نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز مدیر کرسی پژوهشی حافظ
2 دکترای زبان و ادبیات فارسی (پژوهشگر پسادکترا )
چکیده
دیوان حافظ از گنجینههای گرانبهای ادبیست که گروههای مختلف مردم، متناسب با دانشهای ادبی و گرایشهای فکری خود، از آن بهره میبرند؛ اما آیا اشعار حافظ برای نوجوانان هم میتواند سودمند باشد؟ نویسندگان مقالهی پیشِ رو، برای پاسخ به این پرسش، پژوهشی را سامان دادهاند که این مقاله بخشی از دستاوردهای آن است. پیشفرض پژوهش آن بوده که بخشی از سرودههای حافظ، از نظر زبانی برای نوجوانان، دریافتنیست و بسیاری از آنان میتوانند دستِکم با سطوح اولیهی بعضی از اشعار ارتباط برقرار کنند. این پژوهش از دو طریق پی گرفته شد: یکی مطالعهی منابع معتبر و مرتبط با موضوع و بررسی توصیفیتحلیلی آن و دیگری تدوین و توزیع پرسشنامهای ویژه برای نوجوانان. با توجه به نتایج تحقیق، اشتراکاتی میان ویژگیهای دورهی نوجوانی و بسیاری از ابیات حافظ وجود دارد که مناسببودن آنها را برای نوجوانان تأیید میکند. برخی از ظرفیتهای دیوان حافظ برای ارائه به نوجوانان عبارتاند از: پرداختن به موضوعات و مفاهیمی مانند تلاش برای شناخت خود و یافتن معنای زندگی، آرمانگرایی، مسائل اخلاقی و اجتماعی، عشق و دوستی (که از ویژگیهای دورهی نوجوانی هم هستند)، تعدد و تنوع شخصیتها (انسانی و غیرانسانی) و شیوهی پردازش آنها در کنار فضای روایتگونه و نمایشی برخی از سرودهها. با توجه به این ظرفیتها میتوان به بخشی از نیازهای معنوی نوجوانان پاسخ مناسب داد؛ نیازهایی همچون: داشتن فضایی امن برای گفتوگوی درونی، اندیشیدن به واقعیتها و احتمالات و خیالپردازی؛ داشتن دوستی امن و صمیمی، با احساسات و دغدغههای مشترک؛ دستیابی به استقلال عمل در کنار بهرهمندی از راهنمایی افراد مطمئن و آگاه؛ نیاز به هویتیابی و خداشناسی و دستیابی به معنای زندگی.
واژههای کلیدی: حافظ، دیوان حافظ، نوجوانان.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
An Investigation on Capabilities of Hafez Divan to Present to Adolescents
نویسندگان [English]
- Kavoos Hassanli 1
- samaneh Assadi 2
1 Professor of Persian language and literature department of Shiraz University
2 researcher
چکیده [English]
Hafez's Divan is one of the precious literary treasures that different groups of people use according to their literary knowledge and intellectual tendencies; but can Hafez's poems be useful for teenagers? The authors of the upcoming article have organized a research to answer this question, and this article is a part of its achievements. The premise of the research is that some of Hafez's poems are linguistically understandable for teenagers and many of them can communicate at least with the basic levels of some poems. This research was carried out in two ways: one is the study of reliable sources related to the topic and its descriptive and analytical review, and the other is the compilation and distribution of a special questionnaire for teenagers. According to the results of the research, there are similarities between the characteristics of adolescence and many of Hafez's verses, which confirms their suitability for teenagers. Some of the capacities of Hafez's Divan to provide to teenagers are: The common characteristics between the adolescence period and Hafez's Divan confirmed that this work is not unsuitable for teenagers. Dealing with topics and concepts like knowing oneself and finding the meaning of life, idealism, moral and social issues, love and friendship (also characteristics of adolescence), the multiplicity and diversity of characters (human and non-human) and their processing method, as well as the narrative and dramatic atmosphere of some song, is among the capacities of Hafez to present to teenagers. These capacities can adequately answer many spiritual needs of teenagers; a safe space for internal dialogue; Thinking about realities, possibilities and imagining; a safe and intimate friendship, with common feelings and concerns; independence of action while benefiting from the guidance of reliable and knowledgeable people; and the need to identify and know God and achieve the meaning of life.
کلیدواژهها [English]
- Hafez
- Hafez Diwan
- Adolescences
- Adolescence