مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه

10.22099/jba.2025.52596.4619

چکیده

رنگ، در میان اقوام و فرهنگ‌های مختلف همواره مفهومی نمادین داشته و اندیشه‌ها و باورهای مختلف را منعکس می‌کرده است. در این میان رنگ در آثار ادبی، عموماً بیانگر اندیشه‌ها و باورهای شاعر یا نویسنده دربارۀ موضوعی مشخّص بوده است. کارکرد رنگ در شعر شاعرانی که در زندگی واقعی خود با رنگ سروکار داشته‌اند می‌تواند مفهومی عمیق‌تر را منتقل کند. منوچهر شیبانی نخستین شاعر نقّاشی است که بازتاب رنگ در اشعارش گسترده، عمیق، مفهومی و در موارد متعددی نمادین است. این شاعر نقّاش در دهۀ بیست خورشیدی نخستین دفتر شعر خود را منتشر کرد که «رنگ‌ها» در آن بازتاب گسترده‌ای داشتند. در این پژوهش با بررسی سه مجموعۀ شعری شیبانی (جرقه، آتشکدۀ خاموش، سراب‌های کویری)، کارکرد مفاهیم، اندیشه‌ها و بازتاب نمودهای نمادین و روانشناختی رنگ مورد بررسی قرار گرفت. با پژوهش در انواع رنگ در اشعار شیبانی یک سیر نزولی در کاربرد رنگ‌ها دیده‌می‌شود که نشان‌دهندۀ تغییر در اندیشه‌ها و باورهای سیاسی و اجتماعی شاعر به سوی عواطف و احساسات شخصی است که عموماً نشانگر یأس و بدبینی و ناامیدی درونی اوست. کاربرد رنگ‌ها در نخستین دفتر در بیشتر موارد بیانگر مفهومی کنایی و نمادین از رنج و اندوه مردم است؛ امّا سیر رنگ از دفتر جرقّه تا سراب‌های کویری کارکرد سیاسی و اجتماعی خود را از دست داده و جای خود را به یأس و اندوه شخصی می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Colors and Secrets: The Symbolic and Artistic Role of Color in Manouchehr Sheibani's Poems

نویسنده [English]

  • mohammad فرخزاد

urmia university

چکیده [English]

Color has always had a symbolic meaning among different peoples and cultures and reflected different thoughts and beliefs. Meanwhile, color in literary works has generally expressed the thoughts and beliefs of the poet or writer about a specific subject. The function of color in the poetry of poets who have dealt with color in their real lives can convey a deeper meaning. Manouchehr Sheibani is the first painter-poet whose reflection of color in his poems is extensive, deep, conceptual, and in many cases symbolic. This painter-poet published his first book of poems in the 1920s, in which “colors” had a broad reflection.In this study, by examining three poetry collections by Sheibani (Jirqeh, Atashkadeh Khamos, Mirages of the Desert), the function of concepts, ideas, and the reflection of symbolic and psychological manifestations of color was examined. By researching the types of colors in Sheibani’s poems, a downward trend in the use of colors is seen, which indicates a change in the poet’s political and social thoughts and beliefs towards personal emotions and feelings, which generally indicate his inner despair, pessimism, and hopelessness. The use of colors in the first book in most cases expresses an ironic and symbolic concept of people’s suffering and sorrow; however, the course of color from the book of Jirqeh to Mirages of the Desert loses its political and social function and gives way to personal despair and sorrow.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Color
  • Manouchehr Sheibani
  • symbols
  • labor poetry
  • personal emotions