نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار زبان و ادبیات فارسی، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، اصفهان، ایران
2 دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان
چکیده
آفرینش صورخیال آوای مرغان (ایماژ) در ادب فارسی به سه صورت تجلی یافته است: اول ازطریق جاندارپنداری و نهادن کلام به زبان مرغان، دوم ازطریق حسی که صدای پرندگان به شاعر یا نویسنده میدهد و سوم بازتاب عینی صدای پرنده بهعنوان یک عبارت کامل که این عبارت میتواند تقلید صدای مرغان یا تشابهی میان کلام انسانی و آواز پرنده باشد. دو وجه اخیر را میتوان بهعنوان صورتهای بلاغی پوئتیک (بوطیقا) و رتوریکی آوای مرغان در نظر گرفت و به همین دلیل آنها را برمبنای نظریهی بلاغی فرمالیسم زائوم یا همان زبان فرامعنا تحلیل کرد. ازسویدیگر نظریهی گاستون باشلار که مبتنی بر تخیّل فشارسنجی (پنوماتیک صدا) است، میتواند راهنمای تحلیل ایماژیک آوای مرغان قرار گیرد. تحلیل پنوماتیک ذهنی آواز مرغان، بین فشارسنجی ذهنی صدای پرفشار کلاغ و آوای چهچههی کمفشار بلبل و نوای زیر چکاوک که برمبنای آن صور خیال مختلفی خلق میشود، تفاوت قائل است. این مقاله به تحلیل بلاغت آوای مرغان مبتنی بر مبانی بلاغت سنتی و بنیانهای بلاغت جدید و مفهوم زائوم در نظریهی بلاغی فرمالیسمها پرداخته است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Manifestation of Birds’ Song as a Rhetorical and Poetic Element in Selected Persian Poetry Based on the Theory of Zaum
نویسندگان [English]
- Roya Bahadorani Baghbadorani 1
- Mohsen Mohammadi fesharaki 2
1 Department of Persian Language and Literature, Khomeinishar Branch, Islamic Azad University, KhomeiniShahr/Isfahan, Iran
2 Associate prof of Persian Language and Literature , university of Isfahan , Isfahan , Iran
چکیده [English]
From the very beginning, poetic imagery with birds has been very common in all types of Persian literature. Owing to the significance of birds in Iranian mythology; religious beliefs; and Quranic stories; poets have given special importance to birds and their imaginative representations, describing their movements, shapes, flights, and songs. The present study is an attempt to investigate the imagery of the birds’ song, which is taken into consideration due to its various reflections in Persian literature. The song of birds has been manifested in three forms in literary works. First: through putting clear words in the mouth of the bird, which is an example of personification. Second, through the feeling of happiness or sadness that the birds’ song gives a poet or writer. And finally, through the reflection of the poet's perception of the birds’ song in the form of meaningless phrases that are recorded with letters and sounds in every language, such as the owl's cuckoo. The third type can be investigated using Zaum's theory or formalism beyond the meaning since in this type, a meaningless expressions replace the words. Moreover, the idea of the economy of breathing in the airy imagination of Gaston Bachlar has been taken into consideration.
کلیدواژهها [English]
- The image of the sound of birds
- Imaginary barometry
- Bachelor
- poetic
- rhetorical
- zaum.