نوع مقاله : مقاله کوتاه
نویسنده
دانش آموخته دکتری زبان و ادبیّات فارسی
چکیده
پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به نقد و بررسی یک نمونه از متنهای سیاه میپردازد که همعرض با فیلم سینمایی «رقص در غبار» سروده شده و از خلال آن به این پرسش پاسخ میدهد که متن سیاه مهدی خبّازی کناری را میتوان جزو کدامیک از جریانها و گونههای شعری معاصر درنظر گرفت. بنیادهای فلسفی متن سیاه ریشه در اگزیستانسیالیسم و پساساختگرایی دارد و چنانکه میدانیم، پستمدرنیسم تحتتأثیر پساساختگرایی دریدا شکل گرفته؛ پس فرض اوّلیّه بر آن است که متن سیاه جزو جریان شعر پستمدرن باشد؛ چون در چنین متنهایی بین رویدادهای روایی شعر حذف و شکاف یا ناپیوستگی ایجاد و پیوستگی بیناجملهای مختل میشود و ناپیوستگی کاهش متنیّت و تولید پادمتن را بهدنبال دارد؛ به همین دلیل بهترست بهجای متن سیاه از اصطلاح پادمتن سیاه استفاده شود. روایات موازی، تکثّر معنایی، چندصدایی، تعیّنناپذیری و تلاش برای دستیابی به زبان ناخودآگاه، پادمتن سیاه را به شعر زبان که یکی از گونههای شعر پستمدرن است، نزدیک میکند و کاربرد نمادها فرمی معمّاگونه به شعر میدهد که حاکی از پنهانسازی آگاهانهی واقعیّت است. این ویژگیها از مختصّات شعر هرمسی است که مبانی اگزیستانسیالیستی دارد؛ بنابراین پادمتن سیاه، گونهای جدید با دغدغههای فلسفی است که ویژگیهای شعر زبان و هرمسی را دربردارد و بیانگر تجربههای زیستهی شاعر در مواجهه با سؤالات هستیشناختی و معرفتشناختی است و سیاهی آن بر ابهام در شناخت دلالت دارد.
کلیدواژهها
- واژههای کلیدی: اگزیستانسیالیسم
- پادمتن
- پساساختگرایی
- شعر پستمدرن
- شعر زبان
- شعر هرمسی
- متن سیاه
- مهدی خبّازیکناری
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Toxonomy of Dark Counter text
نویسنده [English]
- farrokh latif nejad
Persian literature student / teacher
چکیده [English]
Post-structuralist thinking in literature caused the production of texts that lack an sequence of actions in narrative and intentional coherence. These writings, which are called non-text, are actually countertexts that popularize counterculture, and their purpose is to combat and change the conventional standards of syntax and rhetoric, the usual ways of thinking and traditions in culture. Dark countertext , which was invented by one of the scholars of western philosophy named Dr. Mehdi Khabazi Kenari, was created as a result of the conflicts between his tradition and western philosophy, and he tries to solve it by reproducing the tradition. Therefore, the Dark countertext is an ontological and epistemological issue that shows how the poet looks at mankind and the world and how he lives in a philosophical perspective. Philosophically, blackness in Dark countertext means ontological and epistemological darkness and ambiguity, which is produced as a result of the subject's constant skepticism . It, also, indicates unrecognizability, constant transformation and endless traces from a linguistic point of view, it refers to the non-determinism of language and denies any origin and purpose for language. In this approach, language is living and dying and is in a constant struggle of conscious and unconscious. Language refers to itself to reveal its dysfunctional nature. Words in Dark countertext have independent and temporary territory. The temporary (in) coexistence of words indicates the impossibility of thinking about reality and its expression. Therefore, with Dark countertext, the world is not felt or understood, but merely written.
کلیدواژهها [English]
- Darkcountertext
- khabazikenari
- Postconstructionism
- ٍ Existentialism
- languagepoetry
- Hermeticpoetry