نهجالبلاغه.(1387). ترجمهی محمّد دشتی، قم: شهابالدّین.
ابن یمین، محمودبن یمینالدّین فریومدی. (1344). دیوان ابن یمین. بهتصحیح حسینعلی باستانیراد، تهران: سنایی.
ابوالبشری، پیمان؛ نجاتی، میترا. (1393). «نگاهی به کارنامهی قلندرپژوهی (با تکیه بر قلندریّه در تاریخ نوشتهی محمّدرضا شفیعی کدکنی». تاریخپژوهی، دورهی 15، شمارهی60، پاییز، صص۳۹-۵۸.
اعزازی، شهلا. (1385). جامعهشناسی خانواده: با تأکید بر نقش، ساختار و کارکرد خانواده در دوران معاصر. تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
افشاری، مهران. (1346). سی فتوّتنامهی دیگر: سی رسالهی ناشناخته در فتوّت و پیشهوری و قلندری. تهران: علمی.
افلاکی العارفی، شمسالدّین احمد. (1362). مناقب العارفین. بهتصحیح و حواشی تحسین یازیجی، تهران: دنیای کتاب.
امامی هروی، رضیالدّین عبدالله. (1343). دیوان کامل امامی هروی. بهکوشش همایون شهیدی، تهران: علمی.
امینیلاری، نیلوفر. (1382). پژوهشی دربارهی قلندریّه و تصحیح و توضیح چهل قصیده و غزل قلندریّهی سنایی. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.
انصاری، خواجه عبداللهبن محمّد. (1365). رسائل جامع عارف قرن پنجم هجری قمری خواجه عبداللهانصاری. بهتصحیح و مقابلهی وحید دستگردی و مقدّمه و شرح حال کامل به قلم سلطانحسین تابنده گنابادی، تهران: فروغی.
اوحدیکرمانی، اوحدالدّین حامدبنابیالفخر. (1366). دیوان رباعیّات اوحدالدّین کرمانی. بهکوشش احمد ابومحبوب، با مقدّمهی محمّدابراهیم باستانی پاریزی، تهران: سروش.
اوحدی مراغی، رکنالدّین اوحدی اصفهانی مراغهای. (1340). دیوان، منطق العشّاق و جام جم. بهتصحیح سعید نفیسی، تهران: امیرکبیر.
باباافضل، محمّدبن حسین کاشانی. (1311). رباعیّات بابا افضل کاشانی. بهتصحیح سعید نفیسی، تهران: دانشکده.
برومند سعید، جواد. (1385). «ریشهیابی و اشتقاق واژهی قلندر». مطالعات ایرانی، شمارهی10، سال5، صص۳۳-۵۵.
تارگونکارا مصطفی، احمد. (1395). تاریخ کهن قلندریّه. ترجمهی مرضیّه سلیمانی، تهران: فرهنگ معاصر.
ترنر، جاناتان اچ. (1378). «جامعهپذیری». ترجمهی محمّد فولادی، معرفت، سال 3، شمارهی30، پاییز، صص5۰-5۵.
ثواقب، جهانبخش؛ روشنفکر، محمّدمهدی. (1388). «نگرشی بر شورش شاه قلندر در عصر صفویّه». پژوهشهای تاریخی، دورهی 1، شمارهی1، بهار، صص۱۷-۵۰.
حاجیعبدالرّحیم. (1395). قلندرنامهای به نام آداب الطّریق همراه با پژوهشی نو دربارهی قلندریّه. تصحیح مهران افشاری، تهران: چشمه.
حرّ عاملی، محمّدبنحسن. (1364). جهاد النّفس (وسائل الشّیعه). ترجمهی علی صحّت، قم: ناس.
حکیم نزاری، شمسالدبین محمّد قهستانی. (1371). دیوان حکیم نزاری مهستانی. بهاهتمام مظاهر مصفّا، تهران: علمی.
حیدری، سمیرا. (1399). «مطالعهی بازتاب آموزههای قلندریّه در شعر فارسی». مجموعهی مقالات نخستین کنفرانس ملّی حقوق، فقه و فرهنگ تهران، صص8۰۱-8۲۰.
خاقانی شروانی، بدینبن علی. (1382). دیوان خاقانی شروانی. بهتصحیح صیاءالدّین سجّادی، تهران: زوّار.
خطیب فارسی. (1362). قلندرنامهی خطیب فارسی(سیرت جمالالدّین ساوجی)، بهتصحیح حمید زرّینکوب، تهران: توس.
خواجوی کرمانی، کمالالدین ابوالعطاء. (1369). دیوان خواجوی کرمانی. بهتصحیح احمد سهیلی خوانساری، تهران: پاژنگ.
خوسفی، محمّدبن حسام. (1366). دیوان ابنحسام خوسفی. بهاهتمام احمد احمدی بیرجندی و محمّدتقی سالک، مشهد: اوقاف.
درزی، ر. پ. آ.(1359). فرهنگ البسهی مسلمانان، ترجمهی حسینعلی هروی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
دوبرین، جی. تی. پی. (1375). «قلندریّات در شعر عرفانی فارسی از سنایی به بعد». ترجمهی هاشم بناپور، معارف، سال 10، شمارهی37، تیر، صص 1۰۵-1۱۹.
دهخدا، علیاکبر. (1377). لغتنامه. بهاهتمام محمّد معین، تهران: دانشگاه تهران.
دهقان، علی؛ صدّیقی لیقوان، جواد. (1394). «از قلندر عطّار تا رند حافظ». عرفان اسلامی، دورهی 8، شمارهی44، تابستان، صص۳۱-۵۲.
راجردی، و.؛ دومینیک، ج. آ. (1384). تحقیق در رسانههای جمعی. ترجمهی کاووس سیّدامامی، تهران: سروش.
رفیعپور، فرامرز. (1377). آناتومی جامعه یا سنّتالله: مقدّمهای بر جامعهشناسی کاربردی. تهران: کاوه.
رنجبر چقاکبودی، وحید. (۱۳۹۱). زبان و زبانگونهها. کرمانشاه: باغنی.
زرّینکوب، عبدالحسین. (1363). جستجو در تصوّف ایران. تهران: امیرکبیر.
زکی، محمّدعلی. (1383). «درآمدی بر جامعه شناسی جهانگردی و گردشگری». مطالعات مدیریّت گردشگری، دورهی2، شمارهی 5، صص ۸۷-۱۱۲.
سعدی، مشرفالدّین مصلحبن عبدالله. (1385). کلّیّات سعدی. بهتصحیح محمّدعلی فروغی، تهران: هرمس.
سنایی غزنوی، ابوالمجدبن آدم. (1362). دیوان حکیم سنایی غزنوی. بهتصحیح محمّدتقی مدرّس رضوی، تهران: سنایی.
شاکر الکتبی، محمّد. (1299ق.). فوات الوفیّات. قاهره: دارالطّباعه.
شرافتی، زهرا؛ نوروزی، زهرا. (1398). «صفات عرفانی و نمادین قلندران در آثار سنایی، عطّار، مولانا و حافظ». ادبیّات و عرفان، شمارهی5، سال2، صص1۳۷-1۶۰.
شفیعیکدکنی، محمّدرضا. (1384). «قلندر». بخارا، دورهی 7، شمارهی42، خرداد و تیر، صص11۳-11۷.
ـــــــــــــــــــــــــ. (1394). قلندریّه در تاریخ. تهران: سخن.
شمیسا، سیروس. (1383). نقد ادبی. تهران: فردوس.
ــــــــــــــــ (1389). انواع ادبی. تهران: میترا.
شیخ ابوسعید ابوالخیر، جمالالدّین ابوروح. (1350). سخنان منظوم ابوسعید ابوالخیر. بهتصحیح سعید نفیسی، تهران: سنایی.
صرّاف، مرتضی. (1349). «آیین قلندری(1)». ارمغان، دورهی39، شمارههای 1۱-1۲، صص 7۰۵-7۱5.
ـــــــــــــــ. (1350). «آیین قلندری(2)». ارمغان، شمارهی1، دورهی70، صص ۱۵-۲۱.
الطّریحى، فخرالدین. (1403ق.). مجمع البحرین. تحقیق احمد حسینى، بیروت: مؤسسه الوفاء.
عبیدزاکانی، نظامالدّین عبدالله. (1379). کلّیّات عبید زاکانی. بهتصحیح عبّاس اقبال آشتیانی، تهران: زوّار.
عراقی، فخرالدّین ابراهیم همدانی. (1362). کلّیّات عراقی. بهتصحیح و مقدّمهی سعید نفیسی، تهران: گلشایی.
عطّارنیشابوری، شیخ فریدالدّین. (1387). مختارنامه. با مقدّمهی محمّدرضا شفیعیکدکنی، تهران: نگاه.
عینالقضات همدانی، عبدالله بن محمّد. (1392). تمهیدات. بهتصحیح عفیف عسیران، تهران: منوچهری.
قاسمی، شیرین. (1388). مؤلّفههای غزل قلندرانه در غزلیّات سنایی و عطّار. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه رازی.
قشیری، عبدالکریمبن هوازن. (1399). رسالهی قشیریّه. ترجمهی ابوعلی حسنبناحمد عثمانی، تصحیحات و استدراکات بدیعالزّمان فروزانفر، تهران: علمی و فرهنگی.
قوامی، بدریّه. (1382). توصیف مضامین قلندری در غزل فارسی (سنایی، عطّار، مولوی، عراقی و حافظ). پایاننامهی کارشناسی ارشد زبان و ادبیّات فارسیدانشگاه تربیت معلّم.
کاشانی، عزّالدّین محمودبن علی. (1391). مصباحالهدایه و مفتاحالکفایه در تصوّف اسلامی. بهتصحیح و تعلیقات جلالالدّین همایی، تهران: هما.
کاشانی، محسن؛ مصطفی، محمود. (1370). المحجه البیضا فی تهذیب الاحیا. ترجمهی هادی خسروشاهی، قم: خرّم.
کجاترک، سعدالدّین. (1348). تصحیح قلندرنامهی خطیب فارسی و تحقیق دربارهی قلندرنامه. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
کوئن، بوریس. (1372). مبانی جامعهشناسی. ترجمهی غلامعبّاس توسّلی و رضا فاضل، تهران: سمت.
کیانی، محسن. (1369). تاریخ خانقاه در ایران. تهران: کتابخانهی طهوری.
کیوانفر، علیاکبر. (1390). «ابعاد اجتماعی و پیوندهای مردمی در تصوّف اسلامی، با نگاهی به نسبتهای تصوّف و آیینهای جوانمردی، ملامتیّه و قلندریّه». پژوهش زبان و ادبیّات فارسی، سال 6، شمارهی22، پاییز، صص ۷۳-۹۴.
مجد همگر، هبهاللهبن احمد. (1375). دیوان مجد همگر. بهتصحیح احمد کرمی، تهران: ما.
مرتضوی، مکتب منوچهر.(1365). حافظ. تهران: توس.
مرزبان طبری، رستم بن شروین. (1389). مرزباننامه. بهتصحیح خلیل خطیب رهبر، تهران: صفرعلیشاه.
معصوم شیرازی، محمّد. (1345). طرائق الحقایق. بهتصحیح محمّدجعفر محجوب، تهران: بارانی.
مولوی، جلالالدّین محمّد. (1386). کلّیّات شمس تبریزی. ج۲، تصحیح بدیعالزّمان فروزانفر، تهران: بیهق.
میرعابدینی، ابوطالب؛ مهران افشاری. (1374). آیین قلندری. تهران: فراروان.
ناتلخانلری، پرویز. (1346). «آیین عیّاری». سخن، شمارهی1، دورهی19، صص 28-20.
نجم رازی، ابوبکربن محمّد. (1371). مرصادالعباد. بهتصحیح محمّدامین ریاحی، تهران: علمی و فرهنگی.
نوروزی، زهرا. (1391). قلندر و صور شعری و صور معنایی آن در آثار سنایی، عطّار، مولوی و حافظ. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
واعظپور، رسول. (1375). با قافلهی قلندران: تحلیلی بر اشعار فخرالدّین عراقی، شامل شرح احوال، عرفان، اشعار و صورخیال. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی.
Evans, Nicholas & Stephen Levinson. (2009), “The Myth of Language Universals: Language Diversity and Its Importance for Cognitive Science”, Behavioral and Brain Sciences Journal, 32(5), PP. 429-448.