قرآن مجید. (۱۳۹۷). ترجمهی کریم زمانی، تهران: علمی.
ابنعربی، محییالدین. (بیتا). الفتوحات مکیه. بیروت: دار صادر.
ابومخنف، لوطبنیحیی. (1377). مقتل ابی مخنف (نخستین گزارش مستند از نهضت عاشورا). تألیف محمدهادی یوسفیغروی، ترجمهی جواد سلیمانی، قم: مؤسسهی آموزشی و پژوهشی امامخمینی (ره).
اسپیلبرگ، هربرت. (1391). جنبش پدیدارشناسی؛ درآمدی تاریخی. ج1، ترجمهی مسعود علیا، تهران: مینوی خرد.
اشمیت، ریچارد. (1375). «تأویل استعلایی پدیدارشناختی هوسرل». ترجمهی ضیاء موحد، فرهنگ فلسفه، شمارهی ۱۸، صص 27-37.
انصاری، خواجه عبدالله. (1361). منازلالسایرین. ترجمه و شرح از عبدالغفور روان فرهادی، تهران: مولی.
آملی، حیدر بن علی. (1385). تفسیر المحیط الأعظم و البحر الخضم فی تأویل کتاب الله العزیز المحکم. ج1، قم: نور علی نور.
باخرزی، یحییبناحمد. (1383). اورادالاحباب و فصوص الآداب. بهکوشش ایرج افشار، تهران: دانشگاه تهران.
بدوی، عبدالرحمن. (1354)، الإنسان الکامل فی الإسلام. ج1، کویت: وکاله المطبوعات.
بل، دیوید. (1373). اندیشههای هوسرل. ترجمهی فریدون فاطمی، تهران: مرکز.
پازوکی، بهمن. (1399). درآمدی بر پدیدارشناسی هوسرل: بررسی بعضی مفاهیم اساسی. تهران: مؤسسهی پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
خوشحال دستجردی، طاهره و راضیه حجتی زاده (1390). «نقد و تحلیل پدیدار شناختی عرفان روزبهان با تأکید بر مبحث تجلیات التباسی در عبهرالعاشقین». ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا، سال 3، شمارهی 5، صص1-25.
دارتیک، آندره. (1396). پدیدارشناسی چیست. ترجمهی محمود نوالی، تهران: سمت.
راغب اصفهانی، محمدحسین. (1374). المفردات فی غریب القرآن. تحقیق صفوان عدنان داوودی، دمشق: دارالقلم.
ریختهگران، محمدرضا. (۱۳۸۲). مقالاتی دربارهی پدیدارشناسی هنر و مدرنیته. تهران: ساقی.
سامخانیانی، علیاکبر. (۱۳۹۲). «رویکردهای پدیدارشناختی سهراب سپهری». پژوهشنامهی ادب غنایی، سال 11، شمارهی 20، صص121-142.
ـــــــــــــــــــــ. (1392). مؤلفههای پدیدارشناسی هوسرل در شناختشناسی». ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا، سال 5، شمارهی 9، صص 173-204.
شفیعیکدکنی، محمّدرضا. (1378). ادبیّات فارسی از عصر جامی تا روزگار ما. ترجمهی حجتالله اصیل، تهران: نی.
شیروانی، علی. (1389). «مفهوم شهود در فلسفه غرب و نسبت آن با علم حضوری». آیین حکمت، سال 2، شمارهی 6، صص ۶۵-۱۱۰.
صبور، داریوش. (1370). آفاق غزل فارسی. تهران: گفتار.
صدرالدین شیرازی، محمد. (1384). الاسفارالاربعه. ج1، تهران: مولی.
طریحی نجفی، فخرالدین. (1373). المنتخب فی جمع المراثی و الخطب. بیروت: مؤسسهی الاعلمی للمطبوعات.
عبدالباقی، محمدفؤاد. (1364). المعجم المفهرس لألفاظ القرآن الکریم. قاهره: دارالحدیث.
عمان سامانی، نورالله. (1370). گنجینهی اسرار. بهاهتمام محمدعلی مجاهدی. قم: اسوه.
فتحی، علی. (1401). روایت «فلسفی- تاریخی» هوسرل از خاستگاه «اصالت روانشناسی» و ضرورت «چرخش استعلایی». تاریخ فلسفه، سال 13، شمارهی 2، صص17-42.
فرشیدورد، خسرو. (1382). دربارهی ادبیّات ایران. تهران: امیرکبیر.
فروغی، محمد علی. (1344). سیر حکمت در اروپا. تهران: زوار.
قشیری، عبدالکریمبنهوازن. (1374). رسالهی قشیریه. بهتصحیح بدیعالزمان فروزانفر، تهران: علمی و فرهنگی.
کازه بیه، آلن. (138۲). پدیدارشناسی و سینما. ترجمهی علاءالدین طباطبایی، تهران: هرمس.
کاشی، عبدالرزاق. (1372) شرح منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری. به کوشش محسن بیدارفر، قم: بیدار.
کربن، هانری. (1373). تاریخ فلسفه اسلامی. ترجمه جواد طباطبایی، ج1، تهران: کویر.
کورنگ بهشتی، رضا؛ طاووسی ینگابادی، مجید. (1400). «مشق مرگ؛ قرابت مضمونی
و بیانی سهروردی و افلاطون در باب مسئله تجرید». الهیات تطبیقی، سال ۱۲، شمارهی ۲، پیاپی ۲۶، صص 139-156.
مایل هروی، نجیب. (1380). انسان کامل در دایرهالمعارف بزرگ اسلامی. ج10، ص 4051.
مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی. (1361). بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام. ج 45، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
مستملیبخاری، ابوابراهیم اسماعیل بن محمد. (1363). شرح التعرف لمذهب التصوف. مصحح محمد روشن، ج 4، تهران: اساطیر.
مولوی، جلالالدین محمد. (1390). مثنوی معنوی. با مقدمهی عبدالحسین زرینکوب، تهران: مجید.
نجمرازی، ابوبکر عبدالله بن محمد. (1391). مرصادالعباد من إلی المعاد. تصحیح محمدامین ریاحی، تهران: علمی و فرهنگی.
ورنو، روژه؛ وال، آندره ژان. (1372). نگاهی به پدیدارشناسی فلسفههای هست بودن. ترجمهی یحیی مهدوی، تهران: خوارزمی.
هجویری، ابوالحسن علیبنعثمان. (1383). کشفالمحجوب. بهتصحیح محمود عابدی، تهران: سروش.
هوسرل، ادموند (1393). ایده پدیدهشناسی. به ترجمهی عبدالکریم رشیدیان، تهران: علمی فرهنگی.
یاحقی، محمّدجعفر. (1389). کلیات تاریخ ادبیّات فارسی. تهران: سمت.
یثربی، یحیی. (1386). پژوهشی در نسبت دین و عرفان. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
__________ (1399). عرفان عملی در اسلام. تهران: بوستان کتاب.
Husserl, Edmund, Kerston, F. (1983). Ideas pertaining to a pure phenomenology and to a phenomenological philosophy, First book, Dordrecht, Kluwer.
Moran, Dermot. (2000). Introduction to Phenomenology.
Waldenfels, B. (1960). "Review of Existence et signification, by A. de Waelhens". Philosophische Rundschau, 8(2/3), PP 109–118.
Yuri, Nikolaevich, Tarkhanov. (2022). The phenomenon of intuition in the western European. philosophical tradition.