نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کاشان
2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کاشان
چکیده
معنیشناسی شناختی با مطالعهی معنی به چگونگی عملکرد ذهن و تجربهی انسان در درک مفاهیم ازطریق زبان دست مییابد. چکیدهی کلام این رویکرد این است که استعاره امری صرفاً زبانی نیست، خاستگاه اصلی استعاره ذهن است؛ اما برای پیدایش و ظهور خود، به بسترهای مناسب زبانی، فرهنگی و اجتماعی نیاز دارد و رابطهی استعاره با ذهن، اجتماع و فرهنگ، رابطهای دوسویه است. استعارهها کمک میکنند تا حوزههای انتزاعی بر اساس حوزههای عینی درک شوند. طرحوارههای تصویری ازجمله ساختهای مفهومی هستند که در این حوزه به آن توجه شده است و با زیربنایی استعاری ساخته میشوند تا بهمنزلهی پلی برای ارتباط میان تجربههای فیزیکی ما با حوزههای شناختی پیچیدهتر محسوب شوند و به درک مفاهیمی کمک کنند که بهلحاظ جوهری حجم ناپذیرند. جستار حاضر میکوشد با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استناد به نظریهی معنیشناسان شناختی به تحلیل استعارههای فضایی و طرحوارههای حجمی، حرکتی و قدرتی در غزلهای حسین منزوی بپردازد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که منزوی برای تجسم مفاهیمی چون عشق، تردید، آرزو، بغض، غم، طاقت، شادی، جنون و... از طرحوارههای تصویری استفاده کرده و تجسّم این مفاهیم، نقشی اساسی در قدرت عاطفی غزل وی، تمایز تخیل و محتوای آن داشته است. استعارههای مفهومی او نشان میدهند که عشق، جنون، مستی، شرم و مهربانی در دنیای ذهنی شاعر و در فرهنگ زیستهی او جایگاه والایی دارند، عشق از قدرتمندترین اندیشهی او و مسلّط بر همهچیز است و بعد از عشق، تفرقه، تقدیر و غم ازنظر قدرتی در سطح بالایی قرارگرفتهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating spatial metaphor and image schemas in Hossein Monzaovi's sonnets
نویسندگان [English]
- hosna mohammadzade 1
- Amir Hossein Madani 2
1 PhD student in Persian language and literature, Kashan University
2 Assistant Professor of Persian Language and Literature, kashan University
چکیده [English]
Cognitive semantics reaches how the mind works and human experience in understanding concepts through language by studies the meaning. The summary of this approach is that metaphor is not just a linguistic issue; the main origin of metaphor is the mind, but for its emergence, it needs appropriate linguistic, cultural, and social contexts, and the relationship between metaphor and mind, society, and culture is a two-way relationship. Metaphors help abstract areas to be understood based on objective areas. Image schemas are among the conceptual structures that have been paid attention to in this field and are made with a metaphorical foundation to be considered as a bridge for the relation between our physical experiences and more complex cognitive domains and help to understand concepts that are essentially immeasurable. The present study has aimed to analyze the spatial metaphors and volume, movement and power schemas in the sonnets of "Hossein Monzavi" using the descriptive-analytical method and referring to the theory of cognitive semanticists. The findings of the study show that Monzavi used image schemas to visualize concepts such as: love, doubt, desire, hatred, sadness, endurance, happiness, madness. His conceptual metaphors show that love, madness, drunkenness, shame and kindness have a high place in the poet's mental world and in his lived culture; Love is one of the powerful forces in his thought and dominates everything, and after love, division, fate and sadness are at a high level in terms of power.
کلیدواژهها [English]
- spatial metaphor
- Hossein Monzavi
- image schema
- cognitive semantics