دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 7
بررسی و تطبیق مؤلفههای پدیدارشناسی و عرفانی در منظومهی گنجینهی اسرار عمان سامانی
دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1403، صفحه 1-28
چکیده
مکتب فلسفی پدیدارشناسی هوسرل مؤلفههایی دارد که میان آنها و مؤلفههایی که در عرفان هست، شباهتهایی وجود دارد. تا زمانیکه به مؤلفهها در جایگاه نظریه نگریسته شود، قضاوت به تشابه و تفاوت آنها ... بیشترمعانی ثانوی جملههای پرسشی در اشعار فروغ فرخزاد «با تأمل بر تولدی دیگر و ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد»
دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1403، صفحه 29-58
چکیده
موضوع مقالهی حاضر تأمل بر معانی ثانوی جملههای پرسشی در شعر فروغ است. این امکان در ادبیات وجود دارد که معنای جملهها، بسته به هدف گوینده تغییر کند. بحث دربارهی این تغییرات موضوع علم معانی است ... بیشتربررسی انتقادی برخی گزینشها و پیشنهادهای فروزانفر در متن مصحح کلیات شمس
دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1403، صفحه 59-84
چکیده
بیشک غزلیات شمس، اثر گرانسنگ مولانا، یکی از بیبدیلترین آثار عرفانی جهان است که برخلاف مثنوی جایگاه پژوهشی خود را آنگونه که باید، درنیافته است. پس از طبع فروزانفر اصولاً پژوهشها و آثاری ... بیشتربررسی عوامل تاثیرگذار در نامگذاری مجموعه شعرهای دهه سی
دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1403، صفحه 85-110
چکیده
عنوان یک مجموعه شعر در اولین نگاه، پلیست بین شاعر و خواننده که میتواند قسمت مهمی از تفکر خویش را قبل از شروع خوانش کتاب با خواننده در میان بگذارد. عنوانگذاری بر مجموعهها در سدهی اخیر رواج یافته ... بیشترکاربست ویژة عام واژه ها: شگردی تأویلافزا در غزلهای حافظ
دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1403، صفحه 111-136
چکیده
افسونسازی های خواجهی راز که به جذب خوانندگان و خواهندگان فراوانی انجامیده، اغلب حافظ پژوهان را بر آن داشته است تا پژوهش های پرشماری دربارهی رموز و اسرار این افسونگریهای جهانیسازِ ... بیشترگفتمان «شعوبی گرایی» در روایت شاهنامۀ فردوسی (براساس تحلیل گفتمانی ارنستو لاکلائو و شنتال موفه)
دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1403، صفحه 137-164
چکیده
گفتمان شعوبیه واکنشی دربرابر سروری حاکمیت غیرایرانی بر جان و ناموس ایرانیان بود که از حدود قرن اول تا قرنهای ششم و هفتم هجری قمری ادامه یافت. این مقاله روایت شعوبی را براساس الگوی تحلیل گفتمانی لاکلائو ... بیشترمقاله کوتاه: «دو یاقوتِ شکربار»
دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1403، صفحه 165-172