گونه‌شناسی و ساختار غزل-داستان‌های قلندری2

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشگاه باهنر کرمان

2 دانشگاه شهید باهنر کرمان

10.22099/jba.2024.48560.4458

چکیده

شاعران قلندری‌سرا به منظور بیان تجربه‌های شخصی خود از قالب غزل به شکل‌های مختلف استفاده کرده‌اند. یکی از گونه‌های غزل قلندری، شکل و ساختار داستانی دارد و شاعر با بهره‌گیری از تمام عناصر اصلی داستان، به بیان یکی از ماجراهایی که برای خود وی یا پیر خانقاهی به وجود آمده و پس از ملاقات و گفتگو با یار و معشوق، دچار تحول حال شده یا نگاه او به هستی تغییر یافته، پرداخته است. این نوع غزل با الگوگیری از داستان حلاج و یا پیر صنعان، بیانگر چگونگی تغییر تصوف و عرفان زاهدانه به تصوف و عرفان عاشقانه است. غزل-داستان قلندرانه گاه شکل مستقل دارد و یک غزل از ابتدا تا انتها به بیان داستان و نتیجه‌گیری از آن اختصاص یافته است و یا برای تجسّم بخشیدن به یکی از اندیشه‌های اصلی عرفانی، به طریق اپیزودیک، از میانۀ غزل آغاز می‌شود. این نوع غزل زبانی نمادین دارد، با نتیجه‌گیری و پایان بسته به اتمام می‌رسد و غالبا با زاویۀ دید اول شخص به بیان تجربۀ شخصی عارف می‌پردازد و در میانۀ داستان با استفاده از شگردهای کانون روایت، به بیان خود جنبۀ نمایشی می‌بخشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Typology and structure of Ghazal-stories of Qalandari2

نویسندگان [English]

  • Muhammad Kazem Baridi Al-Lami, 2
  • Aliasghar Yari Istahbanati 2
2 Kerman Shahid Bahonar University
چکیده [English]

Qalandrisera poets have used the form of ghazal in different ways to express their personal experiences. One of the types of Qalandari ghazal has the shape and structure of a story, and the poet, using all the main elements of the story, expresses one of the adventures that happened to him or the old man of the monastery, and after meeting and talking with his friend and lover, he undergoes a change in the present. or his view of existence has changed, he has paid attention. Based on the story of Hallaj or Pir Sanan, this type of sonnet shows how to change Sufism and ascetic mysticism to Sufism and romantic mysticism. Qalandaran's ghazal-story sometimes has an independent form, and a ghazal is dedicated from the beginning to the end to telling the story and drawing conclusions from it, or it starts from the middle of the ghazal in an episodic way to embody one of the main mystical ideas.This type of ghazal has a symbolic language, it ends with a conclusion and a closed ending, and it often expresses the mystic's personal experience from the perspective of the first person, and in the middle of the story, by using the tricks of the narrative center, it gives a dramatic aspect to its expression.
Keywords: Ghazal-story, Qalandariyyah, Qalandari poetry, romantic Sufism

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ghazal-story
  • Qalandariyyah
  • Qalandari poetry
  • romantic Sufism