نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار ادبیات انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 دانشگاه اشرفی اصفهانی
چکیده
اشعار کمینهگرا سهمی ویژه در ادبیات پایداری معاصر دارند و در راستای جهاد تبیین بر سه محور عمدهی یادآوری، بازخواست و واگویه مطرح میشوند. غلامرضا کافی با پیروی از اصول کمینهگرایی، کوتاهسرودههایی را آفریدهاست که با داشتن ویژگیهای صوری و محتوایی همچون حجم محدود، واقعگرایی و سادگی کلام نشانگر مهارت وی در این سبک نوین ادبی هستند. هدف از این پژوهش آن است که در چارچوب نظریه ترامتنیت ژرار ژنت به واکاوی مجموعه اشعار ترانکها(1384) و مسافر ایستگاه بعد(1396) بپردازیم و نقش روابط ترامتنی این اثر برگزیده را در پیشبرد جهاد تبیین نشان دهیم. روش تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی با استفاده از نرم افزار25SPSS است. میزان فراوانی و درصد وقوع گونههای ترامتنی و مولفههای پیشرانِ جهاد تبیین بر مبنای آزمون خیدو محاسبه خواهند شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که «سرمتنیت» و«زمان-آگاهی» در مجموعه اشعار ترانکها(1384) و مسافر ایستگاه بعد(1396) به ترتیب دارای فراوانی و درصد وقوع بیشتری نسبت به سایر گونههای ترامتنی و مولفههای پیشرانِ جهاد تبیین هستند و میان آنها رابطهی معناداری وجود دارد. ادبیات پایداری معناگراست و محتوای آن میتواند در هر قالبی ظاهر شود. غلامرضا کافی در مجموعه اشعار ترانک-ها(1384) و مسافر ایستگاه بعد(1396)سبک آزاد(سپید) را برگزیده و مولفههای پیشرانِ جهاد تبیین همچون زمان-آگاهی و اخلاقمداری را با شگردهایزبانی برجسته کردهاست. این کوتاهسرودههای عاطفهمند و معناپسند محل نمود وجوه تعلیمی و عاشقانه هستند که با سبکهای هندی و خراسانی رابطهی سرمتنی دارند و افقهای تازهای از معنای ناب را پیش روی خوانندگان نمایان میسازند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Jihad of Explanation in Minimal Poetic Style: Transtextual Analysis of Gholamreza Kafi’s Short Poems
نویسندگان [English]
- Mohammad Hadi JAHANDIDEH 1
- Robab Adamzadeh 2
1 Assistant Professor of English Literature, Department of English Language and Literature, Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 Ashrafi Esfahani ''s University
چکیده [English]
Minimal poems do have specific share in contemporary resistance literature as they revolve round three main pivots of reminding, interrogation and regret in the way of ‘Explanation Jihad’. Kafi has created short poems in line with the principles of minimalism such as limited density, realism and simplicity which mark his skill in this new poetic style. This study aims at analyzing Gholamreza Kafi’s Taranakha (2005) and Passenger of the Next Station (2017) within the framework of Gerard Genette’s theory of transtextuality. It seeks to determine the role of transtextual relations in promoting ‘Jihad of Explanation’.This study is conducted by using descriptive-analytic methodology. Analysis of data is made by using SPSS software. The frequencies of transtextual types and promoting components of ‘Jihad of Explanation’ are determined through Chi-square results.The findings indicate that “architextuality” and “time-consciousness” have the highest frequency and percentage among transtextual types and promoting components of Jihad of Explanation. There is a meaningful relation between them.Resistance literature is meaning-based and its content may appear in any framework. In Taranakha (2005) and Passenger of the Next Station(2017) Gholamreza Kafi has chosen free style for foregrounding the promoting components of ‘Explanation Jihad’ such as “time-consciousness” and “morality” by means of linguistic techniques such as ”Lexical Play”. These impressive and meaningful short poems depict didactic and lovely aspects which have architextual relationship with Khorasani and Hindi styles and set new horizons of genuine reality before the readers’ eyes.
کلیدواژهها [English]
- Jihad of Explanation
- Minimalism
- Transtextual Analysis
- Short Poems