دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 8
فریدون دهقان، کاوه آهنگر و ضحاکْ دیو
دوره 7، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 1-28
چکیده
از میان پژوهندگان شاهنامه، علی حصوری و به پیروی از او احمد شاملو بر آن است که ضحّاک در پی بازسازیِ جامعهی اشتراکی و بیطبقه، جمشید را که مطابق با اوستا، داراییِ دیوان (به گمان حصوری تودهی مردم) را ستانده ... بیشترشیوههای تعلیلی شاعران سبک آذربایجانی
دوره 7، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 29-48
چکیده
هدف عمدۀ تصویرگری در شعر آن است که شاعر بتواند به یاری شگردهای مختلف بلاغی در برقراری رابطه بین ضمیر خود و ذهن مخاطب موفق و اثرگذار عمل نماید، از همین رو است که میتوان شباهتهای بسیاری بین فنون ادبی ... بیشترنقش روابط مفهومی در توسعه و دگرگونی معنایی نشانهها ی زبانی (مطالعۀ موردی نیاز در شعر حافظ)
دوره 7، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 49-74
چکیده
چکیده: آفرینندگان متون ادبی برای بیان نگرش خود به پدیدهها، گاه معانی برخی نشانهها را گسترش می-دهند تا آنجا که گاه این معانی را دگرگون میکنند. این نشانهها واژگان کلیدی هستند که دسترسی به معانی آنها ... بیشترسیری در سفرنامههای سنایی و عطّار (مطالعهای تطبیقی میان سیرالعباد إلی المعاد سنایی و مصیبتنامهی عطّار)
دوره 7، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 75-98
چکیده
سیرالعبادِ سناییِ غزنوی و مصیبتنامهی عطّار نیشابوری از مهمترین سفرنامههای روحانی است. این دو اثر اشتراکات و اختلافاتی با یکدیگر دارند. اختلافاتِ آن دو از طرفی ناشی از جنبههای سهگانهی زندگی ... بیشترتفننی در ادب فارسی: بازیابی عینک از متون سدههای نهم تا دوازدهم
دوره 7، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 99-122
چکیده
ادبیات فارسی منبعی غنی برای تحقیق در آداب و رسوم و چگونگی زیست فارسیزبانان و حتی فرهنگهای نزدیک به آن در گذشتههای دور است. بر آشنایان ادب فارسی پوشیده نیست که جز ارزش ذاتیای که دادههای چنین تحقیقی ... بیشترشکل گیری نهضت پیش ـ رمانتیسم ادبی در شعر فارسی (با تکیه برمثنوی ناظر و منظور وحشی بافقی)
دوره 7، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 123-146
چکیده
شکل گیری نهضت پیش ـ رمانتیسم ادبی در شعر فارسی(با تکیه برمثنوی ناظر و منظور وحشی بافقی)چکیدهرمانتیسیزم، مکتبی اجتماعی ـ سیاسی ـ اقتصادی است که پس از ایجاد آرامش نسبی در جوامع مختلف بشری شکل گرفته و بر ... بیشترسیر "نظریة الهامی" (بوطیقای الهام) و منابع الهام در فرهنگ ایران باستان و شعر فارسی دورة اسلامی
دوره 7، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 147-176
چکیده
کهنترین نظریة ادبی بشر نظریة الهامی بوده است. این نظریه در اولین مظاهر خود، در باور انسان عصر اساطیر، الهام را به خدایان و فرشتگان نسبت میداد و در جدیدترین مظاهر خود، روان ناخودآگاه انسان را منبع الهام ... بیشتررویکرد روایتشناسی به شخصیت و سرنمون ازلی با تکیه بر داستانهای شاهنامه
دوره 7، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 177-198