گوتیسم و روایتِ گوتیک در شعر نصرت رحمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی.دانشگاه آزاد اسلامی. ارومیه

2 گروه زبان و ادبیات فارسی.دانشگاه ازاد اسلامی. واحد ارومیه.ایران

10.22099/jba.2024.48624.4460

چکیده

گوتیسم و گوتیک، افزون بر هنر، به عنوان سبک و شیوه‌ای در ادبیات شناخته و پذیرفته شده است. مولفه‌های این سبک، عموماً در آثار داستانی نمود داشته، ولی تجلیات آن را در شعر برخی شاعران امروز، از جمله نصرت رحمانی می‌توان یافت. در این نوشتار به روش توصیفی – تحلیلی کوشش شده تا ابعاد و کیفیت بهره‌مندی ناخوداگاهانه و گاه تعمدی رحمانی از مولفه‌های گوتیسم، بررسی و تحلیل شود. در این راستا اشعاری که بر اساس گوتیسم قابل ازیابی و تحلیل بوده؛ یا اشعاری که تکوین هنجار و محتوای آن‌ها مبتنی بر شاخصه‌هایی است که با مولفه‌های گوتیک، نسبت و قرابت دارند، انتخاب گردیده و از منظر گوتیسم مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد رحمانی روایاتی همراه با رویداد، توصیف، فضاسازی و مضمون-آفرینی نامتعارف و شگفت‌آور در شعر خود آورده که می‌شود آن‌ها را روایاتی با ماهیت گوتیک ارزیابی نمود. این روایت‌ها که روندی ماجراجویانه و کابوس‌گونه دارند و بی‌فرجامی عشق‌های جنون-آمیز و تراژیک را گزارش می‌کنند؛ هم‌چنین رویدادهایی شگفت‌آور، شوم و عموماً مربوط به مرگ، گور، کفن و از این دست موارد را در بردارند، با عناوین روایت‌های «گوتیک و سوررئال»، «توصیف گوتیک»، «فضاسازی گوتیک»، «گوتیک و مکان» و «گوتیک و اشیا» طبقه‌بندی شده است. در این روایات، تصاویر، تعبیرات و توصیفاتی به کار رفته که دارای وجه وهمی و مالیخولیایی هستند؛ بدین واسطه می‌توانند فضاهایی عجیب، تاریک و ترسناک را فراروی نگاه و نظر خواننده قرار دهند و موجب هراس و آزار او گردند. این مختصات، میان روایات رحمانی و آثار گوتیک، گونه‌ای نزدیکی و همسانی رقم زده و رحمانی را به عنوان یکی از شاعرانی که به مولفه‌های گوتیسم گرایش یافته، مطرح می‌سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Readout of Nosrat Rahmani's poem based on Gothic

نویسندگان [English]

  • Abbas Baghinejad 1
  • barat mohammadi 2
1 persian literature &language.Islamic Azad University.Iran
2 Department of Persian Language and Literature, Islamic Azad University. Urmia branch, Iran
چکیده [English]

Gothicism and Gothic, in addition to art, are known and accepted as a style and method in literature. The elements of this style are generally expressed in fiction works, but its manifestations can be found in the poetry of some poets today, including Nosrat Rahmani. In this article, adescriptive-analytical method has been used to investigate and analyze the dimensions and quality of Rahmani's unconscious and sometimes deliberate use of the components of Gothicism. in this regard, the poems that can be found and analyzed based on Gothicism; Or the poems whose norms and content are based on characteristics that are related to Gothic elements, have been selected and analyzed from the perspective of Gothicism. The findings of the research show that Rahmani brought narratives with event, description, space creation and unconventional and surprising themes in his poetry, which can be evaluated as Gothic narratives. These narratives have an adventurous and nightmarish style and report the failure of crazy and tragic loves; Also, include surprising, ominous and generally related to death, grave, shroud and similar events. it has been classified under the titles of "Gothic and Surreal", "Gothic Description", "Gothic Spatialization", "Gothic and Place" and "Gothic and Objects". In these narrations, descriptions and images are also used that have an illusory and melancholy aspect; In this way, they can put strange, dark and scary spaces in front of the reader's eyes and thoughts and cause him fear and annoyance. These coordinates have established a kind of closeness and similarity between Rahmani's narratives and Gothic works, and have made Rahmani one of the poetswho are attracted to the elements of Gothicism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nosrat Rahmani
  • Gothicim
  • story
  • description
  • create space