نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته زبان و ادبیات فارسی
2 استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان
3 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز
چکیده
اخوان ثالث به زعم بسیاری از پژوهشگران، از مومنین به سنّت در عصر جدید به شمار میآید؛ بررسیها نشان میدهد که این نظریه که عموماً بر اساس قراین متنی برآمده از رویساخت شعر اخوان صورتبندی شدهاست، در پژوهشهای معاصر به صورت یک کلان روایت درآمده است؛ اینک پرسش مهم و کلیدی اینجاست که آیا گرایش به سنت که از آن تحت عناوینی از قبیل باستانگرایی یا ایرانگرایی یاد میشود، در معنای اصیل و مصطلح خود یعنی یک نوع گفتمان پویا ناظر بر بازآفرینی نظم جدید در ساحتها و ابعاد مختلف جامعه، در منظومه فکری و متعاقباً در ژرف ساخت شعر اخوان نیز حضور و جریان دارد یا خیر؟ به عبارت دیگر آیا ایرانگرایی مهدی اخوان ثالث، با رسالتها و آرمانهای معین ایرانگرایی در نهضت مشروطه و در بافت گفتمانی و فضای سیاسی ایران پسامشروطه همسو است یا خیر؟ بهمنظور دستیابی به پاسخ این پرسش، اشعار اخوان ثالث مورد مطالعه و تحلیل محتوایی فراتر از محور افقی شعر قرار گرفتهاست؛ نتایج حاصل از دریافت و تشریح این آثار نشان میدهد که اخوانثالث اگرچه بهصورت گسترده به گفتمان ایران باستان و مشخصاً اسطورهها و نمادهای آن ارجاع دادهاست-در سطح رویساخت شعر-، اما سویه فلسفی و نظری این گفتمان را در دستگاه فکری خود ترجمه و منتقل نساخته است؛ درست به همین دلیل، سنت گرایی اخوان، به مثابه رجعتی صرفاً رمانتیک، علیه اصالت و رسالت خویش-یعنی خلق پراکتیس و عاملیت-، شورش کردهاست.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Akhavān-Sāles And Romantic Regression (Considerations About The Theoretical Foundations Of Mehdi Akhavān-Sāles 's Archaism)
نویسندگان [English]
- jafar fasaei 1
- somayeh rezaee 2
- rasoul mohammadi 3
1 .
2 iran shiraz
3 PhD student in Persian language and literature, Shiraz University
چکیده [English]
According to many researchers, Akhavān-Sāles is one of the firm believers in the Tradition in the new era. This reading, which is generally based on textual clues from the structure of Akhavān 's poetry, has become a macro-narrative in contemporary reviews. Now, the important and key question here is whether believing in the tradition, which is referred to under titles such as antiquarianism or Iranism, in its original and idiomatic meaning, it means a kind of dynamic discourse that observes the idea of positive changes and developments in the social and political environment, does it flow in the depth of Akhavān 's poetry and in her intellectual system or not? In other words, is Mehdi Akhavān-Sāles 's Iranism aligned with certain missions and ideals of Iranism in the constitutional revolution and in the discourse context and political atmosphere of post-constitutional Iran? In order to get the answer to this question, the poems of Akhavān have been studied and analyzed beyond the horizontal axis. The results obtained from the reception and analysis of these works show that although Akhavān-Sāles widely referred to the discourse of ancient Iran and especially its myths, it did not translate and then transmit the philosophical and theoretical aspect of this discourse in its intellectual apparatus. For this very reason, Akhavān 's traditionalism is simply a romantic regression and lacks solid theoretical foundations and frameworks. From this perspective, Mehdi Akhavān-Sāles 's antiquarianism and Iranianism have rebelled against his originality and true mission, which is the creation of Practice and the realization of the idea of development and progress.
کلیدواژهها [English]
- "Akhavān-Sāles"
- " Ancient Persia"
- "Archaism"
- "Agency"
- " Duality"