.
ــــــــــ. (1392). قانون در طب. ترجمه‌ی عبدالرّحمن شرفکندی (هه­ژار)، ج ۱-۸، تهران: سروش.
الگود، سیریل. (1371). تاریخ پزشکی در  ایران و سرزمین­های خلافت شرقی. ترجمه‌ی باهر فرقانی، تهران: امیرکبیر.
النجفی­الجواهری، محمدحسن. (1262). جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام. ترجمه‌ی عباس قوچانی، ج 41، تهران: دارالکتب الإسلامیه‌.
 انوری، حسن. (1382). فرهنگ فشرده‌ی سخن. تهران: سخن.
بغدادی، ابن‌بطلان، (۱۳۵۰). تقویم­الصّحّه، مترجم نامعلوم، تصحیح غلامحسین یوسفی، تهران: بنیاد فرهنگ.
بهمنی مطلق، یدالله؛ تونی، محمدرضا. (1392). «واژه­های دارویی و درونمایه­های پزشکی در آثار عطار». کهن­نامه‌ی ادب پارسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال 4، شماره‌ی 3، صص 29- 49.
جرجانی، سیداسماعیل. (1355). ذخیره‌ی خوارزمشاهی. چاپ عکسی از روی نسخه‌ی خطّی نویسنده، به‌کوشش مرحوم سعیدی سیرجانی، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
ـــــــــــــــــــــ (1369). خفی علایی. به‌کوشش علی‌اکبر ولایتی و محمود نجم‌آبادی، تهران: اطّلاعات.
حیدری، حسن؛ رحیمی، یدالله. (1394). «مفهوم خاموشی در غزلیات شمس». هشتمین همایش پژوهشهای ادب پارسی، بهمن، صص735-748.
رامپوری، غیاث­الدّین محمّد. (1366). غیاث­اللّغات. به‌کوشش منصور ثروت، تهران: امیرکبیر.
زاوش، محمّد. (1375). کانی­شناسی در ایران قدیم. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
زرگری، علی. (1374). گیاهان دارویی. ج ۱-۴، تهران: دانشگاه تهران.
زنجانی، برات؛ اسعدی، مریم­السادات. (1381-1380). «تجلی طب در ادبیات کهن». ضمیمه‌ی مجله‌ی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، زمستان و بهار، صص117-136.
شمیسا، سیروس. (1387). فرهنگ اشارات. ج ۱، تهران: میترا.
شحاته، عبدالله محمد. (1988). ارکان‌الاسلام. ج1، مصر، قاهره: الهیئه المصریه العامه للکتاب.
صفا، ذبیح­الله. (1366). تاریخ ادبیّات ایران. ج ۱، تهران: فردوس.
صلاحی­مقدم، سهیلا؛ آقایانی­چاوشی، لیلا. (1394). «حکمت­های باده‌ی عرفانی با تکیه بر خمریه ابن­فارض و غزل حافظ». مجموعه مقالات دهمین همایش بین­المللی ترویج زبان و ادب فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی، صص494-503.
عقیلی خراسانی، سیدمحمّدحسین. (1374). مخزن­الأدویّه. تهران: آموزش انقلاب اسلامی.
فردوسی، ابوالقاسم. (1379). شاهنامه. بر اساس چاپ مسکو، به‌کوشش سعید حمیدیان، دوره‌ی نه جلدی، تهران: قطره.
قلی­زاده، حیدر؛ خوش­سلیقه، محبوبه. (1389). «باده و می و تعابیر آن در شعر عرفانی فارسی». عرفان، سال 6، شماره‌ی 23، بهار، صص147-183.
کلاهدوزان، اکبر. (1383). «سیره‌ی پزشکان در ادبیات فارسی». طب و تزکیه، زمستان، شماره‌ی 55، صص98-106.
گرجی، مصطفی؛ قاسم‌زاده، سیدعلی. (1387). «چهره‌ی واقعی مولانا در گفتگوهای مکاتبه­ای». علوم ادبی دانشگاه قم، سال 1، دوره‌ی 2، شماره‌ی 4، صص33-52.
گلشنی، اکرم. (1391). طب و مضامین طبّی و بازتاب آن در ادب فارسی. تهران: سخن.
گوهرین، سیدصادق. (1374). فرهنگ لغات و تعبیرات مثنوی. دوره‌ی 9جلدی، ج۳، تهران: زوّار.
مباشری، محبوبه. (1389). فرهنگ اجتماعی عصر مولانا. تهران: سروش.
مجلسی، محمدتقی (۱۴۰۴ق). بحارالانوار. ج ۱۴، بیروت: موسسه ی الوفا.
معین، محمّد. (1388). فرهنگ فارسی. تهران: نامن.
مولوی، جلال­الدّین محمّد. (2535 شاهنشاهی). کلیّات شمس یا دیوان کبیر. تصحیح و حواشی بدیع­الزّمان فروزانفر، دوره‌ی 9 جلدی، تهران: امیرکبیر.
ــــــــــــــــــــــــ (1380). مثنوی معنوی. تصحیح عبدالکریم سروش، تهران: علمی فرهنگی.
میرحیدر، حسین. (1375). معارف گیاهی. دوره‌ی 8 جلدی، تهران: فرهنگ اسلامی.
نجم­آبادی، محمود. (1371). تاریخ طب در ایران. ج۱، تهران: دانشگاه تهران.
نظری­چروده، احمدرضا. (1394). «جلوه­های می در غزلیات شمس». مجموعه مقالات دهمین همایش بین­المللی ترویج زبان و ادب فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی، صص 347-361.
هروی، موفق­الدّین ابومنصور علی. (1371). الأبنیّه عن حقایق الأدویّه. به‌کوشش سعید محبوبی اردکانی، تصحیح شادروان احمد بهمن­یار، تهران: دانشگاه تهران.
همتیان، محبوبه؛ مشاوری، زهره. (1393). «مبانی شرح­نویسی بر متون ادبی». پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، شماره‌ی 35، دوره‌ی 18، صص28-55.